Hoe voorkom ik een overschoot van 1 gr (vloerverwarming) met Tado V3

Opties
:)

Antwoorden

  • Dat zou ik ook graag willen weten.

    Bij het opwarmen van de huiskamer zonder vloerverwarming heb ik een overshoot van 0, 7 gr.

    Daarna zakt de temperatuur 0,2 gr onder de ingestelde waarde, Daarna stelt Tado pas de ingestelde waarde in.

    Ik vind dit temperatuurverschil niet prettig voelen.

  • bello
    Opties

    Ik heb nu hetzelfde. Heb je destijds een oplossing gevonden?,

  • Hi,

    Ik heb op mijn normale verwarming ook een flink overshoot. Ik heb er wel iets op gevonden, wellicht niet ideaal maar het werkt. Ik heb mijn verwarming normaal op 20 graden staan, aangezien er een overshoot van 0,6 bij mij zit stel ik mijn temperatuur eerst in op 19,4 (wat uiteindelijk leidt tot de 20 graden) (tot 07.00 met early start), dan is de overshoot eruit en vanaf 7.00-21.30 stel ik dan 20 graden in, dan blijft hij daar netjes binnen.

  • marijn08
    Opties
    Je zou verwachten dat de slimme algoritmes van tado een overschot op een gegeven moment compenseren, en de temperatuur precies op niveau kan houden. Maar na meer dan 2 jaar zit er in mijn dagelijkse kamertemperatuur (vloerverwarming) nog steeds een veel te kromme curve, met soms een overschot van bijna 1 graad. Manipuleren door wat Woutertje6 hierboven beschrijft helpt inderdaad een beetje. Maar eigenlijk ben ik gewoon teleurgesteld in de prestaties.
  • Andreplusplus
    Opties

    Het is bekend dat tado niet heel fijn regelt met een langzaam systeem zoals vvw. Een overshoot heb ik niet echt, want mijn vvw is eigenlijk te krap bemeten, daarom valt voor mij het probleem wel mee. Doel is 20,5 graden tussen 9.00 en 21.15:


  • DouweJ
    Opties
    Hier ervaren we hetzelfde. We hebben goede isolatie en vloerverwarming. Dit was wel handige informatie die wat mij betreft prima in het algoritme gevat kan worden. Eerlijk gezegd vallen de prestaties een beetje tegen hierdoor.

    Daarom wens ik als gebruiker met een vloerverwarmingssysteem en goede isolatie dat het algoritme de overshoot automatisch corrigeert (ware het een klassieke thermostaat). Hiermee voorkom ik onnodig energie gebruik en ervaar ik een betere ervaring in mijn huis en van mijn tado.

    Het zou fijn zijn als Tado deze 'userstory' in een update kan oppakken om dergelijke huishoudens te voorzien van een beter systeem.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Het zou fijn zijn als Tado deze 'userstory' in een update kan oppakken om dergelijke huishoudens te voorzien van een beter systeem."

    Ja dat zou zeker fijn zijn. Maar ik acht de kans dat dat gebeurt nog kleiner dan dat ze de verbeteringen in schema's, afwezigheid per persoon, autorisatie per persoon enz gaan oppakken. Want dat zijn alleen maar cloud software issues, terwijl de regeling op zich lokaal in de thermostaat gebeurt. Dus verbeteringen daarin zijn lastiger, lopen wellicht tegen geheugengebrek of CPU capaciteit issues aan, batterijverbruik, enz.

    Ik zou zeggen: vergeet het maar.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Gebeurt de regeling enkel in de thermostaat? Als je geen Tado thermostaat hebt, gebeurt het regelen dan in de slimme radiator knop? Of heb je dan geen regeling?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nouja of in de knop. Maar in ieder geval in een pietepeuterig klein processortje wat op batterijen moet werken en maar een paar kilobyte aan software heeft. Daar zijn grenzen aan wat je wel en niet kunt inbouwen.

    Voor die andere features geldt dat niet want die draaien op hun internet servers. Daarom werken al die zaken ook niet meer als je internet plat is.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Toch schijnt het dat er een heuse PID regeling in zit, dus zoveel extra hoeft een zelflerende systeem niet extra te kosten denk ik. Het is enkel de regelparameters aanpassen.