Vloerverwarming en zoneregeling

Opties

Hoi,

Ik heb mijn appartement volledig vernieuwbouwd en ben daarbij ook voor vloerverwarming gegaan.Ik heb een mooie basisopstelling bedacht, alleen ik heb advies nodig over welke soort zoneregelaar optimaal is voor mijn opstelling.

Mijn beoogde opstelling:

  • Intergas HREco 36 Ketel
  • Tadoº Extensiekit aangesloten op ketel
  • Therminon 7-groeps verdeler
  • 7 groepen vloerverwarming
  • 2x zoneregelaar
  • 2x Tadoº Slimme Thermostaat bedraad aan zoneregelaar (per vvw-zone)
  • 1 handoekradiator in de badkamer (met Tadoº Slimme Radiatorknop)

Zoneverdeling

Het appartement is 1 grote open ruimte + badkamer, maar ik heb de vloerverwarmingsgroepen en de elektra er op voorbereid om er een 3-kamer appartement van te kunnen maken op termijn.

Initiële zoneverdeling

  1. Badkamer (1 groep)
  2. Woonruimte (6 groepen)

Mogelijke toekomstige zoneverdelingen

Op termijn kan de woonruimte maximaal opgedeeld worden in:

  1. Slaapkamer voor (1 groep) / Woonruimte (5 groepen) / Badkamer (1 groep)
  2. Woonruimte (5 groepen) / Slaapkamer achter (1 groep) / Badkamer (1 groep) /
  3. Slaapkamer voor (1 groep) / Woonruimte (4 groepen) / Slaapkamer achter (1 groep) / Badkamer (1 groep)

Per (potentiële) zone heb ik daarom nu kabels getrokken van thermostaat naar de verdeler, zodat ik optimaal ben voorbereid en gemakkelijk de zones kan opsplitsen.

Vragen

  1. Wat is jullie advies voor de zoneregelaar? Ik zag zelf deze Therminon en die lijkt compatibel met een opstelling als de mijne met Tadoº.. Maar ik ben benieuwd of er alternatieven zijn die goedkoper of slimmer zijn.
  2. Hoe lastig is om die extra zoneregelaar(s) later aan te leggen? Of is het slim om nu al die andere 2 zones ook al voor te bereiden met zoneregelaars? Ik neem aan van niet, maar ik stel de vraag toch maar :)
  3. Mis ik verder nog iets in mijn opstelling / setup? Ik hoor het graag, voordat de installateur de boel komt installeren :)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Antwoorden

  • Massri
    Opties

    Wel grappig om te lezen dat jij vrijwel exact hetzelfde hebt als mijn opstelling. Ik ben benieuwd of je dit inmiddels hebt geïnstalleerd. Jammer dat er na 17 september geen enkele reactie is geplaatst.

  • @Massri hee, een reactie! :)

    Ik heb intussen succesvol de boel aangesloten gekregen. Mijn installateur had er wat moeite mee, maar Tadoº service heeft ‘m uiteindelijk op weg geholpen.

    Ik heb nu de volgende setup:
    - Intergas HREco 36 combiketel
    - Tadoº Extensiekit aangesloten op ketel
    - Therminon 7-groeps verdeler, met per groep een Honeywell thermostaat knop
    - Per zone zijn de thermostaatknoppen bedraad verbonden met een transformator EN een slimme thermostaat. Dit volgens een aangepast schema dat ik zal proberen te delen (het standaardschema werkt hiervoor niet).
    - Nog niet aangesloten: 1 handoekradiator in de badkamer (met Tadoº Slimme Radiatorknop)

    Alles werkt nu naar behoren, afgezien van een overshoot van meer dan 1ºC, maar ik hoop dat nog ergens te kunnen instellen of dat Tadoº dat zelf afleert.
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    De eerste dagen dat ik tado in gebruik had vlogen de temperaturen ook overal naar toe. Na een paar dagen trok dit weer bij en nu gaat het meestal goed. Tenzij er buiten hele grote temperatuur wisselingen zijn van bv 10 graden.
  • jordy_s
    Opties
    @bramwillemse Bedankt voor het delen. Wij hebben deze week net vloerverwarming gekregen. En daarmee een vraag in deze bijna twee jaar oude post.

    Onze situatie is wat overzichtelijker: beneden 4 groepen vloerverwarming, aangestuurd door de tado thermostaat. Boven 4 slimme radiatorknoppen verbonden met de draadloze ontvanger. De tado thermostaat stuurt de zoneklep van de vloerverwarming aan, die zit op de aanvoerleiding van de verdeler.

    Waar ik nog niet helemaal uit ben is de “zoneregelaar” die je in de tado app moet toewijzen aan de kamer waar de thermostaat zit. Mijn gevoel zegt dat die géén zoneregelaar moet zijn, maar het is nu ingesteld op de draadloze ontvanger. Ik heb het idee dat de ketel nu onnodig staat te loeien. Hoe heb jij dit ingesteld?
  • bramwillemse
    Opties
    @jordy_s ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, eerlijk gezegd. Ik heb nergens in de app een zone regelaar hoeven instellen.
    Ik regel zones door de thermostaten te verbinden met de juiste groepen.

    Gebruik je ook een extension kit voor de ketel?
  • Andreplusplus
    Opties
    @jordy_s de zoneregelaar is het apparaat dat je ketel aanstuurt. In jouw geval dus de draadloze ontvanger.