w.Intercom = i;img.ProfilePhoto.ProfilePhotoMedium { padding: 10px; }Zoneklep icm Tado X thermostaat — tado° Community

Zoneklep icm Tado X thermostaat

Dag iedereen,

Wellicht dat deze vraag al vaker is voorgekomen, maar ik vraag het graag nog eens na alvorens ik iets verkeerd ga installeren:

Situatie: Ik heb één ketel (Nefit-Bosch Trendline II HRC30 CW5) die zowel de vloerverwarming in de woonkamer als mijn radiatoren in de entree, bad- en slaapkamer aanstuurt. De vloerverwarming wordt bedraad aangestuurd door de Tado X thermostaat in de woonkamer. De radiatoren zijn allemaal voorzien van een Tado X radiatorknop.

Probleem 1: Wanneer één van de radiatoren warmte opvraagt, wordt er ook warm water naar de vloerverwarming gestuurd. De woonkamer wordt hierdoor te warm. Er is een zoneklep nodig die het circuit van de vloerverwarming kan afsluiten indien nodig.

Probleem 2: De thermostaat kan momenteel de ketel niet modulerend aansturen. Blijkbaar praat de Tado X niet goed met de OpenTherm converter van Bosch? Momenteel staat de ketel op aan/uit. Hopelijk komt er in de toekomst een update waarmee de ketel toch modulerend valt aan te sturen.

Vraag 1: even losstaand van het feit dat de Tado X mijn ketel nog niet modulerend kan aansturen, vraag ik me af hoe een zoneklep zou samenwerken met een modulerende thermostaat. Ik heb begrepen dat een zoneklep in essentie open of dicht staat, wat gelijk staat met aan / uit van een thermostaat. Is deze aanname verkeerd, of bestaan er ook zonekleppen die werken met een modulerende thermostaat?

Vraag 2: ik ben op zoek naar een geschikte zoneklep. Liefst ééntje die in de toekomst ook werkt met een modulerende warmtevraag, indien dit zou bestaan. Mijn leidingwerk is 22mm in diameter.

Alvast bedankt!

Reacties

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Voor een zoneklep heb je een extra Tado thermostaat nodig om die te schakelen.

Inderdaad is er het probleem dat als er maar een beetje warmte nodig is en je hebt een modulerende aansturing, het kan gebeuren dat de ketel op een laag pitje wordt gezet en de zoneklep dicht blijft.

Er gaan verhalen dat je na een chat met de servicedesk je thermostaat zo kunt laten instellen dat bij de minste warmtevraag de klep toch al open gaat. Maar zeker weten we dat niet want Tado publiceert geen gegevens van wat ze zelf (bij de servicedesk) voor je kunnen instellen en je kunt zelfs niet eens inzien wat er voor je is ingesteld na een chat.

Een zoneklep is altijd aan/uit, overigens. Het enige wat varieert is hoe snel de klep reageert op aansturing. Voor de manier waarop Tado werkt is het wel goed als je klep snel reageert, dus met een motor niet met een was-element. Maar dan is het wel hoorbaar als ie open en dicht gaat. Meestal niet zo'n probleem bij een woonkamer.

• OfficialGreenTea
    17 March aangepast

Bedankt voor je antwoord. Ik was van plan om de draadloze ontvanger aan te schaffen. Ik dacht te begrijpen dat ik mijn thermostaat aan de zoneklep moet verbinden (op aan/uit modus) en mijn ketel aansturen adhv de draadloze ontvanger.

Ik denk overigens dat ik de denkfout maakte dat ik dacht dat een zoneklep mee zou moduleren. Dat blijkt niet het geval begrijp ik nu. Het is de warmteaanvoer die moduleert en de zoneklep die gewoon helemaal opengaat wanneer er warmtevraag is in de woonkamer. Dan zullen de radiatoren met andere woorden ook met een modulerende temperatuur gaan werken, maar dat hoeft niet zo een groot probleem te zijn.

Dan rest me enkel nog te vragen welke zoneklep goed werkt met tado x.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Dat heb ik al beantwoord.

• Je hebt inderdaad geschreven dat ik een klep zoek met motor zodat het snel reageert. Hier uit leid ik af dat het een 2-weg motorische zoneklep moet zijn.

Echter zijn er veel modellen, van bv Honeywell, Caleffi of Esbe. Ik vroeg me af of er specifieke modellen zijn die vaak worden aangeraden door de community.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ik heb geen ervaring met die kleppen, zoek even op het forum of je wat kunt vinden.

• Hoi, ik gebruik thuis en bij m’n moeder de Honeywell zoneregelset 2-weg
    3/4 Y-VC8015AJ1100-R.

Bij mij thuis werkt dat goed (geen Tado X, maar ouder), bij mijn moeder (nog) niet. Volgens mij komt dit door Tado zelf, de klep is goed aangesloten, maar wordt niet aangestuurd door de bedrade X thermostaat. Ik hoor het graag als jij ergens goede instructies hebt gekregen hierover. Een extra thermostaat kan ik me niet voorstellen, ik heb toch al een thermostaat?

Ze heeft trouwens dezelfde ketel als jij, volgens mij heb je een OT Converter oid nodig bij deze ketel.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Een tado thermostaat kan maar 1 ding tegelijk aansturen. Wil je 2 dingen aansturen, dan 2 thermostaten. Die 2e is dan alleen maar een schakelaar voor de klep, en geen volledige thermostaat meer.
  • Boeki
    Boeki
    19 March aangepast
    Je bedoelt dat de thermostaat al de ketel aanstuurt en daarom niet ook een klep kan aansturen? Waarom kan mijn Tado V2 dat dan wel? De Tado X heeft toch niet voor niks een relay aansluiting net zoals de V2?
  • Douwe
    Douwe Volunteer Moderator

Tado X kan niet beide tegelijkertijd aansturen. Dus 2 termostaten nodig.

Misschien dat V2 dat wel kon, ik weet dat niet

• OfficialGreenTea
    20 March aangepast

Twee thermostaten of één thermostaat en één draadloze ontvanger x dacht ik. Ik heb momenteel maar één bedrade tado thermostaat x.

Weet iemand of het mogelijk is om de draadloze ontvanger x los aan te kopen? Ik zie enkel de oude draadloze ontvanger op de website staan, die werkt met V3.

Ik kan ook de draadloze starterkit kopen en mijn oorspronkelijke tado x verkopen. Daar zit een thermostaat en wireless receiver bij. Ik weet enkel niet of de draadloze thermostaat x ook aanluitingen heeft voor kabels. Weet iemand dit?

• Ik ben vorig jaar ook begonnen met een Tado X die ik via dacht (tegelijk, bedraad) te kunnen verbinden met zowel de OpenTherm terminals richting de ketel, als middels de 'relais' terminals naar de zoneklep.

Dat kan inderdaad niet met X. Niks aan te veranderen. Toen niet, nu niet. Relay neemt de prioriteit.

De oplossing, kostbaar, is inderdaad een draadloze ontvanger, type X, bijplaatsen. En deze middels de relais-terminals die daar dan weer op zitten aan de zoneklep. In mijn woonkamer is dat binnen 2 meter van elkaar… Maar op deze manier kun je het geheel wel correct instellen in de app, zelfstandig en zonder tussenkomst van Tado support.

Kennelijk zijn er nog steeds geen losse receivers te koop. Ik heb destijds ook gekozen voor de wireless X starterset, in de aanbieding bij coolblue o.i.d. voor rond de 150 euro, en de overtollige thermostaat ligt nu in de kast. Maar het werkt wel.

Een draadloos draadje van 150 euro (of bijna 200 als je geen aanbieiding hebt). Ik had ook liever gezien dat de bedrade thermostaat beide tegelijk kon aansturen). Toch is het wel enigszins logisch, want de ketel moet worden aangestuurd voor warmtevraag van zowel woonkamer als van de losse radiatorknoppen elders in huis. De vloerverwarming hoort alleen bij de 'woonkamer' room en daar zit uiteraard die wireless X receiver in. De wandthermostaat is niet 2 kamers in 1 keer…

Toch voelt het niet lekker. Misschien helpt mijn verhaal bij de verwerking van jouw situatie ;-)

• Bedankt. Jullie antwoorden helpen enorm.

@ee_dee_oh Fijn om te horen dat het wel werkt met X. Uiteraard jammer dat we hiervoor meer hardware moeten kopen. In ieder geval heb ik geluk met -40% tijdens de spring sale, dat scheelt.

De zoneklep (Honeywell Y-VC8615AG1100-R) en drukverschilregelaar (voor bypass) zijn ook besteld. Een update volgt na installatie!