stadverwarming en vloerverwarming beneden

Opties

Hallo

Ik woon in Arnhem en heb stadsverwarming en daarnaast beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Beneden in de woonkamer hangt een tado thermostaat en boven hebben de verwarmingen tado radiatorknoppen. De thermostaat in de woonkamer stuurt een (warmte)klep aan (open of dicht) in de meterkast. Als ik boven een radiator aan zet, wordt de vloerverwarming dus mee verwarmt. De vloerverwarming wil ik graag apart aan gaan sturen. Ik zal hiervoor iemand een klep moeten laten installeren bij de vloerverwarming-verdeelunit.

Begrijp ik ook goed dat ik:

1) een extensiekit moet aanschaffen.

2) de extensiekit moet aansluiten op de nieuw aan te leggen klep bij de vloerverwarming?

3) de huidige kamerthermostaat ik het beste kan aansluiten op de hoofdklep in de meterkast, zodat de radiatorknoppen en extensie-kit hun aanvraagsignaal hier kwijt kunnen? Deze vervolgens op vorstbeveiliging zetten omdat ie geen eigen ruimte meer bedient.

Een alternatieve situatie zou kunnen zijn:

a) om een klep te installeren bij de vloerverwarming

b) Mijn huidige tado thermostaat hier op aan te sluiten

c) de klep in de meterkast handmatig op [open] te zetten.

De tado thermostaat knoppen moeten dan alleen niet meer de thermostaat de opdracht geven op de klep open te zetten, want dan verwarmt de vloerverwarming alsnog mee. Ik weet niet of dat geconfigureerd kan worden.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee dat begrijp je niet goed, je moet die extensiekit in plaats van de thermostaat aansluiten op de hoofdklep en dan de klep van de vloerverwarming aansluiten op de thermostaat in die ruimte.

    Dat is kwa bekabeling (die er al ligt) vaak heel onhandig. Maar het is niet anders. Ook bezitters van een eigen ketel zitten hier mee, Tado weet er van, maar het wijzigen van dit soort dingen in hun software kost kennelijk jaren.

    Of het verstandig is die centrale klep altijd open te zetten weet ik niet, lijkt me dat dit energie kost en/of zorgt dat het te warm wordt in je huis.

  • Hey Rob bedankt voor je reactie :)

    Dus als ik het goed begrijp werkt het als volgt:

    Op dit moment kunnen mijn radiatorknoppen boven mijn kamerthermostaat aansturen om een klep open te zetten.

    Echter als ik de extensiekit installeer, dan zullen de radiatorknoppen ervoor kiezen om de extensiekit een klep te laten omzetten. Gaat dit vanzelf bij installatie (ofwel aanwezigheid) van de extensiekit of vergt dit extra configuratie?

    Begrijp ik het zo goed?

    (Qua bekabeling zal ik waarschijnlijk goed wegkomen. De huidige kabel vanaf mn kamerthermostaat komt met een kroonsteentje uit bij mn vloerverwarming, en gaat dan door naar de meterkast. Eerder niet begrepen waarom de aannemer het zo gebouwd had, maar lijkt nu ideaal te worden)

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dat klopt bij een vloerverwarming met klep en een andere klep die het hele systeem aan/uit zet ben je verplicht de vloerverwarming vanuit de thermostaat aan te sturen en de algemene klep vanuit de extensiekit.

    Hoe je dit precies configureert weet ik niet omdat ik zelf niet die setup heb.

  • FB1969
    Opties

    Ik heb ongeveer een zelfde set-up met vloer verwarming, begaande grond en radiatoren, in de slaapkamers.

    Ik heb een bypass laten maken , zodat alle radiatoren altijd toegang hebben tot warm water, en deze regel ik nu met Tado radiator knoppen, maar zorg er in het elk geval voor dat je elke radiator een thermostaat knop heeft, omdat er geen andere manier is om de warmte te stoppen, ook is het handig om op de bypass noodafsluiting te maken, dat wanneer er wat mis gaat, je de kranen kunt dicht draaien en alle radiatoren in 1 keer kunt afsluiten.

    De vloer verwarming is aangesloten op de thermostaat, en die wordt geregeld via de klep, dat is ook waar je de thermostaat op aan sluit. Let wel de thermostaat stuurt alleen de vloer verwarming aan, de thermostaat knoppen staan rechtstreeks op de bridge en worden individueel aangestuurd

  • Hoi FB1969, bedankt voor je reactie.

    Bij mij is het zo dat de radiatorknoppen (via de bridge) de opdracht geven aan de kamerthermostaat om de algemene klep te openen. Begrijp ik het goed dat dit bij jou niet zo is en de radiatorknoppen alleen maar hun eigen ventiel openen (and thats it)?

    Want als de radiatorknoppen zelfstandig hun werk kunnen doen, zonder dat ze de noodzaak hebben hun signaal af te geven aan een kamerthermostaat (om een klep te openen), dan zou ik eigenlijk de extensiekit niet nodig hebben, maar kan de algemene klep handmatig open gezet worden en bedient de kamerthermostaat alleen de (nieuwe) klep bij de vloerverwarming, toch? Zo klinkt het althans als jij het ingericht hebt.

    Een bypass btw, dat is toch om drukverschil op te vangen? Of is dat bij jou een extra aftakking omdat je radiatoren achter je vloerverwarming zaten (?)

  • FB1969
    Opties

    Bij mij is het zo dat de radiatorknoppen (via de bridge) de opdracht geven aan de kamerthermostaat om de algemene klep te openen. Begrijp ik het goed dat dit bij jou niet zo is en de radiatorknoppen alleen maar hun eigen ventiel openen (and thats it)? Correct, hier heb je geen thermostaat voor nodig, omdat de knop zijn eigen temperatuur regelt


    Want als de radiatorknoppen zelfstandig hun werk kunnen doen, zonder dat ze de noodzaak hebben hun signaal af te geven aan een kamerthermostaat (om een klep te openen), dan zou ik eigenlijk de extensiekit niet nodig hebben, maar kan de algemene klep handmatig open gezet worden en bedient de kamerthermostaat alleen de (nieuwe) klep bij de vloerverwarming, toch? Zo klinkt het althans als jij het ingericht hebt. Ik gebruik inderdaad geen extensie kit

    Een bypass btw, dat is toch om drukverschil op te vangen? Of is dat bij jou een extra aftakking omdat je radiatoren achter je vloerverwarming zaten (?)

    De bypass zit voor de vloerverwarming om altijd warmte te kunnen leveren aan de radiatoren boven, (dat is niet de bypass voor drukverschillen), dat is wat anders, deze werken nu ook als er geen warmte vraag beneden nodig is. In het verleden wilde dit nog wel eens voor een probleem zorgen, omdat de woonkamer al warm was ging de klep dicht en konden de radiatoren geen warmte meer krijgen. In theorie kun je dat oplossen met die extensie kit, maar mijn methode werkt zeker, omdat je geen enkele afhankelijkheid meer hebt van de thermostaat. Bovendien kun je per radiatorknop/ruimte in de app schema's opstellen, dus heb je ook geen thermostaat nodig

  • Aha, ik begrijp het. Ik denk aan een extra klep bij de vloerverwarming. Jij hebt een bypass naar je radiatoren gemaakt met extra mogelijkheid afsluiting. Resultaat is ongeveer het zelfde zou ik denken.

    Weet jij de plek waar je kun inregelen dat de thermostaatknoppen niet meer een signaal sturen naar de kamerthermostaat. Is dat wanneer ik mijn kamerthermostaat uit de app zou verwijderen en opnieuw toevoegen of weet je toevallig of dat op een makkelijkere manier kan?

  • FB1969
    Opties

    H'mmm Dat weet ik niet, by toeval had ik al een honeywell thermostaat, dus heb die van tado niet geïnstalleerd 😇 Dus zitten ze niet in 1 systeem.

    Ik weet niet of de thermostaat per definitie de kamers overschrijft, maar als dat niet zo is, dan werkt de opstelling nog steeds, omdat de thermostaat kranen in de kamers individueel de warmte regelen, en dus niet afhankelijk zijn van de thermostaat.

    Worst case, 2 accounts aanmaken, en 1 voor de thermostaat, en de andere voor niet thermostaat geregeld. Niet echt een sjieke oplossing, maar dat werkt. Maar ben er van overtuigt dat het ook in 1 account moet werken, want het systeem is gebouwd om individuele sturing te kunnen doen.