Normaal open of normaal gesloten zoneklep

Opties
Hallo,

Zoals hier al veelvuldig beschreven is, heb ik ook vloerverwarming beneden en radiatoren boven. De zoneklep in mijn systeem kan ik verzetten, zodat hij normaal open staat of juist normaal gesloten is.
De Tado slimme thermostaat kan met beide overweg, maar heeft er een de voorkeur?

Is de aansturing van de zoneklep ook slim?
Wordt een normaal open klep alleen gesloten bij warmtevraag van een van de slimme radiatorknoppen? Of iedere keer dat de kamer met de slimme thermostaat op temperatuur is?

Het sluiten van het relais kost een beetje vermogen uit de batterijen in de thermostaat, neem ik aan, dus het mooist zou zijn om de klep zo aan te sluiten dat hij zo weinig mogelijk hoeft te worden bediend.

Reacties

  • htm
    Opties

    Welke zoneklep gebruik je?

  • jdyxtra
    Opties
    Hallo htm,

    Een BW2-012-AW1-R230AC van JP Fluid Control:
    https://jpfluidcontrol.com/product/bw/

    2-weg, 230 Volt. Omdat je de actuator van de klep af kunt schroeven en 90 graden gekanteld kunt monteren, kun je kiezen of de klep 'in rust' op en of dicht is.
  • jdyxtra
    Opties

    Ik ben geholpen door het support team.

    Wat de thermostaat doet is dus simpelweg: open als de temperatuur te laag is en sluiten als de ingestelde temperatuur bereikt is.

    Normally Open en Normally Closed zijn alleen relevant voor de bedrading vanwege de stand van het relais in de thermostaat.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Inderdaad, en die kun je ook kiezen. Het batterijverbruik blijft hetzelfde want het relais in de thermostaat is altijd aangetrokken als er warmte nodig is. Of het contact dan open of dicht is hangt af van welk contact je aansluit.

    (NO = normally open, NC = normally closed)