Meeting MD30d warmtepomp met tado regelen mogelijk?

Hallo, ik heb sinds deze maand een Meeting MD30d warmtepomp als “hybride” installatie geinstalleerd. Aangezien mijn hele huis volhangt met tado’s mijn vraag; “wie weet hoe ik deze warmtepomp met tado thermostaat kan aansturen. Vergelijkbare aansturing als mijn ketel maar dan aan/uit regeling. In schema staat niet de aangebrachte flowswitch weergegeven, maar deze is wel bijgeleverd en gemonteerd

Helaas zit er geen infraroodafstandsbedieing bij, ik heb al 2 tado thermostaten in gebruik voor airco/warmtepompen en die werken prima.

Resume, Als ik warmtepomp op eigen bediening laat draaien zal buffervat altijd op ingestelde temperatuur blijven. De circulatiepomp moet (ook) gaan draaien als er warmtevraag vanuit tado’s komt Zodra temperatuur in buffervat daalt schakelt warmtepomp in.

Hopelijk zijn er hier nog meer mensen die hiermee te maken hebben en mij tips kunnen geven


Antwoorden

  • Beste Erick,


    Misschien een rare vraag maar hoe bevalt de Meeting Warmtepomp?

    gebruikt hij veel stroom en was de installatie te doen?

    Ik wil zelf ook een Meeting maar kan er weinig over vinden

  • Herres
    Herres ✭✭✭

    Ik heb de handleiding van de Mee-Ting opgezocht op het net. Het heeft standaard een heel eenvoudige regeling die er alleen voor dient om het buffervat op temperatuur te houden. Je hebt dus een constant reservoir van warmte klaar staan, en je hoeft dus alleen maar de Tado’s open te zetten en er komt warm water. Net zoals bij stadsverwarming waar permanent warm water uitkomt.

    Het schema wat je laat zien wijkt daar alleen weer van af. Maar hoe de samenwerking met de cv ketel werkt zie ik niet in je schema. Hoe is dat bedoeld? In ieder geval is het niet zoals je zegt dat Tado een pomp aanstuurt.

    Ben wel benieuwd hoe dit goed werkend wordt.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Ben je er al verder mee?
  • Sinds 2 dagen is in ons huis een meeting 20D warmtepomp met warmtevat geinstalleerd. We hebben reeds op alle radiatoren een tadoknop. Elke kamer kan afzonderlijk worden aangestuurd. Wel nog een probleem met de aansturing van de cv pomp met het tado systeem. Er is een speciale schakelsensor geinstalleerd om van 12 volt naar 220 volt te kunnen schakelen om de cv pomp aan en uit te zetten (indien er geen warmtevraag is). CV pomp staat nu contant aan. Hopelijk wordt dit komende week opgelost.

  • Interessant! Heb je misschien ook een soort principe schema van de installatie? ( Zoiets al hierboven)
  • Na paar jaar kan ik over mijn md30d wel oordeel fellen. Ik heb nu twee warmtepompen draaien. De Md30 voor zware werk en deze staat zomers uit en een Spaarpomp die ik vandaag weer aangezet heb. Beiden draaien op 1 buffervat. De Spaarpomp heb ik direct op tado staan en die schakelt de Remeha ketel aan zodra de spaarpomp te weinig kan leveren. De circulatie voor de cv installatie wordt geregeld via een door een pompschakelaar gerelde circulatiepomp. Zodra spaarpomp warmtevraag signaleert “voelt” de de pompschakelaar dat en gaat circuleren.

    De Meeting draait in stookseizoen op basis van zijn eigen voeler in het buffervat “aan en uit”. Een flowswitch in de leiding signaleert of de grote pomp voor de meeting draait en schakelt dan de meeting in. Ik ga dit jaar nog een extra buiten thermostaat in deze schakeldraad monteren om bij hoge buitentemperaturen de meeting te beletten in te schakelen.

    Verbruik sinds ingebruikname Meeting tot op heden, dus twee stookseizoen ca 6000kwh en de spaarpomp 3000kwh. Dus 4500kwh per jaar.

    Extra info: Jaargebruik gas is van 2100m3 naar ca 400m3 gegaan, enkel voor douche en wat geëxperimenteer met hybride bijstoken. Deze winter ga ik met huidige gasprijs de warmtepomp meer het werk laten doen. Ik heb sinds begin maart tot vandaag maar 80m3 gas verbruikt Ik heb sinds dit jaar namelijk geen omnik maar Solaregde in gebruik. Eerste jaar 9500kwh opbrengst, vorig jaar 8800kwh en dit jaar tot half september 11900kwh!!! Opbrengst. Aan zonnepanelen had ik tot februari 2022 ca 13650wp liggen en daarna 16000wp op Noord, Oost, Zuid en West orientatie. Dus stroom genoeg dat gratis is. In Mei, juni, juli respectievelijk €950, €980 en afgelopen maand €1150 opbrengst. Dus geen angst dat stroom voor warmtepomp door hoge energieprijs niet zelf op te wekken is als je minder gunstige ligging hebt. Gewoon uitproberen. 75-80% van opbrengst op ZUID is nog altijd gratis opbrengst. Ik ben nu natuurlijk superblij dat ik als hobby als eind 2019 PV heb neergelegd en sinds herfst de Meeting heb draaien.

    Ik ga deze herfst een warmtepompboiler plaatsen niet omdat het moet maar om te kijken of ik de ketel nog nodig heb.

    PS Ik heb bouwkundig NIETS aan mijn 1996 tweekapper gedaan en GEEN vloerverwarming enkel laag stoken op radiatoren met in woonkamer ventilatoren eronder.

  • Beste Erik,

    Begrijp dat je al veel ervaring met een warmtepomp heb. Mijn meeting 20d werkt pas een paar dagen. Vraagje: mijn tado thermostaat moet alleen met de circulatiepomp communiceren met een aan/uit schakeling. Mijn tado was met een open therm contact verbonden met mijn CV ketel. Is het correct dat ik de 2 draden in de Tado thermostaat in No / Com stekkers moet plaatsen?

    PS: Ik woon in een behoorlijk goed geisoleerde middenwoning (er staan miljoenen van dergelijke woningen in Nederland). Gebruikte maar nog maar 900 m3 gas de afgelopen 2 jaar. Mijn 9 jaar oude zonnepanelen leveren per jaar 2000 kwh. Heb ook nog een aantal jaren opbrengst van een windmolen. Netto al jaren meer stroom geleverd dan gebruikt. Heb ook nog tot feb 2024 een heel gunstig energiecontract. Gasketel hangt er nog als bijverwarming tapwater, maar bedoeling is dat als alles goed werkt we gasloos worden. Niet om een financieel gewin, maar als bijdrage oplossing klimaatprobleem.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    september 2022 aangepast
    @TS400003 het is niet echt de bedoeling om precies dezelfde vraag op verschillende plaatsen te stellen.
    Het kost verschillende mensen tijd om zich in je situatie te verdiepen.
  • Sorry, zal niet meer doen