Thermostaat schakelt niet.

Opties

Sinds kort in het hele huis Tado bridge en Tado kranen geïnstalleerd, Tijdens de installatie heb ik mijn oude Nefit Easy thermostaat nog even laten zitten. Alle Tado kranen en de Tado thermostaat zijn aangemeld in de app, worden herkend en functioneren normaal. Vandaag geprobeerd de Nefit thermostaat te vervangen door die van Tado. Deze lijkt te werken instellingen via de app zijn direct zichtbaar op de thermostaat zichtbaar. DeTado thermostaat is via de standaard NO en COM aangesloten op de 4 jaar oude Vaillant ecotec ketel. Echter bij aanpassing van de temperatuur op de Tado thermostaat schakelt de ketel niet aan of uit.

Als ik de tado van de grondplaat verwijder en de NO NC en Com contacten met een multimedia door meet, dan blijken deze contacten helemaal niet geschakeld te worden.

kan iemand aangeven wat hier misgaat? Naar mijn idee zouden de contacten bij een temperatuur instelling die hoger is dan de omgevingstemperatuur toch moeten sluiten, waardoor de ketel wordt aangestuurd.

Antwoorden

  • WardjeP
    WardjeP
    oktober 2020 aangepast
    Opties
    Moet jij je ketel niet aansluiten via opentherm (+/-, rechter aansluitblok)? Een 4 jaar oude ketel zal toch wel modulerend zijn?
    De No/Nc/com is enkel voor aan-uit. Dit is een potentiaal vrij contact.
  • Hugo_G
    Opties
    Had zelf ook het probleem dat slimme thermostaat niet reageerde. Oplossing gevonden in topic” tado° Community
    Na vervanging thermostaat geen communicatie met ketel meer :(

    Bleek dat ik de thermostaat op config D31 moest zetten. Zie de handleiding voor de professionele installateurs en installeren Configuratie. Hoop dat dat helpt
  • Hugo Klopt, maar in de Vaillant ketel zit een apart printje voor opentherm aansluiting. Hier zit nu ook de Nefit easy op aangesloten. Maar de Tado geprobeerd met zowel aansluiting op de plus/min opentherm aansluiting als op de NO/COM aansluiting. Bij Beide reageert de ketel niet. Volgens de installateurs handleiding zou opentherm met warmwatervoirziening voor de Vaillant ecotec op D07 moeten staan. Dat heb ik dus ook gedaan, maar geen reactie.
  • Nog een aanvullende???
    Als de Thermostaat van de grondplaat afgehaald wordt en de temperatuur handmatig verhoogt wordt moet de NO/NC/COM toch gewoon schakelen? Gemeten met de multimeter schakelt deze Tado dus niet.
  • Hugo_G
    Opties
    Heb inmiddels ook antwoord van Luca van TADO. Was inderdaad de configuratie. Kan door TADO aangepast worden. Kreeg binnen een uur reactie van TADO. Toch positief tov vele negatieve berichten
  • Hugo,
    Bedankt, inmiddels ook bericht naar Tado gestuurd, even afwachten wat antwoord zal zijn. Iig vast bedankt voor de reactie.
  • Inmiddels instellingen van Tado Thermostaat vergeleken met die van mijn zoon. Deze staat standaard op R01 ingesteld en schakelt het NO/NC contact normaal bij een temp aanpassing. Bij instelling R01 op mijn thermostaat schakelt deze ook normaal. Thermostaat lijkt dus niet defect te zijn. Vraag blijft dan waarom de ketel op opentherm instelling(D07) niet reageert. Nah maar ff wachten op Tado. Alvast eenieder bedankt.
  • Hugo_G
    Opties
    Bericht van Tado kan eerste keer een paar dagen duren. Ter info Hoor wel graag wat reactie is. Bij mij is de klep wel open, maar zie de klep niet naar sluitpositie gaan.
  • Nou, wordt best ingewikkeld drie stappen ondernomen
    1) contact met Tado loopt, men zoekt een oplossing
    2) contact gehad met mijn cv installateur, deze adviseerde
    3)contact op te nemen met Vaillant, die zijn het ook aan het onderzoeken

    Eerst maar eens het contact met Dajana van Tado, deze stuurt mij de installatie handleiding voor het deactiveren van de VR33 opentherm vertaal print van de Vaillant ketel, dat is eigenlijk niet meer dan het loskoppelen van het
  • Ehh vervolg
    Kabeltje tussen x32 op de opentherm print en C31 op de hoofdprint van da Vaillant. Daarna wordt het wat onduidelijk waar ik de 2 draden die vanaf de thermostaat(Tado) komen, en die voorheen aan de VR33 zaten nou precies op moet aansluiten.
    Uit de handleiding van Tado maak ik op dat dit op de bus aansluiting van de ketel moet, dit heb ok geprobeerd, ketel reageert dan wel op warmte vraag van zowel de zelfstandig geconfigureerde thermostaatknoppen, de knoppen die geconfigureerd zijn per kamer met een eigen temperatuursensor en ook op de huiskamer met open keuken ( twee knoppen en de centrale Tado thermostaat. Zover geen probleem, alleen blijft de ketel(of pomp) continue draaien. Ook alsalle warmte vragers van Tado via de app op UIT worden gezet. Numijn CV monteur naar eens gebeld, volgens hem kan er op de Vaillant BUS aansluiting alleen een Vaillant thermostaat omdat anderen niet het juiste protocol zouden hebben.
    Pff weet het nu echt even niet meer. Vraag neergelegd bij zowel Vaillant als Tado, beide gaan eea voorleggen aan hun technische mensen.
    Nah heel verhaal, bottomline gewoon weer afwachten
  • Klopt idd, iom. Tado en Vaillant eea ook zo aangesloten.dus de opentherm module van de Vaillant (=kleine afzonderlijke printje aan de meest linkerzijde van de ketel) loskoppelen van de hoofdprint, deze wordt niet meer gebruikt.daarna +en - op de tado aansluiten en de andere zijde van de draad op de +en - van de rode aansluiting midden op de print van de Vaillant. Belangrijk, de bruggen op de blauwe (burner) en de witte (24V) aansluiting moeten blijven zitten, anders werkt de ketel niet. Daarna Tado instellen op communicatie protocol D07(=Vaillant) + warm water, dan de hele boel opstarten en Voila alles werkt. Dacht zelf eerst nog even dat de ketel niet meer wilde afslaan bij het brreiken van het setpoint, maar deze blijkt een ruimschootse nalooptijd te hebben van 10 minuten tot soms wel 20 min. Van Vaillant begrepen dat dit is om de energie zo optimaal maal mogelijk te benutten, en warmtestuwing in de ketel te voorkomen. Alles lijkt nu te werken, heb alleen het idee dat in de 2 ruimtes met een extra temperatuursensor (sensor geconfigureerd als meeteenheid )de ketel niet aanslaat als ik de temp in alleen die ruimte verhoog tot ruim boven het setpoint, ga ik nog ff beter testen.
    Tot zover iedereen bedankt voor het mee denken