Tado reageert langzaam naar ketel...

Hallo allemaal,

Ik heb thuis 1 verwarmingsketel (een intergas het kompakt). Verder heb ik een gescheiden systeem. Onderverdieping vloerverwarming en bovenverdieping radiatoren. Beneden heb ik 1 modulerende thermostaat voor de vloerverwarming en boven 1 aan/uit thermostaat voor de radiatoren.

Onder mijn verwarmingsketel heb ik een twee weg klep van honeywell. Deze klep schakelt tussen de buis die naar de vloer verwarming en naar de radiatoren gaat.

Beide thermostaten als de klep zijn bedraad aangesloten op de ketel.

Zodra de vloerverwarming warmte vraagt springt de ketel aan geeft ie laag temp water. Zodra de radiatoren warmte vraagt springt de klep om en geeft de ketel hoog warmte water aan de radiatoren.

Ik heb de aan/uit thermostaat vervangen voor een tado en deze bedraad volgens de aan/uit methode aangesloten. Verder heb ik op 2 radiatoren slimme knoppen van tado gezet.

Alles werkt prima. Het enige dat er gebeurd is dat het lijkt dat de Tado thermostaat erg vertraagd een signaal geeft aan de ketel om aan of uit gaan.

Als ik in de app van de thermostaat of de knoppen de temperatuur verander reageren zij zichtbaar direct maar het duurt echt 5 min voordat tado een signaal geeft naar de ketel en deze aan springt. Ik heb er natuurlijk om te testen even voor gezorgd dat de vloerverwarming geen warmte vroeg en de ketel dus gewoon in rust modus stond en niets aan het doen was.

Hetzelfde geld ook ervoor als ik de temperatuur omlaag zet dat de ketel moet uit gaan. Dit duurt ook 5 min.

Is dat normaal of kan ik hier nog iets aan aanpassen dat ie sneller reageert? Op de aan uit thermostaat van honeywell reageerde de ketel veel sneller.

Iemand een idee?

Reacties

  • Je hebt op de ketel, en de aan/uit input gebruikt, en de OpenTherm?

    Ik weet even niet hoe de ketel daarop reageert.

    Reageren de displays van de ketel direct op veranderingen van de thermostaten?

  • Mmm heb niets veranderd en hij reageert nu gewoon snel. Dus het is opgelost! Thx voor de reactie.
  • Beste Randy , ik heb hetzelfde gedaan als jij
    Hoe heb je Tado ( op 6 en 7) want dat is HT
    Op de de aan/ uit manier uitgesloten?
    Hoor graag je reactie
    Mvg
    Toni