Ketel blijf 's nachts aangaan?!

Opties

Hallo,

Ik heb nu een maand tado in mijn huis. Geïnstalleerd via een extentiekit. Ik heb het laten installeren door een installateur. Alles lijkt te werken, enkel heb ik gemerkt dat de ketel blijft aangaan terwijl het al te warm is. Vooral 's nachts! Als ik ga slapen hoeft de ketel niet te verwarmen. Ik zet daarom de temperatuur op 17° als doel, temperatuur is gemeten op 22,5°...en toch gaat de ketel 4 of 5 keer aan terwijl ik slaap. Zo bespaar je toch niet? Ik heb dan geprobeerd om het 's nachts op 'OFF' te zetten en toch gaat de ketel aan terwijl binnen het bijna 23 graden is. Kan het ooit uit? Wat gebeurt er als je 3 weken op reis bent, gaat het ook blijven aangaan? Ik vrees dan voor mijn jaarrekening 😬. Ik moet wel vermelden; ik ben eens opgestaan in midden van de nacht om eens te gaan voelen aan de radiatoren toen de ketel ging branden, en ze werden wel niet warm...maakt iemand dit ook mee? Is het slecht geinstalleerd?

Alvast bedankt.

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Kan het niet je warm water boiler zijn die je tapwater op temperatuur houd?
    Ik zou ander de helpdesk eens vragen of ze met je mee kunnen kijken. Die kunnen online precies kijken wat er in de nacht gebeurd
  • MAPA
    Opties

    Hoe kan ik dat nakijken wat betreft de temperatuur van de boiler?

    Ik heb in ieder geval een nieuwe afspraak gemaakt met de installateur.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dit is waarschijnlijk geen installatie kwestie maar meer een kwestie van goed instellen.

    Je kunt een schema voor heet water maken waardoor die in de nacht het water niet opwarmt.

    Maar het wisselt per ketel wat er dan gebeurt als je TOCH heet water wilt hebben bijv als je een keer heel vroeg opstaat en hij is nog niet ingeschakeld.

    De ene ketel geeft dan gewoon heet water alleen duurt het wat langer, de andere geeft koud water hoe lang je ook wacht.

  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭
    Opties

    Hier staat warm water uit vanaf een bepaald uur en van een bepaald uur verwarmt ie terug

  • MAPA
    Opties

    maar moet water niet op constante 60° blijven?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat kun je doen maar dan slaat wel de ketel af en toe aan. Zelf doe ik het heet water alleen aan in de periode dat ik er regelmatig gebruik van maak (begin van de avond) en de rest van de dag uit. Maar mijn ketel verwarmt het water ook als deze functie uit is, eigenlijk is het geen uit maar ECO.

    Andere ketels doen helemaal niets als het heet water uit is, en dat is natuurlijk erg onhandig.

  • MAPA
    Opties

    jullie bedoelen wel degelijk water dat naar de kraan gaat? Ik heb altijd gehoord dat het altijd boven de 60° moet blijven anders kans op legionella...en dus niet uit mag?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee dat probleem is er alleen als je:

    • de temperatuur zo rond de 30-40 graden hebt staan
    • geen water verbruikt

    Dus in een normale installatie waar iedere dag water doorheen stroomt is het niet erg als het water soms afkoelt als het tijdens de momenten dat je wel verwarmt maar goed heet is. En dan is er nog verschil van mening of dat 50 of 60 graden moet zijn.

  • Foekie
    Opties
    Bij mijn Remeha ketel zit geen boiler meer hoe moet het heet water nu ingesteld worden
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @Foekie Weet je dat wel zeker?