Boven- en benedenverdieping apart van elkaar bedienen

Beste leden,

De koude dagen komen er aan. Nou, eigenlijk is het ook al koud en willen wij het wat warmer maken in huis. Na een lange verbouwing wonen we eindelijk in de woning, maar is de verwarming nog niet helemaal op orde. Graag leggen we aan u voor wat de huidige situatie is. Wellicht dat u ons van het juiste advies kan voorzien.

Wij hebben de volgende apparatuur en type verwarming:

Begane grond

Op de begane grond hebben wij in de bijkeuken de Intergas Xtreme 36 ketel hangen (aan- en afvoer via zijgevel). Daar precies onder hangt een Therminon composiet vloerverwarmingsverdeler met pomp (7-groeps: 1 groep naar de badkamer boven en 6 groepen op de benedenverdieping). Dit is onze hoofdverwarming. Beneden zijn er verder geen radiatoren.


Bovenverdieping

Op de bovenverdieping hebben wij vier slaapkamers met elk een radiator. Op elke radiator zit een Tado slimme thermostaatknop. In de badkamer zit een handdoekradiator welke met een normale aan-/uitknop is aangesloten (i.v.m. bypass) als alle andere radiatoren in de slaapkamers dicht staan. In de badkamer is ook (nat) vloerverwarming (1 groep), welke naar de vloerverwarmingsverdeler op de benedenverdieping is aangesloten.


Thermostaten

Wij hebben een Honeywell T6R (draadloos) thermostaat en een Tado thermostaat. Deze zijn nog niet aangesloten/geïnstalleerd.


Wat willen we graag?

Wij willen de boven- en benedenverdieping apart van elkaar kunnen bedienen. Als we boven de hele dag aan het werk zijn, hoeft de benedenverdieping niet de hele dag te branden. Ik weet dat een oplossing is om de knop op de verdeler dicht en open te draaien. Maar ik wil zo min mogelijk aan deze knop zitten. Dit zou via de thermostaat moeten gebeuren.

Het meest logische lijkt ons dat de Tado thermostaat ergens boven (in de hal of in de slaapkamer) hangt. De Honeywell T6R (draadloos) komt dan beneden te hangen.

In de installatievoorschrift van Intergas lezen we dat het met de Intergas Xtreme 36 ketel mogelijk is om de CV-installatie op te delen in twee groepen met verschillende stooktemperaturen. Een hoog temperatuur zone (HT) met radiatoren en een laag temperatuur zone (LT) met de vloerverwarmingssysteem. Omdat de vloerverwarmingsverdeler een eigen pomp heeft, moet de vloerverwarming wel hydraulisch neutraal worden ingesteld. Zo staat dit in de installatievoorschrift van Intergas.


Wat lijkt jullie de meest ideale instelling/installatie? Eerder heb ik begrepen van een installateur dat er geen twee- of driewegklep tussen hoeft, omdat de pomp van de vloerverwarmingsverdeler deze kan vervangen. Ook als voordeel van dit laatste is dat de kleppen het gevoeligst zijn van de gehele installatie voor storingen/defecten.

Omdat diverse installateurs een andere oplossing bieden ten opzichte van elkaar of niet helemaal weten welke oplossing het beste is, vraag ik het nu via deze wijze. Hopelijk heeft iemand hier de ervaring en kennis van. We zijn jullie erg dankbaar voor het meedenken!

Antwoorden

  • Hallo Massri,

    Ik heb ongeveer hetzelfde systeem als jij en ook een Intergas Extreme 36 ketel.

    Sinds een paar dagen heb ik voor mijn vloerverwarmingsthermostaat een Tado thermostaatknop geïnstalleerd.

    Heb in de huiskamer een (bedrade) Tado thermostaat hangen welke mijn cv ketel aanstuurt.

    Boven 4 slaapkamers en handdoekradiator in badkamer dus totaal 5 tado thermostaatknoppen

    (heb ook vloerverwarming in de badkamer)

    Als je de thermostaatknop op de vloerverwarming dezelfde naam geeft als de kamerthermostaat (woonkamer) dan stuurt de kamerthermostaat de thermostaatknop van de vloerverwarming. (hij meet dus niet de omgevingstemperatuur van de knop maar van de kamerthermostaat)

    Dus heb je geen warmtevraag van je kamerthermostaat gaat de knop naar je vloerverwarming niet open.


    Nogmaals heb het sinds enkele dagen dus ben het nog aan het testen / finetunen

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Het hele tado systeem is zo ontworpen dat je elke ruimte los van elkaar kan verwarmen. Dus als je boven 1 slaapkamer warm wil hebben zal de rest niet mee verwarmen.
    Met je vloerverwarming beneden loop je wel de kans dat deze mee gaat verwarmen. Dit is op te lossen door een zone klep te plaatsen. Dit is al in meerdere topics uitgelegd.
    Hoe het werkt met een ht en lt systeem zou ik niet weten. Ik heb dezelfde cv ketel als jou. En deze optie had ik bij bestellen al moeten selecteren. Dat heb ik dus niet gedaan omdat ik geen vloerverwarming heb. Dus niet nodig.
    Maar mij lijkt dat als je het cv water blokkeert naar de vv unit deze niet gaat werken.