slimme thermostaat, zoneklep en -regeling V3
Ik wil graag bevestiging of de volgende setup met Tado thermostaten technisch correct is en goed ondersteund wordt door Tado:
• De woonkamer op de begane grond wordt verwarmd via vloerverwarming (VV).
• De VV-verdeler bevindt zich in een kast in de woonkamer.
• De bovenverdiepingen worden verwarmd via radiatoren.
• Er is al een slimme Tado thermostaat in de woonkamer die de CV-ketel aanstuurt.
• Nu heb ik een zoneklep geplaatst in de toevoerleiding naar de VV. Deze zit in dezelfde kast als de verdeler.
• Ik wil een tweede slimme Tado thermostaat gebruiken om uitsluitend de zoneklep aan te sturen (zonder directe aansturing van de CV).
• De temperatuur in de woonkamer wordt gemeten door de eerste thermostaat die ook de CV schakelt.
Mijn vraag: Is het mogelijk deze tweede thermostaat als puur zoneregelaar te gebruiken (dus alleen om de zoneklep te openen/sluiten), terwijl de eerste thermostaat de temperatuur meet en de CV aanstuurt?
Graag hoor ik of deze configuratie correct is binnen het Tado systeem en of er nog specifieke instellingen nodig zijn in de app of bridge.
Welkom!
Antwoorden
-
Sterker nog, dat is het enige wat mogelijk is. Dwz je kunt niet dezelfde thermostaat gebruiken om de ketel en de zoneklep aan te sturen, daarvoor moet je er 2 hebben.
Als je niet uit de instellingen komt kun je een chat met de servicedesk doen, die kunnen het voor je regelen.
0 -
Ok, top thanks voor het snelle antwoord. Was wat in de war, omdat het niet genoemd als optie op deze pagina van Tado: https://support.tado.com/nl/articles/3487152-hoe-kan-tado-verschillende-kamers-aansturen-bij-een-combinatie-van-radiatoren-en-watergebaseerde-vloerverwarming
Als ik extra een slimme thermostaat monteer op de zoneklep, spaar ik daarmee een draadloze extensiekit en temperatuursensor uit…0 -
Maar de opstelling met 2 thermostaten zonder draadloze ontvanger is niet standaard, en Tado adviseert het niet. Je kunt het alleen met hulp van de servicedesk installeren. Bij mij heeft het zo goed gewerkt.0
-
Bij mij ook jaren probleemloos met twee thermostaten, die de servicedesk voor je in "Woonkamer" plaatst, dat kun je nl. niet zelf. Je moet dan goed aangeven welke de zoneregelaar en meettoestel is (de bestaande) en welke in relaismodus de klep bestuurt.
Ga daarna niet in het installateursmenu van de thermostaat om iets te bekijken, want dan verdwijnt 1 van beide weer uit de woonkamer en heb je de servicedesk weer nodig.0 -
Thanks beiden! Ga het volgende week installeren.0
-
Goedemiddag,
Ik volg dit ook met interesse en ik heb een soort gelijke opstelling zoals Jay33 heeft.
- Vloerverwarming beneden verdeler met zoneklep (honneywel)
- Bedraden slimme thermostaat V3 in de woonkamer.
- Radiatoren boven voorzien van slimme thermostaatknoppen.
- Intergas CV ketel (HRE36) op zolder
- Kabel vanaf de slimme thermostaat rechtstreeks aangesloten dmv opentherm op de Intergas CV ketel
- Kabel vanaf de slimme thermostaat op NO&COM (relais) rechtstreeks naar de zoneklep.
Als ik nu de slimme thermostaat vragend maak gaat de ketel aan meer helaas loopt de klep niet open. Nu heb ik in dit forum gelezen dat je in de settings de volgende aanpassing moet maken.
Via het installateurs menu R01-HC01-EKX-HWXAls ik dit heb aangepast gaat de klep open maar dan gaat de CV ketel niet aan.
Is het wellicht toch noodzakelijk om een extensiekit te kopen en deze de ketel te laten aansturen?
Of kan het toch werken hoe ik het heb bedacht, lees ook dat Tado wellicht nog iets met aanpassen.
Kan iemand mij verder helpen om het werkend te krijgen?
Alvast bedankt!
Christo
0 -
Is het wellicht toch noodzakelijk om toch de andere comments te lezen en de servicedesk in te schakelen om de configuratie te doen?
0 -
Hee Christo!
Inmiddels heb ik antwoord van de Tado helpdesk, en die een beetje teleurstellend.
Nadat ze eerst hadden bevestigd dat de setup zou werken (waarbij één thermostaat de temp meet, namelijk die in de WK hangt en aangesloten is op de ketel), lijkt nu een ander persoon van de helpdesk te zeggen dat dat niet kan. Dat de slimme thermostaat aangesloten op de zoneklep ook de temp meet, en daarmee de vv regelt. En die temp meting kan niet uit. Zie hieronder de chat:
Bericht 1:Ik wil graag bevestiging of de volgende setup met Tado thermostaten technisch correct is en goed ondersteund wordt door Tado:
- De woonkamer op de begane grond wordt verwarmd via vloerverwarming (VV).
- De VV-verdeler bevindt zich in een kast in de woonkamer.
- De bovenverdiepingen worden verwarmd via radiatoren.
- Er is al een slimme Tado thermostaat in de woonkamer die de CV-ketel aanstuurt.
- Nu heb ik een zoneklep geplaatst in de toevoerleiding naar de VV. Deze zit in dezelfde kast als de verdeler.
- Ik wil een tweede slimme Tado thermostaat gebruiken om uitsluitend de zoneklep aan te sturen (zonder directe aansturing van de CV).
- De temperatuur in de woonkamer wordt gemeten door de eerste thermostaat die ook de CV schakelt.
Mijn vraag: Is het mogelijk deze tweede thermostaat als puur zoneregelaar te gebruiken (dus alleen om de zoneklep te openen/sluiten), terwijl de eerste thermostaat de temperatuur meet en de CV aanstuurt?
Graag hoor ik of deze configuratie correct is binnen het Tado systeem en of er nog specifieke instellingen nodig zijn in de app of bridge
Antwoord 1:
Bedankt voor je gedetailleerde uitleg van je setup. Op basis van je configuratie kan ik bevestigen dat het mogelijk is om een tweede slimme Tado-thermostaat te gebruiken om de zoneklep voor de vloerverwarming (VV) te regelen, terwijl de eerste thermostaat in de woonkamer de temperatuur meet en de CV-ketel aanstuurt.Zo werkt het:
- De eerste slimme Tado-thermostaat meet de temperatuur in de woonkamer en stuurt de CV-ketel aan, zoals het nu al doet.
- De tweede slimme Tado-thermostaat kan puur als zoneregelaar worden gebruikt en regelt de zoneklep voor de vloerverwarming (VV), zonder de CV-ketel direct aan te sturen.
- Het Tado-systeem ondersteunt dit soort zoneregeling, en de tweede thermostaat zal communiceren met de zoneklep om deze te openen/sluiten op basis van de ingestelde temperatuur voor de vloerverwarming.
Als je nog verdere vragen hebt of hulp nodig hebt bij het instellen van het systeem, neem dan gerust contact op!
Met vriendelijke groet,
Aleksandar
Bericht 2:
Ik heb de bovenstaande setup geïnstalleerd met twee slimme thermostaten:- Thermostaat 1 (RUXX) hangt in de woonkamer. Deze moet de temperatuur meten en de cv-ketel aansturen.
Thermostaat 2 (RUXX) is geplaatst in de vloerverwarmingsverdelerkast en is aangesloten op de zoneklep. Deze thermostaat hoeft geen temperatuur te meten, maar moet enkel de zoneklep openen wanneer thermostaat 1 in de woonkamer om warmte vraagt.
Zouden jullie dit voor mij kunnen instellen in de app?
Alvast bedankt voor de hulp!
Antwoord 2:Hallo,
Dank u voor uw aanvraag.
Ik heb de RU0876752896 als zoneregelaar verwijderd en gekoppeld aan de thermostaat in de woonkamer. Het apparaat dat de vloerverwarming aanstuurt, moet ook de temperatuur in de kamer meten; dat is zijn hoofddoel. Hij kan niet worden verwijderd.
Met vriendelijke groet,
Petra
0 -
Hi Rob en Jay
Bedankt voor jullie reactie!
Ik heb de servicedesk ook gemaild maar blijkbaar komen die er ook niet helemaal uit.
Zoals Jay33 beschrijft denk ik dat het nodig is om een tweede thermostaat of
draadloze ontvanger of een extensiekit aan te schaffen.Wel vreemd ik dacht eigenlijk dat ik de thermostaat (dmv +/-) de ketel (opentherm) gewoon kon kon laten aansturen.
En het relais (com+NO) in de thermostaat dan de zoneklep zou aansturen.
Blijkbaar kan dit dus niet.Groet,
Christo
0 -
Hee allemaal,
Het is gelukt, maar daarvoor moest de helpdesk wel doorverwijzen naar de technische dienst o.i.d. Nu staan beide thermostaten in een kamer in de Tado app, waarbij een thermostaat de ketel aanstuurt en temp meet, en 1 thermostaat alleen de klep opent en sluit.0 -
Hi Jay,
Zo wis het nu ook bij ons ingesteld, gelukkig is het allemaal gelukt.
0