Tado en vloerverwarming
Hallo,
Ik heb sinds kort een Tado en na wat opstartperikelen lijkt het nu goed te werken. Ik heb beneden vloerverwarming en naast de vloerverwarming en radiator in de douche staat er verder geen radiator standaard aan.
In het verleden had ik mijn thermostaat beneden altijd constant op 20 graden staan maar nu heb ik hem standaard ingesteld zoals Tado aangeeft 18graden in de nacht en 20 overdag.
Nu merk ik echter dat hij echt flink moet werken om temperatuur te halen en uit de nacht te komen (meer dan 1 1/2 uur op volle kracht) en dan is het nog niet eens winter. Op dat moment is de temperatuur in de badkamer al flink opgelopen maar ijlt de temperatuur in de woonkamer na!
Op zich allemaal geen probleem maar: De vloerverwarming is begrenst tot 45 graden. De ketel staat 100% te draaien maar de opwarming gaat langzaam. Gezien het feit dat de temperatuur in de vloerverwarming maximaal 45graden is, zou het dan niet veel efficiënter zijn dat de Tado terugregelt naar stand 1 (33%) van de capaciteit? Nu wordt de doucheruimte heel warm omdat hij daar doorvoer heeft van het warme water en het warme water wordt bij de vloerverwarming beneden gemengd met het andere water.
1) Gaat de Tado uiteindelijk zelf ook zien dat het beter is op 1/3 te verwarmen en kost dit gewoon nog wat tijd voor de thermostaat dit inzicht te krijgen?
2) is dit wellicht nog handmatig aan te passen?
3) Wat is de hoogste temperatuur van de vloerverwarming in een dekvloer met tegels?
4) Wat is het mees efficient, constante temperatuur of toch variabele op basis van tijd/ aanwezigheid?
Vast bedankt voor jullie reacties en ben benieuwd naar de mogelijkheden.
Antwoorden
-
Je zou twee dingen kunnen doen. Op je cv ketel zelf de temperatuur omlaag zetten naar bv 45 graden. Dit is een instelling die je zelf kan aanpassen.
In jouw situatie zou ik de temperatuur nooit veranderen en altijd op 20 laten staan.
De energie die er in moet steken om opnieuw op te warmen is altijd veer meer dan op temperatuur houden er van.1 -
Dus ik dacht, goed idee..... ik naar boven maar krijg het niet voor elkaar. In de handleiding staat echter het volgende:
De aanvoertemperatuur wordt automatisch aangepast bij gebruik van een:
- Weersafhankelijke regelaar OpenTherm regelaar
- eTwist modulerende thermostaat
Die temperatuur wordt dus geregeld door de Tado, deze kan ik derhalve niet terugvinden in de Tado app!
0 -
Hmm ok.. die zag ik niet aankomen. Nou weet ik wel dat tado een aantal instellingen zo zet dat je er zelf niks meer aan kan aanpassen. Dat dit ook zo met je cv water is wist ik niet.
Deze instellingen staat vast in de tado. Daar kan je zelf niks aan veranderen. Mogelijk kan de helpdesk je ermee helpen.0