Tado installeren

Opties

Hoi,

Ik had een Nest V3 hangen en wilde deze vandaag vervangen met de tado. Zie de foto om te zien hoe de Nest was aangesloten.

Als ik nou gewoon de 2 rood/blauwe kabeltjes van T1/T2 aan de Tado hang op COM & NO dan zou het gewoon moeten werken qua relais toch?

Groet,

Dennis

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je moet alleen de relais uitgangen gebruiken als je ketel zo antiek is dat het echt niet anders kan....

    Er waren wel een tijdje van die "slimme" thermostaten die alleen relais konden waardoor je daar wellicht uit armoe op bent overgestapt maar als je toch aan het installeren moet probeer dan een modulerende regeling te gebruiken bijvoorbeeld OpenTherm.

  • son_of_jobs
    Opties

    Zit daar geen Heat Link tussen?

  • Ik ben ook benieuwd naar je uiteindelijke oplossing. Ik wil ook van een Nest V3 naar een Tado V3 migreren. Is het gewoon een kwestie van de draadjes T1 en T3 aansluiten op de Com & NO op de Tado?

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    augustus 2022 aangepast
    Opties
    In zijn algemeenheid is er een goed advies. Volg de installatie wizzards voor correcte aansluiting en configuratie van Tado.

    De wizzards gaan uit van vervangen van een bestaande thermostaat. Als je ook nog naar een ander protocol wil overstappen (bijvoorbeeld van aan-uit naar open therm) dan moet je daarop anticiperen met het gebruik van wizzard.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Precies. Het is in ieder geval NOOIT "een kwestie van de draadjes T1 en T3 aansluiten op de Com & NO op de Tado". Met alleen draadjes aansluiten ben je er niet, de boel moet ook geconfigureerd worden en dat doet de wizard. Ga naar https://tado.com/start

    Je kunt dan "liegen" dat je een OpenTherm thermostaat had (bijv een Honeywell T97M round) en dan komt ie met de juiste aansluitingen en settings voor die situatie. Echter dan moet je wel het handboek van de ketel erbij pakken om te controleren of je aan de kant van de ketel de draad moet overzetten naar een ander punt. Dat moet je dan eerst doen.

    En dat voedingskastje wat nu bij de ketel zit moet sowieso weg. Dus de draad die uit de huiskamer komt direct op de ketel aansluiten.