Tado en Daikin Altherma 3 M 8 kW
In ons huis hebben we een Tado 3+ thermostaat en een knop per kamer. Meestal 1 radiator per kamer en overal vloerverwarming (alles gelijksvloers). Tado is gekoppeld aan een Nefit cv ketel. Dit werkt allemaal prima. We hebben zonnepanelen en een vast energiecontract tot september. Daarna overwegen we over te stappen naar een dynamisch contract.
Sinds afgelopen week is er een Daikin Altherma 3 M 8 kW warmtepomp geïnstalleerd met een mono block. De Tado thermostaaat is gekoppeld als externe thermostaat.
Heeft het in onze situatie zin om over te stappen naar de Tado Warmtepomp Optimizer X en dan gebruik te maken van de Balance software? Aanvullend nog wat vragen:
• Heb ik dan een slimme thermostaat X nodig? Of volstaat de Optimizer en nieuwe knoppen? En een Bridge naatuurlijk
• Wat moet ik dan instellen als thermostaat op de warmtepomp? (want nu is de Tado de externe thermostaat)
• zijn er ervaringen in de community met deze setup? ik lees op internet dat de compatibiliteit niet 100% is… dus zijn er valkuilen?
Bedankt voor het delen.
Welkom!
Antwoorden
-
Als je een Nefit ketel hebt ga dan eerst maar eens het forum lezen en bedenken of je wel Tado X wilt!
-1 -
Het hangt ervan af hoe de WP zich het beste laat aansturen. En tado WP en tado CV zijn twee afzonderlijke productlijnen die niet per se heel goed samenwerken.
Ik heb nu een WP met thermostaat van zelfde merk, en gebruik tado alleen maar om te zorgen dat sommige kamers niet té warm worden. In principe staan alle radiatoren altijd open, en de vloerverwarming verwarmt ook continu. De rest van het huis lift dus mee op de woonkamer. Elke thermostaatknop van tado staat op 21 graden, een temperatuur die tot nu toe nooit behaald wordt (maar ik heb de WP nog geen 2 maanden)-1 -
Dank voor jullie reacties.
Volgens mij stuurt de WP de cv ketel aan, op dagen dat de WP het niet aan kan. De Tado V3 thermostaat hangt bij mij nu als externe thermostaat aan de WP (anders als bij jou @Andreplusplus). Na een tip heb ik de Tado servicedesk gevraagd om de Tado thermostaat in te stellen voor een WP. Dus als er warmtevraag is in het huis (vanuit de kamers waar een knop hangt) dan komt dat via Tado door op de WP. En die schakelt dan. Hoe precies is mij onduidelijk, aangezien de WP dat zelf bepaalt. Ik merk dat nadat de servicedesk die aanpassing heeft doorgevoerd, de WP aanzienlijk zuiniger is. Ik ga deze setup een tijdje aankijken voordat ik de Optimizer X ga overwegen. Mijn vaste contract bij Greenchoice loopt nog een paar maanden door, dus dat lijkt me een goed plan.
Als mijn contract afloopt ga ik waarschijnlijk over naar een dynamisch contract. Dan wil ik graag dat de WP de dynamische prijzen van elektriciteit gaat meenemen, net als mijn zonnepanelen. Dat is dan waar de Tado Optimizer X met Balance in beeld komt. Maar dan moet dus alle Tado V3 apparatuur weg (en dat betekent knoppen vervangen). En er zijn natuurlijk alternatieven die ik eens wil bekijken.
0 -
Ik gebruik een tado X Heatpump Optimizer (HPO) met een full-electric Altherma 3.
De beloften zijn goed, maar op dit moment voldoet het nog niet aan mijn verwachtingen.
Er zijn ontbrekende functies en onopgeloste problemen. Niet alleen met HPO maar ook met tado X.
Maar ik heb goede hoop dat tado dit op de lange termijn zal oplossen. Als ik jou was, zou ik wachten.
En ja, je moet alles van V3 naar X upgraden, een mix is niet mogelijk.
0