Finetunen ketel

Opties

Hoi!

eerst de situatie:

Ik heb een vrij uitgebreid systeem, in een wat groter huis, hagel nieuwe calenta ACE, +/-15 radiator knoppen, vloerverwarming hele beneden verdieping, icm een aantal radiatoren.

Isolatie is muah, 10 jaar geleden was het prima, kan iets beter maar niet slecht.


De moderne manier van stoken is natuurlijk zo laag mogelijke temperatuur door het systeem heen.

Maar: i.v.m. de omvang, krijg ik bepaalde ruimte's gewoon niet warm met een graad of 40/50.. hierdoor staat Tado/ketel dus de hele dag te branden, zonder echt resultaat.

Ik ben dus op zoek naar mogelijkheden om bijvoorbeeld de minimale CV-water temperatuur in te stellen.

ik heb een aantal topics gevonden over vergelijkbare vragen, meestal komt het neer op: stel in direct op de ketel.

Helaas neemt openTherm een behoorlijk aantal instellingen weg van de ketel, en is dit dus niet altijd mogelijk.

het lijkt mij ook niet wenselijk een 'compleet' systeem (Tado) te verkopen en vervolgens alsnog bij de ketel allerlei code's in te moeten voeren.


direct een off-topic, is er nog eens goed nagedacht over wat de kleuren betekenen per ruimte? volgens mij reflecteert dit nu alleen of de kamer ingesteld is hoger dan 20 graden..? het is een vergissing om te denken dat er dan niet gestookt hoeft te worden in die ruimte's.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    de hele dag branden op een lage watertemperatuur is voor het rendement de beste situatie.

    wat je graag zou willen bij de Tado is een mogelijkheid voor de gebruiker om te zien welke parameters er zijn en liefst zelfs om die te kunnen veranderen.

    maar dat is er niet, je kunt alleen contact opnemen met de helpdesk en je probleem voorleggen en dan kunnen zij wellicht ergens aan draaien maar je weet dus nooit WAT ze precies kunnen doen en wat ze precies gedaan hebben.

    dit is kennelijk de bedrijfsfilosofie: neem dat soort werk uit de handen van de klant. maar dat heeft niet alleen voordelen.

  • huibk
    Opties

    Ik ben het helemaal met je eens.

    Van rendement is echter alleen sprake als er ook daadwerkelijk resultaat is..

    kamers ingesteld op 20 graden die na een dag stoken nog steeds 18 zijn is helaas geen uitzondering.

    Mijn bericht op dit forum is eigenlijk voornamelijk gericht aan Tado.

    De filosofie is prima, maar ga niet van 1-size fits all.

    Pro-menu-tje, pincode, van mij part alleen op aanvraag beschikbaar. parameters inzichtelijk en instelbaar en voila..