Waarom werkt mijn Nefit Ecomline warmtevraag niet met een Tado extrene ontvanger.

Opties

Ik heb een externe ontvanger aangesloten op de UBA aansluiting (3 en 4) van mijn Nefit Ecomline.

Bij warmtevraag gaat de betreffende led op de ontvanger langzaam aan en uit maar de ketel wordt niet aangestuurd.

Tado is ingesteld op: HC01 / D24


Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Is de netvoeding wel aangesloten?

  • RiJo
    Opties

    benieuwd of probleem is opgelost; heb hetzelfde probleem nl; en van tado komt geen ondersteuning tot nu toe - na meerdere mails & zg. chatbots op site!

  • Beste, ik zit met hetzelfde probleem. Tado V3+ Draadloos in combinatie met nefit ecomline excellent uit 2001.

    Alles van Tado lijkt goed geïnstalleerd telefoon richting thermostaat en richting de ontvanger bij de ketel. Maar idd bij warmtevraag knippert de led maar start de ketel niet op. Ondanks dat het ledje knippert meet ik geen spanning tussen de punten 3 en 4 op de ketel. Terwijl dit bij de oude thermostaat ongeveer 6,5V is.

    Heb al verschillende protocollen geprobeerd, staat nu op HC01 en D24 en positie 3 en 4 op de ketel exact zoals hierboven op de foto.

    Wie kan mij het laatste zetje geven in de goede richting? Anders wordt het volgende week de helpdesk.

    Alvast bedankt
  • Heb terugkoppeling van Tado gekregen. Software vd extensiekit moest ge-update worden van versie 74.1 naar 74.3.
  • Inmiddels ge-update naar 74,3 en ketel en extensiekit opnieuw gestart en na 10 minuten werkt het.
  • EvA
    Opties

    Beste oude Nefit Ecomline HRC ketel, met UBA , gebruikers (geen OT protocol).

    Misschien idd mosterd na de maaltijd. Maar misschien komen er nog meer mensen die hun oude trouwe Nefit niet weg willen doen maar wel een Tado V3+ willen aanschaffen. Die kunnen hier met mijn verhaal mogelijk hun voordeel doen en zich niet laten afschrikken door alle verhalen over Nefit in combinatie met Tado.

    Er is een oplossing om de Tado V3+ draadloos zonder externe conversie kits e.d. te gebruiken met de oudere Nefit ketels met oude UBA.

    Ik wil al vanaf 2018 een Tado draadloze thermostaat op mijn oude modulerende Nefit Ecomline uit 1998. Waarom zou je hem wegdoen? Maar wist dat dit een moeilijk verhaal was met al die conversiekits en internet verhalen over deze combinatie. Ik wist dat Tado bezig was om een draadloze versie te ontwikkelen die wel goed zonder extensiekits e.d. met de oude Nefit UBA werkt. Na mijn vraag aan Tado NL helpdesk in oktober 2020 of het met de nieuwe versie van de V3+ al mogelijk was om met de oude Nefit niet OT ketels (die met de oude UBA40) te werken, kreeg ik volmondig als antwoord: dat het nu mogelijk was. Dus gelijk de draadloze V3+ starterskit gekocht bij Tado zelf. Binnen 3 dagen in huis.

    Helaas, teleurstelling en grote tegenvaller. Heeft Tado NL mij niet juist geïnformeerd? Alles, aansluiting, internet, pairing, instellingen en ketel model aangesloten (op 3 en 4 van de ketel modulerend brander temperatuur 70 C), maar de draadloze ontvanger wil niet in of uit schakelen bij temperatuur vraag. Vervolgens de NL Tado helpdesk via e-mail gecontact. Weer alles opnieuw: standaard procedures checken ect ect.. Allemaal al gedaan dus verloren tijd. Kreeg ook veel onzin tips van de helpdeskmedewerkers die aantoonbaar onjuist waren. Ik dacht dit komt niet goed. Voor de zekerheid Nefit fabrikant maar even gebeld. Kort en goed als antwoord, combinatie zal en gaat niet werken. Werkt alleen met Nefit thermostaat. Ook een antwoord waar je vraagtekens bij zet? Na een paar weken een Tado NL helpdeskmedewerker die bedacht dat er ook nog een nextlevel was in Duitsland. Die kreeg ik vrij snel op het net. Deze meneer waarvan ik de naam later noem, kwam in goed engels op het net en had een idee dat hij wist waar het probleem zou zitten. Hij vroeg mij mee te werken aan een test\ontwikkelingsprocedure om mijn probleem, dus ook een Tado probleem op te lossen. Hij zei er wel bij dat het enige tijd zou duren voordat er een oplossing zou zijn. Maar die komt er wel. Ik heb hem toegezegd om mee te werken. Hij stuurde onmiddellijk kosteloos een bedraade Tado die het wel goed deed op mijn oude Nefit en ik kon mijn V3+ ontvanger terugsturen naar hem in Duitsland. Alles geheel kosteloos. Al binnen een paar weken kreeg ik de gemodificeerde draadloze ontvanger terug. Wat was er gedaan: nieuwe software ontwikkeld en er opgezet en hij zou het moeten doen. Ja geweldig, hij moduleerde en schakelde in en uit. Gedurende het test traject kwamen nog wat storingen en software probleempjes naar voren. Zoals internet verbinding uitschakelen en niet uitschakelen als de ingestelde temperatuur bereikt is. Of juist niet aanslaan als hij dit moet doen aan de hand van de gevraagde temperatuur. Uitgebreide e mail wisseling met de man in Duitsland, die naar mijn mening heel goed is in de technische en software materie van de Tado resulteerde erin dat hij alles softwarematig op afstand kon oplossen. Resultaat een Tado V3+ in combinatie met de Nefit Ecomline HRC 30 V die gewoon doet wat die moet doen zonder conversie of extensiekit. Één probleem kon niet worden opgelost. Voor mijn vloerverwarming (bij verwarming) heb ik eigenlijk ook in de laagste modulerende brandersnelheid een minimale watertemperatuur van 35 a 40 graden nodig in de vloer. In de laagste modulatiestand van de brander blijft deze temperatuur met de Tado rond de 25 a 30 graden hangen. Bij midden en hoge brander snelheid speelt dit probleem niet. Ondanks verschillende pogingen van de man in Duitsland is dit probleem onoplosbaar gebleken. Daarnaast bleek mijn ketelgevoeliger voor pendelen rond het moment dat hij moet aan of uit slaan. Wederom heeft de man iets in de software gedaan waardoor dit probleem een stuk minder werd en er mee te leven valt.

    Conclusie na ruim 3 maanden gedoe en testen: Met de goede nieuwste software is het goed mogelijk dat deze oude Nefitketel goed werkt met de nieuwste Tado V3+ zonder extensiekits of andere conversie apparatuur. Laat je ook niet veel leiden door fabrikant Nefit of de Tado NL helpdesk als dit soort zich problemen zich voordoen en men de standaard dingen heeft gedaan en er niet uitkomt. Geef niet op. Geef toe duurt wel even maar Tado lost het wel op. Ik ga er vanuit dat bij iedereen die nu de nieuwste Tado software heeft dit probleem niet meer voorkomt?

    Een groot woord van dank aan Kilian S. van Tado Deutschland. Hij is geduldig, deskundig en een topper in de Tado techniek.

    mvgr

    EvA

  • runforrestrun
    december 2022 aangepast
    Opties

    Allereerst bedankt @EvA voor je uitvoerig verhaal. Tussen de regels door lees ik een gevoel van blijdschap en opluchting :)

    Wederom heeft de man iets in de software gedaan waardoor dit probleem een stuk minder werd en er mee te leven valt.

    Kan je hier wat specifieker over zijn. Veel mensen hebben last van vloerverwarmingen die maar klein beetje bijverwarmt hoeven te worden waarbij de warmtevraag onder de ondergrens komt van de minimale vermogen van de ketel, met als gevolg dat gependel.

    Kan je vertellen hoe vaak het eerste pendelde en wat het gedrag was van de ketel. En hoe het gedrag is na de aanpassing en hoeveel het minder pendelt.

    Kreeg ook veel onzin tips van de helpdeskmedewerkers die aantoonbaar onjuist waren. Ik dacht dit komt niet goed.

    Mijn ervaring met de eerste lijns Tado Support is niet best. Ik heb in mijn vraag zo gedetailleerd mogelijk het probleem beschreven en ik kreeg een standaardantwoord wat totaal niet relevant is.