Tado op vloerverwarming in badkamer

Opties

Hallo,

Ik heb mijn hele huis voorzien van tado knoppen met daarnaast een slimme thermostaat in de keuken.

Op mijn vloerverwarming zou ik ook graag een tado knop willen plaatsen echter hier zit nu een "RTL" (retour terug loop ventiel) knop op om de vloerverwarming te regelen. Hier past nu geen tado knop op.

Ik kan de knop door een installateur wel om laten wisselen naar een standaard knop waar de tado knop op past, maar mijn vraag is of de vloerverwarming dan wel goed functioneert.

Tevens zit er tussen de huidige RTL knop en de ketel een soort circulatie pomp die het water door de leidingen van de vloerverwarming pompt. Waar ik ook bang voor ben is wanneer ik de RTL knop omwissel voor een Tado knop en de tado knop dicht gaat de circulatiepomp blijft pompen en de Tado knop hiermee kapot maakt.

Ik zou dit op kunnen lossen door de circulatiepomp door een installateur achter de tado knop te plaatsen.

Mijn vraag: zou dit een werkende oplossing kunnen zijn?

Ik zie graag een reactie tegemoet.

Bram

Antwoorden

  • Micha
    Opties

    Die RTL/thermostaat zorgt er voor dat de temperatuur in de vloerverwarming niet warmer kan worden dan 40 graden. Als het goed is heeft de installateur dat ook zo ingesteld voor je. Laat dat zo staan. Vloerverwarming mag ook niet warmer worden. Het beste is dan ook om die vloer op een zo constant mogelijke temperatuur te houden. Ik heb exact hetzelfde hier thuis.

    Voor iedere slaapkamer heb ik nu een schema en de BG zet ik 's-nachts op 20 graden en als iemand thuis is 21 graden. Ik heb gemeten dat ik dan het minste gas verbruik (eerder getest met 18 en 19 's-nachts).

    Als er GEEN vraag is op BG maar wel op een slaapkamer gaat er ook altijd warm water naar de vloerverwarming. Die lift dus mee op de rest van de kamers. Als BG alleen om wamte vraagt gaan de kranen op de slaapkamers dicht en gaat 100% van het water alleen naar BG. Dat is het mooie als je heel je huis vol Tado hebt hangen.

    Je zal merken dat de temperatuur op de slaapkamers omhoog schieten en in de woonkamer enorm traag is. Dat klopt ook wel want die vloerverwarming is ook enorm traag.

    Echter heb ik ook een dikke radiator in de (open) keuken hangen. Daar heb ik een normale digitale thermostaatknop zitten die permanent op 20 graden staat. Dit om te voorkomen dat het 23 in de keuken is en 21 in de kamer. Alles is nu mooi in balans. Ik dacht er ook aan in het begin om de vloerverwarming te reguleren maar dat kost alleen maar meer energie. Bij ons werkt het nu prima zo. Kids klagen niet meer dat het te warm of te koud is op de slaapkamers. Kortom iedereen tevreden :)

    Micha