Thermostaat kraan dicht als kind het huis verlaat

Opties

Iedereen kent het wel. Je kind doet zijn eigen ding en spendeert de nodige uurtjes op zijn kamer en uiteraard wil je dan dat het lekker behaaglijk is op die kamer. Nu met Tado kunnen ze dat prachtig zelf regelen.

Maar wanneer ze de deur uit gaan gaat nooit de Thermostaat kraan omlaag. Resultaat is dat de kamer onnodig staat te stoken.

Wat ze echter nooit vergeten is hun telefoon. Sterker nog, ze komen ervoor terug.

Voorstel/Idee

Maak een optie om een telefoon te koppelen aan een kamer. Dus als de telefoon van Persoon A het huis verlaat (Geo Fencing), zet dan de thermostaat kraan van de kamer van Persoon A in de spaar/nacht stand.

Komen ze weer in de buurt van het huis, zet dan de kachel weer aan.


Waarschijnlijk hebben ze het zelf niet eens door want bij thuiskomst staat de kachel weer lekker aan. Ongemerkt hebben ze toch een energie besparing doorgevoerd. 😂

18
18 stemmen

Active · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • tremmal
    Opties
    Dit is te regelen met Apple HomeKit dmv automatisering. Je kinderen moeten dan wel een iPhone hebben...
  • Goede tip.. Ik zal er eens mee spelen. In ons geval zou dit kunnen werken.

  • Hmmm, een Homepod, Apple TV of een permanente iPad in huis is nodig voor deze functionaliteit.

    Vooralsnog even geen optie. Toch bedankt voor de tip !

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tja het is natuurlijk ook krankzinnig dat het Tado systeem dit niet zelf kan...

    Maar op dat soort functionaliteit zou ik maar niet gaan zitten wachten. Er wordt al jaren nauwelijks meer geprogrammeerd aan de Tado software.

  • Ik gebruik nu ruim een jaar het Tado systeem. Werkt super, maar de functionaliteit blijft zwaar achter, er kan veel meer uitgehaald worden. Voor kantoor ga ik maar een zelfde systeem bestellen bij aliexpress. Kost 20% van het tado systeem en het is op de Tuya communicatie gebaseerd, oftewel ook makkelijk met routines aan te te sturen via Google Home. Wellicht dat ze in het verre oosten dan wel weten wanneer de kachel aan staat of dat er (n) iemand thuis is, maar daar lig ik niet meer wakker van. Jammer dat Tado niet progressief is gebleven.
  • Dragunov
    Opties

    Hier hebben we Android, dus Homekit is al geen mogelijkheid voor ons.

    Dit soort functionaliteit zou Tado zelf moeten brengen

  • Wat dat aangaat hebben ze een kip met gouden eieren in handen. In potentie kun je met dit soort domotica heel veel. Dat was ook mijn idee bij de aanschaf van het systeem. Dat er gaande weg vanzelf meer zou komen. Alle tooling is beschikbaar. Nu nog alles aan elkaar zien te knopen. Dat hoeft wat mij betreft niet per see via Tado. Mogelijk gaat het straks lukken via bijv Google.

    Ik zie in Google Home maandelijks nieuwe functionaliteit erbij komen. Jammer genoeg lopen we hier in Nederland iets achter maar het komt vanzelf onze kant op. Er zijn nu al routines die van alles voor je doen.

    Zo wordt ik iedere morgen netjes bijgepraat over het nieuws, de files, het weer en staat het licht al netjes aan als ik beneden kom.

    Het is leuk knutselen zo. Zo is de thuiswerk plek overdag wat warmer dan de woonkamer en in de avond juist andersom.

    Als proof of concept zojuist het volgende in elkaar geknutseld:

    Als mijn telefoon los koppelt van het Wifi Netwerk, dat gaat er een lamp uit. Komt de telefoon weer terug, dan gaan de lamp weer aan. Geen GeoFencing, maar ach, het soortgelijk doel wordt bereikt.

    Als je dit door trekt naar een slimme adiator dan ben je al aardig op weg. Het is een kwestie van tijd (hoop ik). In potentie kan er veel. Zolang ze maar de aansturing open zetten voor anderen. Dan kunnen grote giganten als Apple en Google er hele leuke kunstjes mee. Denk bijv aan het met je stem bedienen van de temperatuur van de kamer.

    Ik heb wel het idee dat Tado dit doet. Als je ziet hoe netjes het al integreert met HomeKit en Google Home dan ben ik nog enthousiast. Hopelijk blijft dat zo..

    Tado...lezen jullie mee :-)

  • Ik was toch even nieuwsgierig en heb de routines van Google wat nader bekeken. Wat dat betreft zijn we er al bijna.

    Op het moment dat ik zeg "Ik ga weg" dan gaat de thermostaat al naar bijv 16 graden.

    Dit is per Tado device in te stellen.

    Google ondersteunt ook GeoFencing. Jammer genoeg nog niet individueel maar dat is denk ik een kwestie van tijd.

    Het is nu nog "Als iedereen weg is" maar ik zie de afzonderlijke telefoons al in het lijstje staan. In mijn ogen een simpele aanpassing die ervoor kan zorgen dat als "Telefoon A" weg is dat dan thermostaat "A" omlaag gaat.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja er zou heel veel gemaakt kunnen worden in het systeem zelf. De Tado hardware spullen zelf zijn vrij dom, de thermostaat doet in feite hetzelfde als wat een thermostaat in 1980 deed alleen dan is de temperatuur niet met een draaiknop ingesteld maar via een verbinding met een internet server.

    Alles wat je verder hebt (geofencing, slimme schema's, e.d) bevindt zich op een cloud server. DIE bepaalt hoe hoog de verwarming staat. Ook voor de slimme knoppen, die kunnen wel via de draadloze link de ketel starten maar welke temperatuur ze willen dat wordt bepaald door de cloud server te pollen.

    Dus in principe kan een goede programmeur van alles bouwen om veel slimmere schema's te maken, veel slimmere geofencing, allerlei groepen van kamers op slimme manier aan te sturen, enz enz. zelfs zonder nieuwe firmware naar devices te hoeven sturen. Alleen de software op de cloud server aanpassen.

    Maar mijn idee is dat Tado jaren geleden is opgezet door 3 slimme mannen (een hardware ontwerper, een programmeur en een verkoper) en toen de boel goed ging draaien hebben ze wel allerlei personeel aangenomen voor productie, shipping, helpdesk, etc maar nooit het ontwerper/programmeur team versterkt (of dat is mislukt).

    Dus nu is er nog steeds die programmeur die inmiddels als mede-eigenaar goed is binnengelopen en allerlei management taken op zich heeft, en die zo nu en dan even een middagje aan de computer zit om wat aan de software te sleutelen, maar echte verdere ontwikkeling en uitbreiden van de functionaliteit dat is er niet meer.

    Jammer, inderdaad.

  • Dragunov
    Opties

    Ik heb vooral Tado genomen voor de minimalistische look...

    Themostatische kranen geven genoeg info en vallen niet echt op (sommigen hebben gewoon een gans display erop)

    De rest leek me allemaal te groot, maar hopelijk komt de software er inderdaad

  • Ik gooi dit topic nog even omhoog. We zijn nu een jaartje verder en volgens mij heb ik nog geen progressie kunnen ontdekken omtrent GeoFencing.

    Tado, ik begrijp dat dit al een tijdje op jullie roadmap staat. Wanneer verwachten jullie implementatie hiervan ?
  • Het vergt wat kennis en prutswerk, maar dit kan toch allemaal via home assistant? Kan je ook gelijk met andere ecosystemen verbinden.

    https://www.home-assistant.io/integrations/tado/

  • bfikkert
    Opties
    Je kunt dit Geofencing per persoon en ruimte gemakkelijk met de IFTTT app regelen.