w.Intercom = i;img.ProfilePhoto.ProfilePhotoMedium { padding: 10px; }Ketel slaat af i.c.m. zoneklep — tado° Community

Ketel slaat af i.c.m. zoneklep

Dag allen, in heb een zoneklep laten installeren op de vloerverwarming beneden, i.c.m. een bypass. Deze vloerverwarming +CV ketel op zolder wordt aangestuurd door een bedrade Tado thermostaat + extensiekit met een Relais. Boven heb ik 4 tado radiatorknoppen: 1 in de badkamer, 1 op slaapkamer 1 en 2 op slaapkamer 2. Sinds de zoneklep geinstalleerd is, schiet de CV ketel (die als nieuw is geïnstalleerd eind vorig jaar - Remeha Tzerra Ace) steeds in storing en valt dan uit - het warm water werkt dan niet meer en de radiatoren koelen dan af.

Dit gebeurt wanneer mijn automatische schema draait, waarbij 1 of meerdere radiatoren naar beneden gesteld worden rond een graad of 18 of helemaal uit gaan. Dus eigenlijk wanneer er minder of geen warmtevraag is.

Een aantal keer krijg ik de storing E0403 (Geen of te weinig doorstroming: Controleer de doorstroming (richting, pomp, kleppen / Controleer de waterdruk / Controleer warmtewisselaar op vervuiling) en ook H0105 (geeft aan dat het temperatuurverschil tussen de aanvoer- en retourleidingen te groot is).

Ik heb contact met de Tado klantenservice gehad en ben nog niet echt dichter gekomen bij een oplossing. De bypass is er later nog bij geïnstalleerd omdat dit mogelijk de reden zou zijn van de storing, maar die blijft dus steeds terugkomen. Ik was in de veronderstelling dat je met een bypass ervoor kunt zorgen dat de warmte 'weg kan' als de vloerverwarming bijvoorbeeld uit staat.

Ik heb alles ontlucht en goed op druk gebracht.

Op aanraden van de Tado klantenservice ook getest dat als ik de tado knop op de badkamer eraf haal bij wijze van extra 'bypass '(die het dichts bij de CV ketel boven zit), of de storing dan ook terug komt, dan blijft die helaas ook terug komen. Hun suggestie is om er dan toch weer een oude radiatorknop op te zetten en die altijd open te houden.

Het enige wat nu lijkt te werken in de huidige opstelling is dat ik meerdere radiatoren tegelijk warm houd om de storing te voorkomen, maar dat is nou net niet de bedoeling. De zoneklep heb ik juist laten installeren zodat niet alles onnodig blijft verwarmen en ik kan besparen op gas.

Heeft iemand tips voor wat ik verder nog kan proberen?

Tado gaf dit aan, maar ik heb geen idee hoe ik dat aanpak:

• Radiatoren/vloerverwarming ontluchten (talloze keren al gedaan, ik denk niet dat er nog lucht in het systeem zit)
  • Pompsnelheid verhogen indien mogelijk - heeft iemand hier meer ervaring mee of dit werkt?
  • Één of meerdere radiatoren als overloopventiel/bypass laten fungeren (dat betekent dat er altijd 1 radiator open moet staan en dat is ongewenst, plus er zit al een bypass bij de vloerverwarming, waarom werkt dit dan niet?)
  • Vloerverwarming Mixermodule naar een hoger level/temperatuur verzetten indien aanwezig - ik snap niet waarom dit zou helpen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben inmiddels ten einde raad, ik hoop dat iemand meer inzicht heeft!

Reacties

• Herres
    Herres ✭✭✭
    Ik had dezelfde problemen met een Remeha Calenta Ace. Daarvoor heb ik eerst aan de installateur gevraagd, en daarna aan de fabrikant hoe dit probleem te verhelpen. Een van de oplossingen was het cv vermogen te verminderen dmv de ventilator snelheid. En decTau factor te verlagen, dacht dat die niet op de Tzera ketel zit.
  • Andreplusplus
    Andreplusplus Volunteer Moderator
    Bypass moet op voldoende afstand van de ketel zitten, meer dan 6m buislengte. En gaat die wel open? Stroomt er warm water doorheen van aanvoer naar afvoer vlak voordat de ketel in storing gaat?
    en idd ketelvermogen verlagen zoals Herres aangeeft.

Welkom!

Het lijkt erop dat je nieuw bent hier. Log in of registreer om te beginnen.