Nefit Ecomline HR Excellent 2004

Opties

Ik probeer mijn Nefit HR Excellent uit 2004 aan te sluiten met de Tado V3. Helaas lukt dit niet.

Als ik de bedrading op de ketel op aan/uit schakeling zet en de V3 op +- dan blijft ketel constant branden. Als ik hem op de modulerende stand aansluit op de ketel doet hij niets. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast dank.

Beste Antwoorden

  • Ben68
    Ben68
    Antwoord ✓
    Opties

    Beste Mickelmoen,


    dank voor je reactie. Ik heb idd de ketel aangemeld. Aansluiting zit bij mij exact gelijk aan zoals bij jou. Weet jij op welke schakeling jij in je thermostaat hebt staan? D01, D24 of D31? HC00 of HC01?

    Alvast dank, Ben

  • Ben68
    Ben68
    Antwoord ✓
    Opties
    Dank je Mickelmoen, ga ik daar maar te rade.
  • sammyke007
    Antwoord ✓
    Opties

    Ben, heb je de ketel rechtstreeks op je TADO aangesloten? Dat zal niet lukken. Je ketel "praat" in iRT. Dit verstaat TADO niet. Je zal een convertor moeten plaatsen tussen ketel en TADO zodat ze dezelfde taal (EMS) spreken.

    Deze convertor zou moeten werken: Nefit EasyControl adapter - 7736701346. Deze zet Bosch /Nefit/ ... om naar EMS zodat je TADO kan moduleren.


    Greetz

    Sammy

  • Ben68
    Ben68
    Antwoord ✓
    Opties

    Dag Sammyke007,

    het probleem is inmiddels verholpen. Tado helpdesk heeft mij geholpen om het probleem te tackelen.

    De Tado kan wel direct communiceren met mijn ketel en doet dat nu ook. Tado zit nu direct op poort 3 en 4 van de ketel aangesloten en heeft instelling D24. Mijn probleem bleek erin te zitten dat ik wat te ongeduldig was. De Tado en de ketel hebben tussen de 5 en 10 minuten nodig om de communicatie met elkaar op te starten. Inmiddels gebruik ik de Tado nu een dikke week en naar volle tevredenheid.

    Nogmaals dank voor je reactie,


    Groet, Ben

  • Ben68
    Ben68
    Antwoord ✓
    Opties

    Ik weet niet exact waar ik dat kan zien maar volgens mij een V3

Antwoorden

  • GEM4WAT
    Opties

    Hi, I am new to forum and have the same CV and also the V3.

    However, I cannot see this connection / wires anywhere on my CV?

    Where am i supposed to look for this? I would appreciate your help.

    Also, there was a previously an old honeywell thermostat and actuator connected. Do i need to uninstall those?

  • Timple
    Opties

    Kan iemand die zeker weet dat die een V3 heeft bevestigen dat dit werkt?

  • Dag allemaal,

    Ik heb een buderus u122, ook met een UBA 1.5 besturingskaart en dus dit praat ook in iRT. Ik heb dezelfde bedrading als MickelMoen. Ik kan met mijn tado app de warwatervoorziening regelen, maar niet de verwarming. In plaats daarvan gehoorzaamt de ketel alleen zijn interne warmteregelaar en gaat hij elke 10 minuten aan om zichzelf terug te brengen naar de temperatuur die is ingesteld op de warmteregelaar. Verwarming van de interne tank verwarmt ook de radiatoren als de kleppen niet gesloten zijn (niet al mijn kleppen zijn slim).

    tado temperatuurinstellingen zelf hebben geen effect, ik kan perioden in de klimaatgrafiek zien wanneer tado zegt dat het om warmte vraagt, maar ik zie het niet correleren met het in- of uitschakelen van de ketel. Mijn oude aan uit thermostaat (aangesloten via poorten 1 en 2) daarentegen zette de ketel correct aan alleen wanneer nodig.

    Ziet iemand soortgelijke problemen en hoe deze op te lossen?
  • NB: Ik heb inderdaad de V3+.
  • Misschien is er een alternatieve bedrading die ik kan gebruiken met aan/uit-poorten?
  • Andreplusplus
    Opties

    @muscovitebov Ik heb even de handleiding van je ketel erbij gepakt. Je moet een jumper omzetten als je van type thermostaat (aan/uit vs modulerend) wisselt.

    De ketel ondersteunt OpenTherm, dat is protocol D01 in de slimme thermostaat.

    Aansluiten op de meest rechter 2 van de 3 contacten (rood doorgestreepte niet gebruiken) en jumper JP2 instellen zoals hieronder te zien is. (OT, dus meest rechter 2 pinnetjes)



  • Dag @Andreplusplus,

    Bedankt voor je reactie, maar deze handleiding is voor u012, niet u122?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    januari 2022 aangepast
    Opties

    @muscovitebov Oeps, iets te snel het verkeerde zoekresultaat geraadpleegd… Buderus doet sowieso on/off, maar dat is niet ideaal. iRT protocol voor modulerende sturing. En dan is tado wat vaag in de compatibiliteitsgids :

    Dus contact opnemen met tado en evt foto’s meesturen


    Maar ik zie in andere topics en een andere tado handleiding UBA genoemd. Dat is protocol D24: draadjes aansluiten op +/- van tado en 3/4 op de ketel (maakt niet uit welke +/- is)

  • Dag allemaal,

    Ik heb een antwoord uit tado support gekregen. Voor de u122 moet je de dummy verbinding tussen poorten 1 en 2 verwijderen. Als er een verbinding tussen deze is dan zal de ketel verwarmingberichten van de thermostaat negeren. Nu regelt mijn tado perfect de ketel.
  • Pieterv
    Pieterv
    november 2022 aangepast
    Opties

    @muscovitebov Kan jij de temperatuur van het warm water uitlezen in Tado?

    Ik heb ook een Buderus u122, alles werkt, maar had graag de water temperatuur gezien en de mogelijkheid om dit in te stellen

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat kan Tado met geen enkele ketel... wel kun je meestal de warmwater temperatuur INSTELLEN, maar dit werkt alleen als je warmwater sturing aan staat en in het schema op AAN gezet wordt. In dat schema geef je dan ook de temperatuur op.

  • Kogelenberg
    januari 2023 aangepast
    Opties

    Ik heb een Nefit Ecomline HR Excellent. Die staan in de compatibility list van Tado. Nu wil ik de thermostaat installeren en dan moet ik in de Tado app (bij de installatie van de v3+_ de thermostaat selecteren (Bosch Nefit CT200) en daarna de ketel. Maar de ketel staat niet in de lijst........ En support stel de hele tijd dezelfde vragen.

    En heb ik de opentherm adapter (die ik nu tussen de ketel en de thermostaat heb hangen) nog nodig? Want support weet dat niet.....

  • Andreplusplus
    Opties
    OT adapter is niet nodig. UBA=D24 in tado. Aansluiten op +/-
  • Kogelenberg
    januari 2023 aangepast
    Opties

    Andréplusplus. Ok, dank je wel. En in de app moet ik eerst de thermostaat selecteren (ik heb/had de Bosch CT200) maar daarna de juiste ketel. En de Nefit Ecomline HR staat niet in de lijst in de app. Wel in de PDF compatibility list van Tado….. Dus wat moet ik daarna doen?

  • Kogelenberg
    januari 2023 aangepast
    Opties

    Andreplusplus. Ik heb de thermostaat handmatig ingesteld op D24 (UBA/IRT) omdat de ketel niet in de lijst staat. Bij Care & Protect staat hij er overigens wel in. HC01 en HW(gecheckt). Dat zou goed moeten zijn. De Easyconnect adapter (foutje van mijn kant hierboven want de adapter is geen OT adapter maar een EMS adapter) er tussenuit gehaald. Alles zou goed moeten zijn. De knoppen hebben nu ineens twee rijen platte streepjes die verschuiven. Dan zijn ze configuratie aan het downloaden.En de Thermostaat blijft nu ook hangen op het wieltje met een pijl naar beneden (configuratie downloaden)?


    Hoe zou ik dat kunnen verhelpen?

  • Andreplusplus
    Opties
    Als het updaten/downloaden lang duurt zou ik kijken naar de verbinding met de bridge en de internetstatus (3 ledjes continu branden) van de bridge.
  • Goedendag. Excuus voor de late reactie. Ik ben in het buitenland. Alles is gelukt. Dank je wel.


    Uitgebreid contact gehad met support. Zij geven aan dat je allen de thermostaat moet selecteren. Maar na het zenden van alle screenshots zagen ze idd dat de app ook om de ketel vraagt. Ik heb geen antwoord gekregen hoe ik dat kan fixen. Maar ik heb het dus handmatig ingesteld zoals inde professionele handleiding staat. Alles werkt nu.


    Beetje vreemd nog wel dat ik ineens de hele nacht gas verbruik terwijl alle kranen en de v3+ inde nacht op 10 graden staan en het warm water ook uit. Dus ik gebruik nu 3 kuub per dag meer dan met de vorige thermostaat. En dat was niet de bedoeling……

  • Eskymo
    Opties
    Hi all, just if it would help someone, i have Buderus U124, make also sure connectors 5 and 6 are connected (bridged). Without it 3 and 4 does not work for me.
  • ZelfDoen030
    Opties
    Deze configuratie werkt bij mij (Nefit Ecomline HR excellent, UBA 4001):
    * tado aansluiten op de poorten 3 en 4 van de UBA van de ketel (aansluiting voor een modulerende thermostaat)
    * poorten 1 en 2 van de UBA niet doorlussen (met lus hield bij mij de pomp van de ketel niet meer op met nadraaien)
    * tado instellen op protocol D24
  • User51044921
    23 januari aangepast
    Opties

    @ZelfDoen030 Thanks for your suggestion to not loop through ports 1 and 2!

    I have the Nefit Ecomline HRC 30, UBA 4001, and my boiler heated (read: overheating!!!) the living room to 23 degrees (even during the night), while I set it to 17.5 degrees.

    The reason I looped ports 1 and 2 initially was, because I replaced my on/off thermostat with the Tado wireless starter kit (which is modular). So, I removed the on/off thermostat cable from ports 1 and 2, and since ports 3 and 4 were looped through, I switched these over to ports 1 and 2 (interpreting the boiler instructions for use), little did I know! Next, I connected the Tado wireless receiver black and grey cables to ports 3 and 4 (modular input for this specific boiler). With this setup, the boiler pump no longer stopped running.

    So the correct setup must be like the first image from @MickelMoen (top page), but then without the cable from port 1 to port 2. For the sake of completeness, port 7 and 8 on the image of @MickelMoen are optional.

    The protocol was already set to D24 initially, but this was also clear from the professional instructions for use. Also I followed the instructions in the App completely, but this specific info about port 1 and 2 was not in there.

    I've read a lot of comments from people on this community platform about the boiler no longer stopped running, so hopefully other people can use this information.

    Thanks again @ZelfDoen030!