De tado° Slimme Thermostaat stuurt mijn vaillant HR solide VHR 24-28C niet aan (Mode A07 gezet)

Heel de middag aan het klooien geweest dat Tado ketel niet aanstuurt. Kwam ik er op dit forum achter dat ik een mode in moet stellen in het kastje. Op zich raar want ik had het type ketel ook al via tado menu geselecteerd (Tado server kon op zijn minst waarschuwing geven in de App dat de interne mode niet overeenkomt met het geselecteerde type ketel)

Afijn ik dacht bingo en via Tado handleiding geconcludeerd dat A07 bij mijn ketel past. De 2 draadjes die vanaf de ketel komen aangesloten op de + en - . Helaas nog steeds geen succes. De plus en min eens omgedraaid Is (AC 25V ) ook geen succes. Toen nog mode D07 en D01 geprobeerd maar helaas.

Omdat het in huis afkoelt heb ik nu in de woonkamer de + en - aan elkaar geknoopt. Ik meet dan 0V bij de ketel en nu slaat hij wel aan

Kan iemand mij vertellen welke mode(s) ik in moet stellen. De warmwater instelling heeft er mss mee te maken maar is onduidelijk gedocumenteerd voor mij. (Heb het denk ik wel in on/off geprobeerd)

mode EK ook niet duidelijk voor mij maar off gelaten

bvd Johan


«1

Antwoorden

  • Bedankt voor het antwoord !!. Het werkt helaas nog niet goed. :-(

    In de gebruikshandleiding van mijn Vaillant HR solide VHR 24-28C staat inderdaad dat hij ook OpenTerm support

    Ik begrijp met de uitleg dan ook dat ik D01 moet instellen als ik in een gebruiksaanwijzing vd de Tado kijk. Ook alleen de + en - aansluiten (Ik heb ook maar 2 draadjes van ketel naar thermostaat).

    In de ketel heb ik de draadjes bij 3 en 4 losgemaakt en aangesloten op A en B zoals in bovenste plaatje

    Dus onderste plaatje match nu met aansluiting draadjes bij mij thuis.

    De Taldo reageert nu op warmwater instelling. Als ik dit actief maak in Taldo dan zie ik dat Water temperatuur van de ketel is ingesteld op 55 graden.

    Echter verwarming word niet aangestuurd door Tado. Ik heb aansluiting A en B al eens omgedraaid maar dat hielp niet

    Nu twijfelde ik nog over draadbrug. Deze zat er niet op maar is misschien wel nodig omdat het Valliant schema schrijft deze te verwijderen bij kamerthermostaat maar OpenTerm word misschien niet gezien als kamerthermostaat

    Echter na aansluiten van de draadbrug blijft de ketel continue branden ook als ik A en B al eens omdraai.

    Taldo stuurt mijn ketel dus niet aan. Ik weet niet op ik het OpenTerm signaal A en B op mijn ketel uit kan lezen met multimeter om te zien of de Taldo überhaupt wel aansturing doet

    Ik zie op internet wel artikelen dat OpenTerm in de (sommige) Vaillant ketels aangezet kan worden met 'D20' instelling maar die staat in mijn gebruiksaanwijzing niet gedocumenteerd en kan ik niet kiezen

    Wie kan me vertellen hoe ik de Taldo met mijn vaillant HR solide VHR 24-28C kan laten werken. BVD!!



  • Top antwoord een dikker merci. !! Tado stuurt nu ketel aan.

    Ik kon die D20 eerst niet vinden. Zit goed verstopt

    Was zelf via internet site er al achter dat de D10 -> 16 wat andere extra opties mogelijk maakte

    Omdat de logica niet meteen helder was via die site ben ik ook in andere 'Dxx' menus geweest en hoop dat ik geen andere settings verandert heb. Toen ik nu aan het testen was vond ik status 8 (brander vertragingstijd erg lang duren -3 min- of zo) . Misschien moet ik nog eens zoeken naar standaard instellingen :-)

    Nogmaals dank. Mijn vrouw begon de aankoop al behoorlijk in twijfel te trekken. Gelukkig was het niet te koud buiten de laatste dagen

  • Johan,


    ik heb hetzelfde probleem, mijn ketel Vaillant reageert niet op de tado. Heb alleen de 2 draden blauw en rood aangesloten, Hie kom ik verder mee jouw instelllingen.

  • Hoi Hans,

    Ik heb de volgende stappen gedaan die volgens mij bij ons allemaal nodig waren om een van een simpele oude (kwik) Honeywell kamerthermostaat over te stappen op de Tado.

    1) Ik heb in de Vaillant ketel de 2 draadjes aangesloten op de Open Term aansluiting. (Zaten eerst anders aangesloten). In mijn ketel zit aansluitblok. Ik heb plaatjes van schema vd ketel boven gepost en hierop herkende ik de Open term. Interne aansluiting heb ik niet hoeven veranderen. De brug die vermeld is bij de oude aansluiting heb ik niet aangebracht omdat dan volgens mij de ketel continue brand

    2) in de Tado heb ik de 2 draadjes aan de + en - aangesloten. Welke kleur aan welk contact maakt denk ik niet veel uit. Via Open term worden er commando's gestuurd denk ik. (Draadjes beter aansluiten als ketel en Tado niet onder spanning staan)

    3) De ketel heeft een display en door het kort tegelijk indrukken van de + en - kom je in service menu. Je kan dan met de + door scrollen naar menu D010. Maar je moet in menu D20 zijn. Door in menu entry D010 de waarde 16 in te vullen is het daarna mogelijk naar menu D20 door te scrollen. (Dit is wat verborgen gehouden om de CV installateurs wat extra mogelijkheden te bieden die Jan met de pet dan niet kan instellen)

    4) In menu D20 vul je dan 1 in om te zorgen dat de ketel de Open Term aan gaat sturen

    5) Ik heb in de Tado app ook ingesteld wat voor ketel ik had. Misschien dat dit ook nodig is om de Tado met Open Term te laten werken

    Suc6. Lijkt simpel maar het kostte mij ook een vele uren voordat ik het werkende kreeg en de logica wat snapte.

  • Dank je voor de uitleg. Ik ga ermee aan de slag. Hopelijk dat de tado wel werkt.

  • Rink
    Rink
    december 2020 aangepast
    Jammer bij mijn werkt het niet
  • Dank JoHanc,

    Jouw uitleg heeft goed geholpen.

    Echter zijn er de volgende drie puzzel stukjes die ik graag wil toevoegen voor de toekomstige tado gebruikers die deze combi werkend proberen te krijgen als bovenstaande niet lukt en/of duidelijk genoeg is;

    1. (2021) TAZo: in de handleiding van Vaillant staat D20=OpenThem ingang AB (selecteer 0 voor ingeschakeld)
    2. (2021) TAZo: in de handleiding van Vaillant staat dat weerstand op klem 4 & 5 = NEE i.c.m. OpenTherm
    3. (2021) TAZo: ik heb ook geen brug gezet op klem 3 & 4 (oude thermostaat)
    4. (2021) TAZo: in de handleiding van tado staat D01 = OpenTherm / D07 = Vaillant-e-Bus (ik heb D01 gebruikt)

    Suc6 mensen, ik hoop dat het jullie helpt

    (PS: heb tevens een vloerverwarming aangesloten, maar deze moet ik nog indraaien)

    Mvg TAZo

  • Dank je wel JoHanc!!

    Ik werd echt al gefrustreerd over waarom hij het niet ging doen. Gelukkig hebben wij (de Vaillant HRSolide 24-28C eigenaars club) mensen zoals jij in ons midden.

    Toen moest ik alleen als no-know nog ontdekken hoe ik nu precies die '16' moest instellen bij de d10 (ik kwam allerlei getallen tegen.....) ;-)

    Hier een YouTube filmpje hoe dat gaat: https://youtu.be/pzaB0Z-yh1U

    Grtz, Dennis

  • Marco_Elferink
    januari 2023 aangepast

    Ik dacht even een Tado te installeren bij mijn schoonouders met deze mooie uitwerking maar blijkt hun Vaillant ketel iets andere aansluitingen te hebben. De AB aansluiting zoals in de eerdere afbeelding ontbreekt. Wat kan ik nu doen?


  • @Marco_Elferink even de ketel handleiding erbij pakken
  • Heb ik gedaan maar kom er niet uit.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Vraag het dan aan de servicedesk...

  • @Marco_Elferink Welk type ketel is het precies?
    Alle tado aanwijzingen zeggen D07 en aansluiten op BUS. Als dat de enige klemmenstrook is in de ketel, dan is er geen BUS aansluiting. Ik kan op internet zo gauw geen handleiding vinden die overeenkomt met het type op het plaatje van de foto. (VHR .... NL 24-28C, wat zou er op de puntjes passen?)
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Het staat op pagina 15 paragraaf 3.6

  • Inderdaad, aansluiting A en B voor Opentherm. Probleempje: de getoonde kroonsteenstrook heeft geen AB.
    Dus komt de handleiding wel overeen met deze ketel?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ik denk het niet. Die ketel is meer dan 20 jaar oud, en wellicht zijn er later meer geavanceerde modellen gekomen binnen hetzelfde type nummer (sommige fabrikanten maken er een zootje van).

    Ik zou denken vervang eerst eens de ketel, maar ja dat wil men vast niet...

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Anders aan/uit aansturing, dat moet altijd werken
  • Ik heb hetzelfde probleem met mijn vaillant solide 24-28 c ketel. Ik lees nu net over de verborgen instelling op de ketel voor modulatie dus ga ik proberen. Toch nog twee vragen. Weet iemand of het uitmaakt welke draad (grijs en zwart) op A en B in de ketel zit? De tado app en de professionele handleiding zeggen wat anders. Tado app zegt zwart op A in ketel en - in ontvanger en professionele handleiding zegt juist andersom.

    Ik heb nu een chronoterm III thermostaat aangesloten op 3 en 4 in de ketel. Als ik de aan/uit functie van de tado wil aansturen waar moet ik deze dan in de ontvanger op aansluiten? Ik twijfel hier tussen + en - en com en no.
  • Als je dit allemaal niet weet, is er maar 1 optie: tado.com/start of de wizard in de app. De kleur van de draad en de polariteit maakt in beide gevallenaan/uit of bus) niets uit.
  • Is dit typisch voor Vaillant? Ik heb een HRsolide VHR 18-22 C en ik krijg de ketel ook niet aangestuurd. De app werkt samen met de internet bridge en de de thermostaat de webapp ook. Ik heb alles netjes naar mijn wensen geprogrammeerd. Er zat een ICY slimme thermostaat op de ketel, 2 draads aan/uit aangesloten. Heb dit ook ingegeven bij het aansluiten in de aansluit wizard. De aansluiting zit rechtstreeks op blokje 3 en 4 in de ketel. Als ik de Tado thermostaat ingeklikt had gaat de ketel meteen verwarmen en als ik met de app of handmatig de temperatuur verlaag reageert de thermostaat zoals het hoort maar de ketel blijft doorbranden tot de ingestelde max water temp. Het viel mij op dat er een weerstand tussen 4 en 5 zat en heb die verwijderd maar de ketel blijft op hol slaan. Ik heb de oude thermostaat weer terug geplaatst en het werkt weer.

    WAT KAN IK NOG MEER DOEN? TERUG STUREN?


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Hoe heb je de Tado geconfigureerd? met de website https://tado.com/start of met de "handleiding voor professionele installateurs"?

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Ik zie ook een OpenTherm aansluiting op de ketel, ik zou die gaan gebruiken
  • Inderdaad, aansluiten op AB en op de tado +/-. In de wizard doen alsof je een OT thermostaat had. Bijv Honeywell Round Modulation
  • Rob2

    Ik heb exact de wizard gebruikt en daarna gecontroleerd met de installateurs manual. Dit was exact hetzelfde. Nu weet ik niet of mijn ketel van de productie datum tot 2006 of 2006 en later geproduceerd is. Na 2006 heeft de ketel namelijk een Vaillant module nodig om modulerend te gebruiken. Ik kan dit nergens vinden?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja dat kun je makkelijk vinden (wat de productie datum is van een vaillant ketel aan de hand van het serienummer)

  • Mijn ketel is van 2003. Heb het probleem uitgelegd aan Tado helpdesk met hun chatbox en die kunnen mij NIET helpen omdat ze geen ondersteuning geven aan aansluitingen IN de ketel. Ik moest maar een installateur bellen. Ik vind dit niet acceptabel. Dus ik stuur hem retour.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Dat kun je uiteraard doen. Evengoed raad ik je aan de ketel te vervangen! Moderne ketels zijn een verademing tov die 20 jaar oude dingen!

    Bijvoorbeeld ik heb hier een Intergas, is veel stiller dan wat ik vroeger had (modulerende pomp!) en ook zit er geen warmwater buffervat meer in maar alleen doorstroom verwarming, een soort geiser dus eigenlijk. Scheelt ook weer een boel gas en wordt evengoed hardstikke snel warm.

  • Ericdeperik
    april 2023 aangepast
    Vandaag weer een poging gedaan om aan te sluiten op mijn vaillant uit 2003.
    Eerdere poging via opentherm en de wizard werkte niet. Blijkbaar moet ik dan de ketelsettings wijzigen zoals in het you tube filmpje helemaal bovenin gepost. Iemand hier ervaring mee met ketel uit 2003?
    Vandaag dus geprobeerd via aansluiting 3 en 4 (relais) op com en no en op plus en min. Com en no doet helemaal niets. Bij plus en min, waar mijn bedrade honeywell thermostaat prima op werkt slaat de ketel op hol. Blijkbaar moet ik bij aansluiting op com en no in het installateursmenu van de Tado de setting op R01 zetten, maar dat geeft een fail. Kortom ik begin enigszins gefrustreerd te raken dat een geavanceerd apparaat niet kan wat mijn oude honeywell wel kan via twee draadjes. Heeft iemand deze ketel met dit apparaat aan de gang gekregen en wat is de ultieme tip?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Als de ketel bij aansluiten plus en min en setting R01 op hol slaat, dan lijkt het er toch op dat de ketel busbesturing heeft. De wizard via de app starten en aansluiten op AB en op de tado +/-. In de wizard doen alsof je een OT thermostaat had. Bijv Honeywell Round Modulation. Zoals Andreplusplus aangeeft.

    Het kan even duren voordat de communicatie op gang komt met de ketel.