Vloerverwarming en twee thermostaten of een draadloze temperatuursensor.

Opties
Rola67
Rola67 ✭✭
oktober 2020 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hallo,

Ik heb op dit moment nog geen Tado maar overweeg het wel. Ik heb beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Ik begrijp dat de thermostaat bedraad op een zonneklep voor de vloerverwarmingsverdeler moet worden aangesloten. Omdat die in de garage zit en de thermostaat in de huiskamer kan dat helaas niet. Nu denk ik twee opties te zien:

Optie 1: Kan ik de thermostaat in de garage bij de vloerverwarming hangen en dus de klep laten aansturen, waarbij deze de temperatuur overneemt van de " nieuwe" draadloze temperatuursensor die ik in de huiskamer hang? Met een extensiekit op de CV. Dus wordt de temperatuur in de huiskamer laag, dan geeft de draadloze sensor dat door aan de thermostaat in de garage, die geeft signaal naar cv om warm water te leveren en zet de klep open. (De thermostaat negeert dus zijn eigen gemeten temperatuur, maar neemt die van de draadloze sensor over).

Optie 2: zelfde als optie 1 maar nu hang ik in de woonkamer een tweede thermostaat die bedraad op de CV is aangesloten. Deze geeft de temperatuur door aan de thermostaat in de garage die in een soort slave modus staat en de klep openzet wanneer gewenst. De thermostaat in de woonkamer stuurt bedraad een signaal naar de ketel die warm water gaat leveren. De Thermostaat in de huiskamer is ook de hub voor de slimme radiatorknoppen boven.

Zou optie 1 en/of optie 2 kunnen werken?

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik heb ook mensen gehoord die ipv een zone klep een thermostaat kraan monteren. De slimme thermostaat knop werkt dan als zone klep.
    In jouw geval zit de klep er al. Een slimme thermostaat in je garage en een losse temperatuur voeler in je woonkamer geef ik de meeste kans van slagen in jouw geval.
    Maar neem eerst even contact op met de helpdesk.
    Dit is een forum voor gebruikers. De helpdesk kan misschien nog vele betere oplossingen aanbieden.
  • Rola67
    Opties

    Ik heb inmiddels antwoord van de Tado helpdesk. Optie 1 kan. Optie 2 niet.

  • RogierM
    Opties

    Ik vraag me af hoe je de twee thermostaten moet instellen om het volgende voor elkaar te krijgen: "De thermostaat negeert dus zijn eigen gemeten temperatuur, maar neemt die van de draadloze sensor over"

  • Gilberto
    Opties

    Ik ben ook benieuwd hoe optie 1 werkt.

    Dit kan mijn probleem in badkamer oplossen.

  • Rola67
    Opties

    Wanneer de warmtesensor en de thermostaat in 1 ruimte hangen, kan je in de tado software aangeven wat het leidende apparaat is om de temperatuur te meten. Daarbij weet de software niet of de apparaten echt (fysiek) in dezelfde ruimte hangen of niet.

    Je kan de thermostaat dus fysiek bij de zoneklep hangen (bijvoorbeeld in de garage) en in de tado software hang je de thermostaat in de woonkamer. Daar hangt ook de losse draadloze temperatuursensor (fysiek en in de software dus) en je geeft in de software aan dat de temperatuur die de draadloze temperatuursensor meet leidend is. Wat de thermostaat dus zelf meet, doet er niet toe. Wordt het te koel in de woonkamer dan geeft de sensor dat door aan de thermostaat die de klep openzet en de cv draadloos aanstuurt om warmte te gaan geven.

  • Gilberto
    Opties

    Wat ik eigenlijk bedoel is dat als je bv draadloze temperatuursensor in badkamer heb hangen , deze ook de zoneklep kan regelen. Nu werkt het bij mij niet juist. Net zoals een slimmeradiator knop in slaapkamer. Dit werkt alleen als woonkamer waar de thermostaat hangt ook aanstaat. Ik wil dus eigenlijk hebben dat de regelklep(stads verwarming) ook open gaat als de woonkamer 18 is , maar de temp op slaapkamer bv 20 moet zijn.

    Op dit moment is Tado voor mij compleet nutteloos.

  • Gilberto
    Opties

    Bij mij is het inmiddels opgelost via de helpdesk. Ik heb een mail van hun ontvangen

  • EdjeW
    Opties
    @Gilberto hoe is het opgelost? Want ik heb hetzelfde probleem met mijn slaapkamer.

    Mijn thermostaat (tado) hangt in de woonkamer en die stuurt de stadsverwarming aan zodat de vloerverwarming in het huis gaat lopen. Nu kan ik alleen de slaapkamer knijpen (nog niet met tado), maar die wil ik ook zo goed mogelijk kunnen besturen. Hiervoor ben ik nog naar iets opzoek.