Conflict Tado-bridge met kpn-televisie

Hallo allen,

Sinds ik onlangs verhuisd ben, is er een probleem met televisie kijken (digitale televisie (kpn) ). Dit probleem is er niet als ik de bridge uit het modem haal.

De setup:

  • glasvezelnetwerk
  • experia box v10, met daarin gestoken de tado bridge
  • 3 maal DVS (draadloze verbinding netwerk via stopcotact)
  • tv-ontvanger en televisie

Gedurende twee weken hardnekkige problemen met televisie kijken (divers zoals “zender niet beschikbaar”, software niet bij kunnen werken, in een loop zitten; tv-ontvanger reset —> software bijwerken —> opnieuw opstarten —> software bijwerken —> opnieuw opstarten.

modem gereset, ook in combi met reset tv-ontvanger.

Vanmorgen de monteur van KPN in huis, en die ontdekte een 1-op-1 relatie met de bridge in het modem: bridge erin —> foutmelding tv, bridge eruit —> tv doet het weer.

In mijn oude huis had ik bijna dezelfde setup: daar had ik een bekabeld netwerk en wifi-versterkers, hier heb ik een draadloos netwerk via het electriciteitsnet met DVS.

Mijn boerenverstand zegt dat het gaat om de combinatie van tado-bridge met DVS, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Reacties

  • Als je vermoedt dat het een conflict is tussen de DVS en de bridge, schakel dan de DVS even uit, en dan alleen de bridge en de TV kabels aansluiten in de ethernet poorten van je router. Werkt het dan wel?

  • Ik heb eerder - na een vastloper van de tv-ontvanger - de tv-ontvanger aangesloten aan de router zónder DVS. Toen kon de installatie van de software gewoon doorgaan. Ik heb vervolgens de tv-ontvanger en alle onderdelen teruggeplaatst (dus ook de DVS-en) en kon gewoon tv kijken. Pas een paar dagen later blokkeerde het hele zwikkie opnieuw.

  • Het lijkt wel een probleem van de DHCP server op de experia modem/router. Misschien moet je proberen de bridge een vast IP adres geven op de router.

  • Ik vraag me af of ik hetzelfde probleem heb.
    Kun je wellicht iets meer vertellen, @Bassemans?
    Mijn setup:
    KPN Arris VIP5202 4K ontvangers (2x, 1x bekabeld, 1x bekabeld aan secundaire Linksys mesh wifi node)
    Fritzbox 7590
    Linksys Velop mesh wifi (3 nodes)
    1GB up/down KPN glasvezel
    Alle devices op mijn netwerk hebben een mac-reservering en krijgen dus een vast IP-adres
    Ik gebruik geen DVS.

    Krijg op beide tv-ontvangers regelmatig foutcode stb-nmc-400. Op dat monent kan ik idd ook geen software bijwerken. Opnieuw opstarten van de Fritzbox helpt tijdelijk.
    Gebruik van dhcp via fritzbox of mijn Synology NAS maakt niet uit.

    Had jij ook problemen zonder DVS?
    Heeft de KPN iets doorgemeten of "gesnifft" op het netwerk of kwam hij er proefondervindelijk achter?

    Het vervelende is dat ik niet altijd problemen heb, dus dat maakt het heel lastig zoeken...
    Als je me wat meer info zou kunnen geven, helpt me dat mss verder op weg...
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik denk dat je problemen hebt door een switch in je netwerk (of die WiFi) die niet goed omgaat met multicast.

    Je moet geen "domme" switches in je netwerk hebben maar alleen switches die "IGMP snooping" goed ondersteunen!

    Als je op "IGMP snooping" google'd eventueel in combinatie met KPN TV dan zie je wel waar het over gaat.

  • Switches zijn allemaal al vervangen voor switches met IGMP Snooping. En heb dezelfde problemen als ik de TV-box met een lange kabel rechtstreeks op de Fritzbox aansluit... :-(

    Al die fora met die foutcodes al doorgespit vrees ik. Er zijn nogal wat gebruikers met dezelfde problemen geloof ik.. :-) Die KPN boxen zijn nogal gevoelig voor iets dat fout gaat op je interne netwerk blijkbaar....

  • jcouzy
    jcouzy
    januari 2022 aangepast

    Ik heb een TP-Link Omada netwerkje met 4 PoE switches, Router, 4 AP's allemaal achter de Experia Box V10 Router van KPN op VDSL en alles werkt naar behoren. Wacht nu nog op het moment dat de glasvezel die al voor de deur ligt, binnengebracht en aangesloten wordt, dan kan. de Experia Box er tussenuit.... KPN TV ontvangers overigens bedraad aangesloten.

  • Heb je alles op 1 netwerk/vlan? Ook VIP5202 tv- ontvangers en nu geen problemen dus?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Het probleem is dat de Tado bridge ethernet link maar 10 Mbit/s is. Dat is ruim voldoende voor het gebruik wat ie er zelf van maakt, maar als er op het lokale netwerk een hoop multicast verkeer is (en dat is er bij KPN TV) en dit wordt door een foute switch ook inderdaad naar die poort gestuurd (zou niet moeten met een goede switch) dan loopt die link vol. Dat kan zorgen voor problemen met de Tado, maar bij een slechte switch (memory management niet goed) kan de switch zelf ook in de problemen komen en gaat je TV eruit.

    Dit is dus wel degelijk een gevolg van apparatuurkeuze. Ik weet niet of de experiabox het zelf wel goed doet, anders kun je de Tado direct in de Experiabox pluggen ipv ergens in een van je eigen switches, en kijken of dat beter gaat.

  • Thx @Rob2, maar ik heb dus een Fritzbox ipv Experiabox. Tado zit hier al rechtstreeks op aangesloten. Mijn switches zijn een TP-Link TL-SG108E en TL-SG105E die beide nieuw zijn en IGMP snooping ondersteunen. Maar de TV-boxen geven dus beide ook foutmeldingen op het moment dat ze met een lange kabel rechtsreeks op de Fritzbox zijn aangesloten, zonder dat de switches aangesloten zijn.

  • jcouzy
    jcouzy
    januari 2022 aangepast

    @HenkRenting Ik heb meerdere VLAN's in gebruik, KPN zit op een apart VLAN, net zoals alle smart home spulletjes, KPN en Tado zitten op hetzelfde VLAN. Ik heb 3x een TL-SG2008P en 1x een TL-SG2008.

  • Met meerdere vlan’s zul je niet zo gauw problemen hebben denk ik. Zie daar zelf geen kans toe met mijn hardware geloof ik… :(

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je kunt volgens mij in de Fritzbox instellen dat 1 van de ethernet poorten (poort 4?) op het gastennetwerk zit in plaats van op je LAN. Dat is het netwerk waar ook je gasten wifi op zit.

    Probeer dat eens. Daar zal het TV verkeer vast niet heen gaan.

  • Oh, dat is een goeie, daar ga ik zeker eensnaar kijken. Dank voor de tip!
  • Helaas... Ook als ik mijn Tado bridge op een gasten netwerk (Fritzbox LAN 4) zet gaat het mis.

    Vraag me dan af ok het idd wel de bridge is waar ik last van heb...

  • Geen idee of dit helpt, maar ik heb 0 problemen met KPN TV. Experia v10 en twee switches, waarvan 1 TPLink Archer C6. Daarin zit de bridge. Het WLAN van de Archer is niet 100% lekker, daarom reboot ik het ding (vanuit zijn eigen setup) elke dag.

    Maar geen TV problemen dus.