Meerdere 2 wegkleppen aansturen met tado

Opties

Hallo,

Mijn situatie, ik neem een intergas xtreme ketel die kan switchen tussen het leveren van lage en hoge tempraturen. Ik heb 3 radiatoren op de bovenverdieping, beneden in de badkamer heb ik vloerverwarming en een verwarmt droog rek(HT). Beneden alleen maar vloerverwarming. De vloerverwarming bestaat uit 1x 12 groepsverdeler en 2x 8 groeps en een 1x 10 groeps, de cv ketel pompt en ik heb ook 2 grundfos alpha 2 pompen, een menger is niet nodig want de CV ketel zorgt dat het water niet te heet is. Elke verdeler is een zone, ik wil met behulp van tempratuur sensoren de verdelers los van elkaar kunnen afsluiten. (zo hoef ik niet een duur systeem met op elke groep een motortje aan te schaffen). Nou heb ik de mogelijkheid voorbij zien komen om een slimme radiatorknop in de aanvoerleiding naar de verdeler te plaatsen. Ik zie deze toepassing alleen voorbij komen op kleine verdelers met een 16mm aanvoerleiding. In mijn geval zal deze leiding 22 mm moeten zijn.

Vraag 1: Hoe kan ik een slimme radiator knop op een 22 mm leiding zetten? Ik heb hierover al gebeld met een technische handel, deze gaf aan dat hier wel een kraan voor zou zijn maar dat de tado knop waarschijnlijk niet krachtig genoeg is om deze dicht te draaien.

Vraag 2: Als een slimme radiatorknop op een 22 mm leiding geen optie is dan kan ik gaan werken met 2 weg kleppen. Ik heb nog 2 honneywel VC8015 liggen en kan er nog 1 of 2 bijkopen. De vraag is of ik deze individueel kan aansturen via tado tempratuur sensoren waarvan er in elke zone (dus per verdeler en 2 wegklep) 1 is.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties, ik ben al een tijdje op zoek maar kan maar geen passende oplossing vinden.

Gr, Jan

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Ben je hier al uit?

    ad1: je zou kunnen overwegen om gewoon een verloopje te maken van 22 naar 15 mm. Het geeft wat meer weerstand en mogelijk wat extra geruis. Maar is dat hinderlijk in de woonkamer?

    ad 2: niet aan beginnen zou ik zeggen, wordt ingewikkeld en duur met Tado.