Tado en Neffit Proline HRC 30/CW5 modulerende aansluiting werkt niet

Opties

Goedendag, Ik heb gisteren mijn eerste Tado succesvol geïnstalleerd. Echter ik krijg de OT met mijn Nefit ketel niet aan het werk en het systeem werkt dus nu via een relais aansluiting ipv een modulerende aansluiting. Hoe maak ik de modulerende aansluiting met mijn CV. Ik heb een Nefit Proline HRC 30/CW5. Voor de modulerende aansluiting hen ik ook een Nefit EMS-Opentherm-converter aangeschaft. (weet eigenlijk niet of deze met de Tado ook moet worden gebruikt?).

Na de montage van de thermostaat en de EMS OT converter (op de oranje bus) heb ik de Tado gepregrammeerd conform de installatie instructie. De Tado registreerde hierna bv ook de warmwater temperatuur instelling van de ketel. Echter de ketel reageerde niet op de warmtevraag??


Kan iemand mij s.v.p. helpen.

«1

Reacties

  • Jwoo
    Jwoo
    februari 2020 aangepast
    Opties
    Ik heb de Trendline II HRC 30 CW5 ketel. Ook voozien van de EMS opentherm adapter, en de slimme thermostaat ingesteld op D01. Dan werkt de warmtevraag wel.
    Aangezien deze ketel geen boilerreservoir heeft, heb ik de warmwater instelling op de thermostaat uitgezet.

    Achteraf blijkt (volgens tado support) dat mijn ketel niet eens de EMS opentherm adapter nodig heeft doordat de Slimme Thermostaat hiervoor ook een instelling heeft. (dit staat overigens niet duidelijk in de handleiding voor installateurs, maar dat terzijde).
    Verbind de thermostaat met de EMS contacten op de ketel, en stel de thermostaat in op setting D31. Dan moet het ook goed werken.

    Ik ga dit binnenkort testen want de aansturing van de ketel via de OT adapter is veel minder comfortabel dan met de Nefit Easy thermostaat. Doordat het water minder warm wordt gestookt duurt het veeeel langer voor de gewenste temp wordt bereikt.
  • morris
    Opties

    Ik heb een Nefit Topline HRC30/CW5 en daarmee werkt de slimme thermostaat in combinatie met de extensie module prima,

    Tado ondersteund blijkbaar (een deel?) van het Nefit Protocol. Dus er is geen opentherm converter nodig.

    Het zou helemaal fijn zijn als we ergens in de app of op de site konden zien wat de stooklijn of temperatuurlijn van de ketel is van bijvoorbeeld de afgelopen 24u. Nu is het lastig controleren hoe goed het moduleren werkt.

  • Ethereal
    Opties
    Ik heb de Nefit Topline Aquapower HRC25/CW6, en hierbij was de opentherm-convertor niet nodig. Sterker nog, oude thermostaat (Moduline 400) eraf, nieuwe Tado erop en alles werkt vlekkeloos.

    Thermostaat zat (en zit) aangesloten op de oranje bus van de ketel met twee draden. Misschien eens proberen de convertor er tussenuit te halen?
  • Jwoo
    Opties
    Terugkomend op mijn eerdere bijdrage:
    De slimme thermostaat is nu rechtstreeks aangesloten op de oranje EMS aansluiting op de Trendline II. Instelling op de tado: D31. Alles werkt perfect.
    Wel een correctie van de kamertemp moeten instellen van -1 graden aangezien de thermostaat deze afwijking blijkt te hebben.

    Heb dus nu een Nedit OT adapter over die speciaal was aangeschaft voor dit doel...
    Zou fijn zijn als zowel Nefit als Tado de compatibiliteit tabellen zouden aanpassen zodat anderen niet ook onnodig op kosten worden gejaagd.
  • xaddict
    Opties

    Hallo.


    Ik weet dat dit een heel late toevoeging/vraag is maar ik krijg momenteel geen antwoord van Tado zelf.

    Ik heb een Nefit Proline HRC waar de kabels tot nog toe waren aangesloten via OT (oranje aansluiting) naar een Toon (van Eneco). Ik ben nu overgestapt op Tado en hoewel mijn ketel waarschijnlijk OpenTherm (en dus modulerend?) ondersteund heb ik het nu op de relais aansluiting gezet en alles lijkt goed te werken. Nu vraag ik me af of iemand hier weet hoe ik de Tado aan zou moeten sluiten op modulerend, of dit überhaupt kan en of ik er extra materialen voor nodig heb.

  • Heb een nefit proline hrc24 cw4 ketel van 2010 . De tado thermostaat wil niet de ketel laten opwarmen. Op dit moment de bedrading op het groen blokje op de ketel en de + en- op de thermostaat. Welke aansluitingen moet ik maken.

    A: op de ketel,

    B op de thermostaat.

    Op de ketel zit op het oranje blokje een draad aangesloten op het 4e aansluitpunt vanaf het groen blokje gezien.

    Er zitten maar die blokje op de ketel, groen, oranje en rood

  • Toevallig zit ik vandaag met Tado support te mailen over hetzelfde. Ik heb een Nefit Proline HRC30 ketel.

    Ik heb het momenteel werkend op de aan uit schakeling maar het moet ook modulerend werken.

    Deze modulerende optie wil ik vanavond proberen.

    Dit is wat ik van support terug kreeg:

    Aan/Uit Schakeling

    Modulerend


    Ketel

    Aan/Uit --> Groen

    Moduleren --> Oranje



    Tevens dient voor modulerend de Tado nog aangepast te worden

    Wat u dus moet doen om het werkende te krijgen is de bedrading naar + en - te veranderen en dan in de ketel aansluiten op het oranje blokje 1 en 2. U zet het inderdaad ook op stand D31 zodat de configuratie correct wordt ingesteld.

  • Deze modulerende optie wil ik vanavond proberen.

    Jammer genoeg niet gelukt. Het lukt me vooralsnog niet om de ketel modulerend aan te sturen.

    Wat ook jammer is dat de Wizard op de website het niet doet. Ik had gehoopt hier de instructies terug te vinden maar de wizard knalt eruit nadat deze heeft weergegeven hoe je de backplate moet monteren.


  • rhoeven
    Opties

    Hallo allemaal ik heb hetzelfde probleem. De wizard knalt eruit. Het "warmtevraag" lampje op de ontvanger gaat langzaam aan en dan weer uit en dan weer aan en uit etc. Ik krijg het idee dat het niet goed werkt. Iemand een idee?

    Tado ontvanger aangesloten op de oranje klem OT en de + en - in de ontvanger.

  • MdeHaan
    Opties

    @rhoeven dat probleem heb ik momenteel ook. Heeft u een oplossing?

  • markedel
    markedel
    oktober 2021 aangepast
    Opties

    Ik heb een Nefit proline HRC 30 aangesloten op het oranje blokje en de + - op de Openterm stand D01 en hetzelfde probleem. Iemand nog een advies?


    Vast dank voor het meedenken!

  • VonDycke
    Opties
    Hallo, ik heb het zelfde probleem. Deze post lijkt te stoppen op 22 oktober. Zijn er mensen die deze combi werkend hebben?
  • morris
    Opties

    Ja (na je nudge via PM). Bij mij werkt de combinatie.

    Ik weet alleen echt niet (meer) de instellingen op de Tado thermostaat. Ik heb in ieder geval de extension kit bij de ketel hangen, en een thermostaat in de woonkamer (die dan weer met een achterlijk lange draad de vvw klep schakelt) omdat een andere setup destijds niet ondersteund werd.

    Daarnaast iedere gewone radiator in huis voorzien van thermostaatknoppen.

  • Even voor de duidelijkheid, als je de tado aansluit met de + en - / oranje blokje op de nefit ketel, dan moet je de thermostaat op D31 (EMS) zetten en dus niet op D1 (OT)
  • Ik heb m'n nefit hrc25 II aangesloten op aan/uit en com/no op de extension. Ingesteld op relais. Nu merk ik dat tado de cv toch modulerend aanstuurt. Bij 1 streepje op de app verwarmt hij een beetje en bij 3 voluit.
    Ik snap er niets meer van
  • Andreplusplus
    Opties

    @carlobosch1977 Modulerend aansluiten zou het beste(efficiëntst) zijn. Wat je ziet in de app 1,2,3 golfjes maakt niet uit. Er zijn maar 2 standen: ketel brandt, of ketel brandt niet.

  • Gederkx
    Opties

    Hallo, ik heb een Nefit topline compact hcr25/cw4 met een moduline 300 thermostaat. Ik heb de tado op verschillende manieren aangesloten: met en zonder ems converter op oranje blokje en op de tado op no en com, eveneens op het groene blokje. Daarna met en zonder ems converter op oranje blokje en op de tado op + en -. In de configuratie op D31 gezet, maar niets werkt. Omdat in de gebruiksaanwijzing van de moduline staat dat de kabels willekeurig aangesloten kunnen worden is niet duidelijk welke plus op min is. Daarom de kabeltjes ook verwisseld, maar weer geen reactie van de ketel. De bekabeling is goed, want de oude thermostaat werkt wel. Wie kan mijn helpen?

  • Andreplusplus
    Opties

    @Gederkx pfffff

    Wat wil je bereiken. Nefit EMS protocol of Opentherm? Met of zonder convertor?

    1. Opentherm, Gebruik convertor, sluit op tado thermostaat aan op,+ en -, volgorde maakt niet uit. Sluit de convertor aan volgens de instructies (en op de ketel op positie 2, oranje blokje). Stel tado in op D01
    2. EMS (Nefit bus protocol). Gooi de convertor in de hoek, niet gebruiken. Sluit aan op + en - en op oranje blokje. Tado instellen op D31
    3. Aan uit kan ook, maar is minder efficient en niet nuttig voor deze ketel

    Na wijzigingen de ketel even uit en weer aan zetten!


  • Gederkx
    Opties

    Dank je voor je reactie. Ga het binnenkort even omzetten. (Carnaval). Ik laat het in elk geval even weten.

  • Gederkx
    Opties

    Gistermiddag conform jou advies alles aangesloten en geconfigureerd. Daarna de ketel weer uitgezet en weer aan. En wat denk je? Hij doet het!! Nogmaals hartelijk dank, Andreplusplus.

  • Andreplusplus
    Opties

    Zo zie je maar weer, carnaval doet wonderen!

  • Shore
    Shore
    maart 2022 aangepast
    Opties

    Mooi dat dit topic er is. Ik heb nog 1 kleine vraag: Ik heb vorige week een Tado set gekocht voor mijn topline cv ketel. Het aansluitsnoer dat ik ontvangen heb, bevat een oranje, grijze en zwarte draad. Als ik het goed heb begrepen dan moet ik de oranje niet gebruiken, alleen de grijze en zwarte draden. Maakt het uit welke kleur grijs of zwart ik ergens aansluit?

  • Andreplusplus
    Opties

    @Shore Ik neem dat het gaat om het aansluiten van en bedrade thermostaat op je ketel. Daarvoor heb je maar 2 aders nodig, de kleur maakt niet uit en +/- ook niet.

  • joey38
    Opties
    Goedendag ik heb een Tado starterskit v3+ aangeschaft in combinatie met een nefit smartline hr ketel nou heb ik vandaag de Tado aangesloten hiervoor hing er een moduline 15 thermostaat de Tado op de + en - aansgesloten en in de ketel op de oranje conrector zowel met de moduline rcc module als zonder alleen ik krijg op geen enkele manier mijn ketel aan de praat als ik warmte vraag met mijn Tado in de instellingen D01 en D31 geprobeerd en in de ketel ook al op de groene connector aangesloten aan uit maar hij doet helemaal niks iemand mischien de oplossing ?
  • Andreplusplus
    Opties
    @joey38 Leestekens en een enter doen wonderen....
    "EMS (Nefit bus protocol). Gooi de convertor in de hoek, niet gebruiken. Sluit aan op + en - en op oranje blokje. Tado instellen op D31" schreef ik hierboven al. (Converter niet van toepassing op jouw situatie, maar rcc module ook in de hoek gooien)
  • Ik heb ook een Nefit Proline hrc 30 cw5, die ik graag wil laten regelen door de Tado V3.
    Ik heb alles gedaan wat hierboven staat, de ketel was al aangesloten op de 2 Oranje blokjes, dus daar heb ik verder niks aan gedaan.
    De ketel reageerd niet als ik de temperatuur omhoog gooi.
    Wellicht een andere instelling in de thermostaat van Tado, staat nu op D31, HC01, HW vinkje, EK X
  • Andreplusplus
    Opties
    En op de thermostaat aangesloten op + en -?
  • handigeharrie
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    Blauw op - en Rood op +

    Bij mijn cv Ketel hoef ik volgens mij niks open te schroeven, als ik van onderen kijk zit er een oranje blokje aan de Rode en blauwe draad, en die zitten op het oranje gedeelte vast geschroefd, dus dat lijkt mij juist toch?
  • Andreplusplus
    Opties
    lijkt mij wel, zie mijn antwoord van 25 feb hierboven
  • handigeharrie
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    Foto krijg ik hier niet geüpload

    https://postimg.cc/dLXPH89K