Ketel gaat telkens aan en uit (om ca. 5-10 min.) zonder warmtevraag...

Opties

Hallo,

Een paar dagen geleden heb ik de slimme thermostaat van Tado geïnstalleerd incl. de bridge en 6x de radiatorknoppen. De installatie is goed verlopen en het systeem werkt naar behoren op het moment dat ik een ruimte wil verwarmen. Er doet zich nu echter een probleem voor met mijn cv-ketel. De circulatiepomp in de ketel gaat om de 5-10 minuten aan en uit, zonder dat er een warmtevraag is. Ik heb vervolgens alle radiatorknoppen uitgezet, maar de circulatiepomp blijft maar aan en uit gaan. Hierbij is het enkel de pomp die aan en uit, het water dat wordt rond gepompt is gewoon koud. De ketel is dus niet aan het verwarmen maar het water gaat wel rond. Ik ben bang dat dit niet goed is voor mijn cv-pomp. Zouden jullie mij hier mee kunnen helpen?

Ik hoor het graag.


Met vriendelijke groet,

Willem van Heeswijk

Beste Antwoord

  • Willem_v_Heeswijk
    Antwoord ✓
    Opties

    Ik heb nog geen antwoord gehad van de helpdesk, althans niet waar ik mee ben geholpen. Ik ben zelf op onderzoek uit gegaan op internet en ben er achter gekomen dat in mijn ketel (Vaillant Ecotec Plus) een VR33 module zit ingebouwd. Blijkbaar dient deze module losgekoppeld te worden. In mijn geval heeft dit geholpen en het systeem lijkt nu naar behoren te werken. Hopelijk blijft het zo functioneren. Ik heb de instructies voor het verwijderen in dit bericht bijgevoegd. Let op! dit is dan wel op eigen risico, ik ben zelf geen professional. Het is wellicht beter om toch contact op te nemen met de helpdesk van Tado.


Antwoorden

  • Dragunov
    Opties

    Al contact opgenomen met de helpdesk, mss is er een configuratie niet correct in de thermostaat?

  • Heb precies het zelfde probleem heb jij al antwoord gehad wat te doen ?
  • Tomson
    Opties

    Normaal houd ik er niet van om op oude topics te reageren, maar ik wilde even benoemen dat de VR33 loskoppelen voor mij ook de oplossing was(!). Nu werkt de Vaillant VHR nl 25-30 naar behoren. De ketel sloeg steeds op "CV-bedrijf pompvoorloop" en dan enkele minuten op "CV-bedrijf pompnaloop", terwijl er geen warmtevraag was.

    Dank voor de tip Willem!

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat verhaal (cq die paniek) rond het afschakelen van de stroom is in Nederland niet nodig, hier zit een ketel gewoon met een steker in een stopcontact, niet vast aangesloten op het net. Je kunt dus gewoon die steker eruit trekken en veilig aan de ketel werken.

  • Jeroen_V
    Opties

    Laat dat ik reageer op dit topic maar heb een gelijkaardig probleem. Alleen doet mijn cv ketel dit niet om te 10 minuten maar letterlijk om de 10 seconden wanneer er geen warmtevraag is. Het is ook een veel zwaarder geluid dan normaal. Mijn cv ketel staat in mijn kelder onder de living en wanneer ik tv aan het kijken ben hoor ik dit zelfs alsof er iemand achter de muur aan het schuren is(buizen van cv ketel lopen achter de muur). Echt om gek van de worden. Wanneer ik TADO terug volledig van mijn systeem afhaal en via de vaillant thermostaat terug werk komt dit probleem niet voor.. Mijn CV ketel is een vaillant ecotec plus.. ben echt ten einde raad aan het geraken..

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Maar nog niet ten einde raad genoeg om die pdf te openen?

  • Derma
    Opties
    Hier hetzelfde probleem. Enkel is er helemaal geen vr33 gekoppeld. Iemand enig idee wat het nog kan zijn?
  • Stayci
    Stayci
    november 2022 aangepast
    Opties
    Derma is het bij jou al opgelost? Hier hetzelfde probleem.
  • bartCl
    Opties
    Hier hetzelfde probleem, om de 5 a 10 seconden opnieuw starten.
    Ook geen vr33 module op mijn Vaillant Ecotec plus ...

    Iemand al een oplossing?
  • Dennisgr
    Opties
    Bypass ventiel plaatsen in de installatie?
  • Andreplusplus
    Opties

    Bij geen warmtevraag? Dan moet er ook geen pomp gaan lopen. Bypass gaat niet helpen…

  • liv_tado
    liv_tado
    november 2023 aangepast
    Opties
    Hoi @Willem_v_Heeswijk , ik heb ook een vaillant ecoteq plus en hetzelde probleem. In de pdf (super bedankt) staat iets over de BUS aansluiting. Maar klopt het dat je een ook een tado wireless receiver hebt en die alleen met - en + draad hebt aangesloten op de ketel? (Ik heb de draad uit de vaillant receiver gehaald en in de tado receiver gestopt, rood in + en blauw in -).

    Dus geen extra draden verder naar de BUS of iets anders in de ketel?

    En misschien gerelateerd, ik heb 1 radiator in huis zonder tado knop. Kan dat de warmtevraag veroorzaken? Of is het juist handig deze als bypass te gebruiken (als ik de term goed gebruike en begrijp), basically om te zorgen dat de warmte ergens heen kan als de ketel toch aangaat terwijl alle tado knoppen dicht staan.
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Nu zal de ketel niet aangaan als e.e.a. goed geconfigureerd en er geen warmte aanvraag is. Wat wel kan is bv de nadraaitijd van de pomp die nog draait als alle tado knoppen al dicht zijn. Daarvoor is een bypass of een radiator die altijd (een beetje) openstaat nodig.

    Een niet tado knop kan in een tado setting geen warmte vraag creeren.
  • Torledo
    Opties

    Ik had hier ook problemen met een constant aan uit gaande pomp bij geen warmte vraag, bij Vaillant ecoTEC plus sinds installatie van de Tado V3+ wired. Deze aangeschaft op 29 oktober jongstleden omdat de Vaillant Vsmart steeds uitviel en ik een wired thermostaat wilde. Na lang zoeken en uitpluizen van allerlei forums er nu dus achter gekomen dat de waarschijnlijke oorzaak hiervan kon zijn de VR 33 module (indien aanwezig) kon zijn. Dus ketel wederom opengemaakt en er bleek dus inderdaad een VR 33 in te zitten. De module los gekoppeld volgens het pdf eerder genoemd in dit forum en warempel de ketel blijft nu stil bij stand-by stand pomp blijft uit! Ik ga ervan uit dat het probleem nu is opgelost want ik vond het behoorlijk irritant als je CV elke keer aan en uit gaat als hij niet hoeft te verwarmen.

  • TomPie
    Opties

    Dag allen. Ik heb hetzelfde probleem met de verwarmingsketel (Vaillant ecoTEC plus VCW BE 346/5-5 R4): wanneer er geen warmtevraag is blijft de pomp om de 5 à 10 seconden aanspringen. Ik heb geen VR33 module, voor zover ik kan zien, die ik kan verwijderen.

    @Willem_v_Heeswijk, @Tomson, @Torledo heeft iemand van jullie misschien een foto van hoe jouw circuit board eruit ziet met VR33 module?

    @Jeroen_V, @Derma, @Stayci hebben jullie uiteindelijk een oplossing gevonden?

    Hierbij enkele foto's van mijn ketel


  • liv_tado
    Opties

    @TomPie bij mij was het deze, en het verwijderen heeft het opgelost


  • TomPie
    Opties

    Contact opgenomen met tado support. Ik had de installatie-instructies toch niet correct afgewerkt.

    Oplossing was het verwijderen van de receiver op de voorkant van de ketel. Die verstoorde het signaal van de tado.

  • Dag Tom, ik heb hetzelfde probleem. Waar vind ik deze receiver? Dank je voor jouw antwoord!