Zelf lerende schema's

Per ruimte heb ik nu ingesteld rond welke tijd er een bepaalde temperatuur gewenst is. Dit is echter ene inschatting van wanneer je iets wil hebben en niet gebaseerd op werkelijk gebruik.

Nest heeft een zelf lerend meganisme en past zijn schema aan aan tussentijdse correcties. Blijkt nu dat ik te verwarming altijd rond ene bepaalde tijd lager, hoger, aan of uit zet en er is een patroon in te herkennen dan is dat blijkbaar een structurele aanpassing die gedaan zou kunnen worden in het schema.

12
12 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    JenW, deze en jouw andere suggesties zijn prima. Alleen als je even op het Tado Smart Thermostat Topic op Tweakers kijkt begrijp je hoe ver weg de realisatie van deze wensen is. Laat Tado eerst maar de basale functies op orde krijgen. Vroege start en het voorkomen van grote overshoots om een paar dingen te noemen.
  • Hoi HGB,

    Ik ben over het algemeen erg tevreden.
    Maar heb wat praktische issues. Ik zal het tweakers topic nalopen.
  • Ik vraag me af in hoeverre het zelf lerende "bij" leert.
    Ik heb begin dit jaar een Nest V3 vervangen door een Tado. Dit voornamelijk omdat de Nest structureel een te hoge kamer temp doorgeeft en dit niet te compenseren is in de software. Hierdoor moesten wij stoken op ruim 23 graden.
    Maar goed. Even terug naar het topic.
    De Tado hangt sinds maart aan de muur. Vanaf die tijd is het steeds warmer geworden buiten en is de cv steeds minder actief voor de verwarming van de woning. De begane grond is 100% vloerverwarming en in de ochtend hebben we veel warmte invloed van de zon. In mijn beleving is de cv in de ochtenden nagenoeg niet aan geweest.
    Nu wordt het kouder en is er veel minder weer invloed en gaat de cv wel aan, maar wat ik nu erg merk is dat de Tado stopt met stoken zodra de ingestelde temperatuur + 0,1 graad is bereikt, maar de vloerverwarming blijft dan nog lange tijd warmte afgeven, waardoor het tot 1 a 1,5 graad warmer wordt dan gewenst. Helemaal als ook de zon nog een steekje geeft.
    Leert de Tado steeds bij, of leert ie de eerste paar weken na plaatsen en daarna niet meer. Een beetje zoals Nest aangeeft dat ze doen.

    Ik zou het fijn vinden als je per ruimte waar een Tado thermostaat hangt kunt opgeven wat voor warmte afgifte systeem gebruikt wordt. Zijn dit radiatoren dan warmt het snel op, maar koelt het ook relatief snel af. Is het vloer verwarming, dam duurt het langer voordat de gewenste temperatuur bereikt is, maar wordt deze ook langer vast gehouden. Deze zaken vereissen een andere stooklijn en ik vraag me af of de Tado dit herkend en hier een alternatieve stooklijn voor creëerd?
    Mede doordat de ketel modulerend wordt aangestuurd en het afgifte systeem met vloerverwarming restwarmte bevat lijkt een overshoot mij helemaal niet nodig. Je begint te stoken op een efficiënt brander percentage en laat dit langzaam afnemen totdat je de gewenste waarde hebt bereikt en daarna blijf je op een heel laag percentage na verwarmen als de temperatuur iets terugloopt. Een verschil van maximaal 2 a 3 tienden moet zo mogelijk zijn met een minimaal gebruik van energie.