Een zomerstand

Opties
Is het een idee om een zomerstand in te bouwen?
De lente is weer begonnen en het zware stook seizoen laten we langzaam ook achter ons.
Maar straks staan alle knoppen maanden stil met als gevolg dat het risico bestaat dat ze in het najaar vast kunnen zitten.
Mijn cv ketel heeft een functie dat de pomp 1 maal in de 24 uur even draait.
Een functie waarbij de slimme knoppen 1 maal per dag even open en dicht zijn zou problemen kunnen voorkomen.
16
16 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • micky_nl
    Opties
    Zou dat echt nodig zijn....?

    Indien men daar bang voor is, is het toch niet zo moeilijk om eens in de zomer even een rondje door het huis te maken?
  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭
    Opties

    Hier moeten ze allemaal vervangen worden omdat ze allemaal vastzitten, vorige eigenaar had ze vastgezet zodat de kinderen temperatuur niet konden veranderen.

    Ik denk dat de meeste gewone thermostaten dit wel hebben, de zogenaamde zomerstand en dit zou enkel een functie zijn die ze aan thermostaat of aan de kranen moeten toevoegen

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭
    Opties

    Ketel heeft ook een zomerstand en legt CV uit, dus hopelijk voegen ze aan Tado een mogelijkheid toe om deze zomerstand te activeren via een functie

  • Ik vroeg me ook af wat hier de beste praktijk voor is.

    Momenteel is er geen 'zomer functie'? Wat doen jullie icm de Tado kranen???

    Ik had altijd begrepen dat je als je de verwarming voor lange tijd uitschakelt (zomer dus) je best al je kranen open laat?

    Ik heb Tado kranen dus die gaan vanzelf weer terug sluiten als de temperatuur hoger is door het zomerweer?

    Die blijven dus maanden potdicht, is dat niet gevaarlijk?


    Groeten


    Benny

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Je kunt als je wilt 1 van de "slimme schema's" hiervoor opofferen en daar dan een heel korte periode in zetten dat de verwarming brandt (25 graden instellen). "vroege start" uitzetten uiteraard.

    Dan selecteer je in de zomer dat schema.

  • Wat me net te binnen schoot als workaround:

    In de zomer de koppen gewoon van de radiator draaien maar de beugel laten steken?

    Bij de installatie (vandaag) hoorde ik het water stromen zonder beugel dus dat is de open stand dan toch? (nummer 5 op een traditionele kraan bv), of is dit 'nog meer' open dan een standje 5.


    Dus een mogelijke oplossing:

    • Ketel enkel het warm water aan laten.
    • Alle tado kranen losdraaien (en eventuele batterij uithalen, spaar je dat ook even uit
    • Eventueel ook de centrale thermostaat van tado uitschakelen of een nieuw schema (vb ma-zo) met een lage temperatuur zodat hij geen warmte gaat vragen)?

    Een 'zomer' modus die de verwarming uitschakeld EN de kranen open zet is natuurlijk wel een gebruiksvriendelijkere optie maar ik denk maar even mee voor een realiseerbare optie zonder een update)

  • Probi
    Opties

    Heb nieuwe intergas cv-ketel. Vandaag op zomerstand gezet. Om 14:00 uur even kachel laten branden, zodat pomp elke dag om 14:00 uur draait om vastzitten te voorkomen.

    Ik was hier naar aan het zoeken; heb nu Tado op afwezig staan. Afwezigtemperatuur is laag genoeg (10 graden).

    Tado kranen losdraaien is ook een goed idee; denk dat ik dat eveneens doe.

    Hoe schakel je temperatuur centrale thermostaat trouwens uit? Temp van elke radiator wordt toch apart gemeten door Tado?

    Graag tips.