Tado communiceert pas met ketel na 5 min. Is dat normaal?

Opties
Hallo allemaal,

Sinds vandaag heb ik een tado thermostaat, bridge en 2 thermostaat knoppen geïnstalleerd. Alles werkt. Alleen springt mijn ketel pas aan ongeveer 5 min nadat ik de temperatuur in een kamer hoger gezet heb. Is dit normaal? Ook na het het verlagen van de temperatuur reageert de thermostaat knop vrijwel direct en draait hij de verwarming dicht doch stopt de ketel pas met verwarmen na ongeveer 5 min. Lijkt alsof de thermostaat zelf pas een signaal naar de ketel geeft na ongeveer 5 min.

Of kan ik dit ergens instellen qua respons tijd naar de ketel toe?

Ik heb de volgende setup:

- 1 verwarmingsketel (intergas HRE kombi compact).
- Op de benedenverdieping vloerverwarming (geen aparte pomp, de ketel doet dit) met een Nest thermostaat (modulerend) die bedraad naar de ketel gaat.
- Op de bovenverdieping radiatoren met een eigen thermostaat zijnde de Tado (hing eerst een Honeywell Round aan/uit). De tado is ook bedraad aangesloten op de ketel in aan/uit configuratie.
- Op 1 andere slaapkamer en op de badkamer heb ik de radiator voorzien van een tado thermostaat knop.

Onder mijn ketel hangt een Honeywell twee weg klep die ook aangesloten is op de ketel (kabel loopt op dezelfde plek de ketel in als de twee bedrade thermostaten).

Dit systeem werkt zo prima. Als de Nest warmte vraagt springt de ketel aan, schakelt de klep om naar de buis die naar de vloerverwarming gaat en geeft hij lage temperatuur warmte naar de vloerverwarming.

Als de Tado warmte vraagt springt de klep om naar de buis van de bovenverdieping en geeft de ketel hoge temperatuur warmte naar de radiatoren. Aangezien ik alleen maar op 1 slaapkamer en op de badkamer de radiator gebruik heb ik die voorzien van tado knoppen.

Zoals gezegd werkt het allemaal prima.

Doch als de ketel geen warmte vraag heeft (de Nest staat laag) en ik vraag op een van de Tado knoppen of de Tado thermostaat warmte reageert de ketel pas na 5 min. Lijkt wel of er een gigantische vertraging zit tussen het instellen van de temperatuur in de app en het moment dat de thermostaat signaal geeft naar de ketel om aan te springen.

Iemand een idee of is dit normaal in deze setup.

Mvg,

Randy

Antwoorden

  • [Deleted User]
    Opties

    Beste Randy,

    Bedankt voor je vraag,

    Wanneer de tado° een ketel via Aan/Uit aanstuurt dan kan het kloppen dat een signaal soms pas na 5 minuten naar de ketel word verzonden. De Relay schakelaar binnen de tado° heeft een "time-out" van 5 minuten. Dit wil zeggen dat, wanneer een signaal vanuit de tado° naar de ketel is gegaan. Wanneer men binnen de volgende 5 minuten weer een signaal stuurt, dat deze signaal pas na verloop van de 5 minuten time-out wordt verzonden.

    Met vriendelijke groeten,

    Joey