[Release] Instellen maximale CV Water temperatuur via de app - OpenTherm

Opties
124

Reacties

  • JTA
    Opties

    @Jurian

    Lees nog even mij bijdrage door en probeer de ontwikkelaars te overtuigen dat het echt mis kan gaan met deze instelling van 55 graden. Als iemand de optie "uit" zet verwacht hij niet dat het onzichtbaar op de achtergrond naar een gevaarlijke waarde van 55 graden gaat.

    Voorkom krantenkoppen

    "gezin gedood door slimme thermostaat, legionella uitbraak door verkeerde temperatuur...."

    Een gewaarschuwd mens telt voor....

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @JTA ik verwacht dan eerder een krantenartikel "zonneboilers levensgevaarlijk"...

    Een vat water de hele dat lauwwarm houden en dat dan naverwarmen (of dat nou tot 55 of 60 graden is) gedurende een paar seconden in een doorstroomketel dat is gewoon dom.

    Sloop dat ding, zet er PV panelen voor in de plaats, al dan niet met een accusysteem, en verwarm het water electrisch op het moment dat je het nodig hebt zonder buffervat. Veel veiliger!

  • JTA
    Opties
    Het systeem werkt zo prima is een beproefd concept en er zit goedkeur op dus laat ik dat zo. Heeft bij mijn vorige woning ook 10 jaar prima voldaan.

    De thermostaat kan het gevaarlijk maken door onkunde van minder handige gebruikers die net iets te weinig kennis hebben van zaken... Dus beter uitsluiten.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "Het systeem werkt zo prima" dat is een praktijk constatering, net zoals ik kan aanvoeren "je gaat geen Legionella krijgen ook al verwarm je het water maar to 50 graden". Want dit gaat in 99,999% van de gevallen ook gewoon zo zijn.

    Maar als je je bezorgd maakt over bacterien, gewoon geen zonneboiler nemen.

  • JTA
    Opties
    Ik weet hoe mijn systeem werkt en hoe er mee om te gaan.
    Voor een ieder ander hoeft dit niet zo te zijn.

    De eigenschap dat tado 55 graden instelt als je de functie uit zet is niet te begrijpen.

    Dat kan bij andere gebruikers risico opleveren.

    De zonneboiler werkt prima als je weet waar je op moet letten en heeft voor mij voordeel dat ik mijn Overschot zonneenergie hier ook in warmte kan omzetten, opslaan en gebruiken. CV is ook ingelust en ik verwarm bijna zonder gas. Dit is een mooie oplossing tot de tijd dat warmtepompen weer leverbaar zijn....
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    "De eigenschap dat tado 55 graden instelt als je de functie uit zet is niet te begrijpen."

    Daar ben ik het mee eens! Maar dat hele verhaal rond Legionelle als argument daarvoor vind ik larie.

    Ik vind dat als je de warmwater aansturing uitschakelt, Tado van je warmwater af moet blijven. Maar Jurian (dus Tado) is het er niet mee eens dat dit een bug is, hij ziet het als een "wens". Onzin natuurlijk.

    Echter ik kan je verzekeren: het gaat je geen zier helpen tegen Legionella om je zonneboiler water nog even in je CV te verwarmen naar 60, 65 of 70 graden (gedurende de paar seconden dat het er door heen stroomt)! Deugdelijk steriliseren vereist een verhitting gedurende langere tijd. Je zult gelezen hebben dat een boiler minimaal op 60 graden moet staan ofzo, dat wil dus zeggen dat het water al die tijd 60 graden is. Als je 75 graden neemt kun je wel met een minuut of 2 volstaan. Maar even in een doorstroom apparaat de temperatuur wat opvoeren dat gaat niet werken als de bacterieen zich lekker vermenigvuldigd hebben in een zonneboiler op een aangename 35 graden.

    Kortom, die hele instelling is alleen maar om je gerust te stellen, en het gaat werken omdat je toch niet tegen het probleem aanloopt, niet omdat je instelling iets verbetert.

  • JTA
    Opties
    Laatste keer....
    Wij weten wat we doen en hoe het werkt..
    Omdat we ons er in hebben verdiept.
    De argeloze gebruiker niet...
    Dat is mijn punt.
    Dit was mijn laatste bijdrage. Ik verkoop de Tado set weer. Ik wordt er niet blij van.
    Verbruik is hoger dan voorheen omdat de ketelbte vask wordt aangesproken en vreet batterijen.
    Adios.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    november 2022 aangepast
    Opties
    @JTA als ik het goed begrijp is je probleem dat Tado het tapwater op 55 graden stookt ipv gewenste 60, en daarbij de ketel instelling overruled. Als dat zo is zijn er Vlgs mij twee oplossingen.
    (Als ik het verkeerd begrijp excuus)
    1 bij een correcte open therm instelling met tapwater verschijnt er een tegel in het appmenu waarin de gebruiker de tapwater temperatuur zelf op iedere gewenste temperatuur kan instellen.
    2 configuratie via de installateurs handleiding zonder warm water. Dan blijft Vlgs mij de instelling van de ketel leidend.
    3 (alles wegdoen is altijd mogelijk)
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    @Herres wat je onder punt 2 schrijft is hoe het zou moeten werken maar zo werkt het dus NIET. Als je de installatie zonder warm water sturing configureert, en je hebt OpenTherm, stuurt Tado nog altijd die 55 graden instelling naar de ketel. Ik heb dit zelf ondervonden en heb toen de sturing weer aan moeten zetten.

    Heb je de sturing wel aan staan dan kun je de temperatuur in de periodes dat je warmwater AAN is wel instellen, maar in de periodes waarin het UIT staat niet, dan is het weer die 55 graden. bedenk dat wat AAN en UIT precies betekent, afhankelijk is van de ketel. Meestal betekent het COMFORT en ECO, dus mensen die hem op ECO willen zetten (dus UIT) die lopen er tegenaan dat de temperatuur dan altijd 55 graden is en niet instelbaar.

    Volgens mij een bug, volgens Tado niet.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    @Rob2 Dat is inderdaad onlogisch en vreemd. Ik begrijp het als je dat een BUG noemt.
  • S_nderr90
    Opties
    Ik ben niet erg thuis is de ketels en verwarmingen maar wat ik hier lees klinkt wel interessant! Heb al het één en ander gegoogled maar kom er niet echt uit.

    Kan iemand mij uitleggen wat opentherm inhoud?

    Ik heb zelf een Kombi Kompakt HRE 28/24 A ketel, volgens de handleiding zou die modulerend moeten zijn en opentherm hebben maar moet ik dat nog ergens instellen of gaat dat automatisch?

    Ik heb een tado wand thermostaat die momenteel met 2 draden is aangesloten op NO & COM. (Dit zijn de enige 2 draden die uit mijn muur komen.
    Moet ik daar wat mee doen om over te gaan naar modulerend en opentherm?

    En dan als laatste nog instellen via de installateurs app, moet ik daar nog ergens rekening mee houden?

    Ook lees ik over de tapwatercomfort functie, moet ik daar nog wat mee doen als ik modulerend opentherm aan heb?

    Alvast bedankt voor jullie hulp!
  • Andreplusplus
    Opties

    @S_nderr90 Welkom. Ik raad je aan de wizard in de app te gebruiken, of te beginnen op tado.com/start

    OpenTherm is een protocol voor communicatie tussen verwarmingsapparaten en thermostaten. Voor details zie

    Als jouw ketel dat ondersteunt, moet je de + en - gebruiken ipv NO&COM.

    Installateurs app: hoef je niets mee te doen, maar kan wel als je weet wat je doet en wat meer info over je systeem wilt weten.

    Tapwater: ecoinstelling oid moet je op de ketel doen. Comfort heeft doorgaans alleen zin als je ketel een voorraadvat heeft - op eco instellen levert lichte vermindering gasverbruik, maar je moet langer wachten op heet water als je de kraan opendraait. De regeling met een schema in tado heeft zeker geen zin voor een ketel met doorstroomfunctie (zonder buffervat) - maar schakel je het uit, dan zet tado de tapwatertemp op 55 graden (is een bug, is veel over geschreven op dit forum). Workaround:maak een schema met 1 tijdsblok met de gewenste temp.

  • S_nderr90
    Opties
    @Andreplusplus bedankt voor je reactie!
    Heb kunnen lezen wat het inhoud enz

    Vraagje!
    Als ik op de link klik kom ik niet bij de wizard.
    Ik ben gegaan naar instellingen > kamers & apparaten > slimme thermostaat en dan de installatie instructies geopend maar ik krijg geen optie om opentherm te selecteren.
    Hij staat automatisch nog op de installatie instructie van mijn oude thermostaat en ik heb wel het een en ander gezocht maar ik weet niet of ik nu wat anders daar moet selecteren.

    Nog een vraag! Moet de draad van NO naar + en COM naar -?
  • Andreplusplus
    Andreplusplus ✭✭✭
    november 2022 aangepast
    Opties

    @S_nderr90 je komt op een pagina met "Ik ben een gebruiker" of 'Ik ben een professionele installateur" toch? En dan account maken of inloggen met bestaand account.

    Je moet de thermostaat verwijderen en dan opnieuw toevoegen, dan krijg je alle opties. Voor het gemak en om vervolgvragen te voorkomen: verwijder ALLES uit de app (behalve de bridge), en begin bij de thermostaat en daarna weer de knoppen toevoegen en in de ruimtes plaatsen.

    + en - maakt niet uit

  • S_nderr90
    Opties
    @Andreplusplus bedankt! ik ga van het weekend even puzzelen.
    Jammer dat er geen mogelijkheid is om het in te stellen zonder dat je je huidige set up moet verwijderen en opnieuw moet toevoegen.
    Heb een hoop automations die ik dan weer opnieuw moet instellen 😫
  • Voorheen had ik een ouderwetse aan/uit thermostaat met CV temperatuur op 60 graden.

    Ketel is een Atag e224ec.

    Nu heb ik de Tado aangesloten via open therm. Op de CV staat de instelling nog steeds op 60 graden, verder niets gewijzigd via de installer app. Overruled de CV instelling TAdo, of Tado de CV-instelling?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat hangt van de ketel af. Kan ook zijn dat je dit in de ketel kunt configureren. Zie het handboek van de ketel.

  • Pieter_19
    Pieter_19
    november 2022 aangepast
    Opties

    Zoals ik schrijf kan ik het in de ketel configureren, maar overrulled de instelling via de Tado de instelling die op de ketel is gemaakt of niet? Dat is de vraag.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Zoals Rob het zegt is het juist.
    Dus kijk in de handleiding.
  • Dit volgt niet uit de handleiding, maar de vraag is inmiddels proefondervindelijk beantwoord.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja de kwaliteit van handleidingen varieert helaas enorm, net als de flexibiliteit van de instellingen.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Pieter_19 En, wat is het antwoord? Overruled tado de ketel, of niet? En hoe heb je de ww aansturing in de app ingesteld?

  • Is het toevallig al iemand gelukt de aanvoertemperatuur die door tado gevraagd wordt aan te passen middels de installateurs app?


    Ik heb al een paar keer geprobeerd om deze te verlagen naar 60 graden via de installateurs app, alleen blijft tado 70 graden vragen bij de cv. Mogelijk dat ik iets over het hoofd zie.

    De ketel betreft een intergas HRE 36

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties
    Ja, dat werkte goed op een Remeha Calenta Ace
  • @Jurian Heb jij mogelijk een tip hoe ik dit met de intergas voor elkaar krijg?

  • Marij
    Opties
    Ik krijg het ook niet voor elkaar met de Intergas hre36.

    Een tijdje geleden heb ik de temperatuur wel kunnen verlagen van 55 naar 50 graden, maar ik ging er toen vanuit dat de ketel het zelf begrensde, omdat ik het na het uitblijven van een effect bij de installateursapp ook op de ketel ingesteld heb.

    Ik heb inmiddels de max. temperatuur weer teruggezet naar 55 gr., zowel in de installateursapp als op de ketel zelf, maar Tado blijft om max. 50 vragen. Het lijkt erop dat er bij de eerdere verlaging toch ergens in de configuratie van Tado iets gewijzigd is en de nieuwe hogere temperatuur niet verwerkt wordt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Probleem is dat Tado hun klanten geen inzicht geeft in de instellingen die er op hun account gedaan zijn.

    Er zou een pagina moeten zijn in de (web)app waar je alles kunt zien wat er op jouw account ingesteld is. Alles.

    (en liefst ook een mogelijkheid daar dingen aan te wijzigen)

  • Befajomo
    Opties

    Ik heb begrepen van de servicedesk dat je de temperatuur wel kan wijzigen in de Pro App maar dat de service desk het nog moet pushen in de configuratie. Zie de bijlage.

    Dus laten we hopen dat ze dit gauw voor elkaar hebben.


  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Het is nogal bijzonder!

  • Vooral ook bijzonder dat het lijkt te variëren per account? Zo zijn er mensen die het wel zelfstandig kunnen doorvoeren en mensen waarbij dit niet lukt waarbij de helpdesk het moet "pushen"