Welke setup werkt het best voor mij?

Zo, ik ben ook een Tado-gebruiker sinds gisteren. Ten eerste: absolute hulde voor het installatieproces, dit werkt absoluut vlekkeloos en zorgt ervoor dat zelfs iemand met 0 verstand van dit soort zaken het systeem moeiteloos aansluit. Daar mogen een hoop bedrijven een voorbeeld aan nemen: gewoon punt voor punt, in simpele taal en met duidelijke foto's/tekeningen uitleggen hoe het aangesloten moet worden. Super.

Alles werkt eigenlijk prima, maar nu ben ik over het volgende aan het nadenken, wellicht weet er iemand een betere setup:

In het verleden hadden wij gewoon een standaard bedrade thermostaat. Werkte eigenlijk prima, echter werk ik thuis en om mijn 'kantoor' op de bovenverdieping te verwarmen moest ik de ketel volle bak opstoken (radiatoren op de benedenverdieping dicht, thermostaat hoger) totdat het boven niet meer uit te houden was, de thermostaat weer omlaag zetten totdat het weer afgekoeld was (gaat snel, oud huis), thermostaat weer aan, etc.. Oftewel: stoken voor Satan. Perfecte situatie voor een slimme radiatorknop dus, een aparte zone voor het kantoor en klaar is Kees. Dat gaat ook gebeuren, moet alleen nog even het oude ventiel van de radiator (laten) vervangen door een thermostatische.

Momenteel heb ik 3 slimme knoppen op de benedenverdieping, 2 in de woonkamer (als één zone) en een in de keuken, samen met de thermostaat. Werkt prima, kan alles los aansturen, top! Echter ben ik getrouwd met een niet-zo-technische dame, en die baalt een beetje dat ze met de thermostaat an sich niet zo veel meer kan. Die hangt er nu een klein beetje voor de sier aangezien de radiatorknoppen overrulen. Ik kan de thermostaat en de keukenknop wel koppelen in één zone, maar dan schakelt de woonkamer weer niet mee.

Zit nu te denken: is het voor mij niet handiger om beneden de slimme knoppen weer te vervangen door de standaard thermostatische knoppen zodat de benedenzone (keuken+woonkamer) geregeld wordt door de thermostaat (hetgeen in het verleden prima werkte) en alle slimme knoppen naar boven te verplaatsen (kantoor, slaapkamer, slaapkamer dochter en nog een extra knop ergens anders in huis) zodat ik die kan aansturen via de app en de complete benedenverdieping weer naar de "oude" situatie breng? Volgens mij heb ik dan het systeem zoals het vroeger was, plus de luxe dat ik alle kamers boven apart kan aansturen.

Zie ik nu dingen over het hoofd? En heeft er iemand een idee hoe lastig het is om de oude ventielen uit grootmoeders tijd te vervangen voor thermostatische? Lijkt mij een kwestie van water eruit, oude ventielen eraf, nieuwe erop, water erop en hoppakee, maar ik heb daar te weinig verstand van.

Reacties

  • Ik heb exact dezelfde opstelling: Keuken Thermostaat + 2 slimme kranen (1 zone), Woonkamer: 3 slimme kranen (1 zone), Bureau: 1 slimme kraan en 2 slaapkamers telkens 1 x slimme kraan. Bij vernieuwen ketel ook in de badkamer, voorlopig gewone thermokraan die dient als 'by-pass'. Dit werkt perfect , ik kan nu in elke zone apart de temperatuur regelen/programmeren. Een combinatie van Tado app en Homekit (iOS).

    Weinig verstand van oude radiatoren, maar ik vermoed dat het inderdaad zo iets is... ;-)

  • Dank voor je reactie, maar het gaat er mij nu om of ik de situatie beneden niet beter naar de “oude” situatie kan brengen, dus slimme thermostaat met “domme” thermostaatkranen, en de slimme kranen naar boven verplaatsen.

    Op die manier kan ik beneden makkelijk met de thermostaat de temperatuur regelen (en mijn vrouw dus ook zonder app, thermostaat is daar dan de master), en boven alles apart aansturen. Nu heb ik eigenlijk 3 slimme kranen hangen in één zone en dat lijkt me een beetje zonde.

    De oude situatie werkte namelijk voor de benedenverdieping prima, alleen voor boven niet.
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ik denk (niet lullig bedoeld) dat je je vrouw even de tijd moet gunnen om hier even aan te wennen.
    Deze thermostaat kan je ook prima met de knopjes op het toestel bedienen. Daar is geen app voor nodig.
    Voor beneden werkt dat prima. Wijkt niet veel af van je oude situatie.
    Als je jouw werkkamer apart wil aanpassen en zelf wat handiger bent zou ik op die kamer een losse slimme thermostaat knop plaatsen.
    Op deze manier werkt beneden alles op de oude manier. Knopje hoger/lager. En heb jij zelf boven de regie over je eigen kamer.
  • De werkkamer heb ik nog een extra knop voor, daar is de complete set uiteindelijk voor gekocht :)

    Ik vraag me alleen af wat nu de meerwaarde is van die extra slimme knoppen op de benedenverdieping, aangezien daar de thermostaat ook hangt en die prima de temperatuur in zijn eentje kan regelen. Nu heb ik 3 knoppen én een thermostaat hangen die collectief één grote ruimte verwarmen, terwijl dát juist met de vorige setup ook prima ging :)

    Misschien onhandig verwoord, maar ik vraag me dus de meerwaarde van die knoppen af (zoneregeling is daar eigenlijk niet van toepassing) en of ik die slimme knoppen niet handiger/nuttiger in kan zetten. Op de bovenverdieping dus :) Uitbreiden met extra slimme knoppen kan altijd nog.
  • De knoppen beneden heb je nodig als je een andere kamer warm wilt hebben en de woonkamer niet mee wil verwarmen.
    In de oude situatie zijn je thermostatische knoppen bijvoorbeeld ingesteld op standje 3, waardoor het in de woonkamer iets van 20-21 graden wordt. Wanneer je nu met tado een andere kamer gaat verwarmen, dan zal de woonkamer dus altijd meegaan en dus ook 20-21 graden worden. Beetje zonde als je in je kantoor zit en er verder niemand thuis is. De slimme knoppen zorgen er in dat geval dus voor dat de woonkamer wordt afgesloten en niet wordt mee verwarmd. Tenzij je zelf elke keer je thermostatische knoppen gaat verdraaien, maar daar wordt je vrouw echt niet vrolijk van.
    M.a.w. elke ruimte die je koud wilt houden als een andere verwarmt wordt, moet je uitrusten met slimme knoppen of permanent dicht zetten.

    Het vervangen van een oude kraan naar een thermostatische kraan is idd niet moeilijk en gaat zoals je beschrijft. Wel moet je goed opletten dat de nieuwe kraan goed past en wellicht moet je daarbij ook een stuk van de pijp aanpassen. Je hoeft (als je een goeie kraan koopt) over het algemeen niet aan de slag met teflon-tape, maar kun je alles met knelkoppelingen voor elkaar krijgen.
  • Je moet de 2 knoppen en de slimme thermostaat in een kamer zetten op de app en de thermostaat als het meetinstrument voor de temperatuur instellen, dus ook voor de knoppen. Op die manier, als je vrouw op de thermostaat handmatig de temperatuur verandert, geldt de nieuwe temperatuur voor de hele kamer. Zij hoeft zich dus helemaal geen zorgen te maken over een app, het gaat hetzelfde als de pre-TADO situatie.

  • Oh jongens wat voel ik me stom, haha, ik zat alleen te denken aan de aanvoer van warmte maar niet gedacht aan dat die knoppen er ook zitten om de verwarming dicht te draaien...

    Volgende keer moet ik dus eerst stevig nadenken en dan hier posten :) Allemaal hartelijk dank voor de hulp, ik laat het zoals het nu is en plaats een slimme knop op mijn kantoor, zodat ik eventueel later nog kan uitbreiden naar de andere slaapkamers.

    Nogmaals dank, ik ga me even in een hoekje zitten schamen! Een lekker verwarmd hoekje, dat dan weer wel ;)