Vloerverwarming met meerdere zones op alle etages

Opties

Wij gaan in ons nieuwe huis vloerverwarming op alle etages aan laten leggen. Er zullen geen radiatoren gebruikt worden. De kamers worden ingedeeld in zones met daarbinnen 1 of meerdere lussen vloerverwarming ter voorbereiding op een warmtepomp (die er nu nog niet is!).

BG:

Zone 1: 6 lussen

Zone 2: 3 lussen

1e:

Zone 3: 2 lussen

Zone 4: 2 lussen

Zone 5: 2 lussen

Zone 6: 1 lus

2e etage:

Zone 7: 2 lussen

Zone 8: 2 lussen

Zone 9: 2 lussen

Nu komen er op iedere etage een verdeler die per groep (lus) een kraan heeft. 

Qua aansturing vraag ik mij nu af wat wijsheid is; het gaat om Magnum kunststof open verdelers https://www.magnumheating.nl/producten/64-1-watergedragen+systemen/p-265-magnum+kunststof+open.

Is het verstandig om op iedere lus een Tado radiatorknop te zetten en de ketel aan te sturen? In dat geval moeten alle knoppen binnen een zone (kamer) tegelijk open en dicht gaan om die betreffende ruimte op te warmen. Gaat dat zo werken of is er een beter idee?

Met dank!

Beste Antwoord

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Dit kan wel maar alleen als er geen aparte vloerverwarming pomp bij die verdeler zit.

    (wat meestal wel het geval is)

    Want dan krijg je een probleem als alle kranen op hetzelfde moment dicht zijn en die pomp loopt nog door. Dan zul je een aparte bypass moeten maken tussen 2 aftakkingen van de verdeler (net zoals je al nodig hebt in het hoofdcircuit van de verwarming).

Antwoorden

  • dApple
    Opties

    Dank je wel voor je antwoord Rob2.

    Dus als ik je goed begrijp heb ik op iedere verdeler een bypass nodig en een pompschakelaar bij de pomp(en)?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Dat lijkt me wel ja. Iedere pomp in je systeem moet altijd het water kwijt kunnen. Dus als er kranen ACHTER een pomp zitten (of dat nou de CV pomp of een vloerverwarming pomp is) dan moet er een bypass achter zitten als die pomp niet zelf stopt bij overdruk ofzo. En dat zou ik meer zien als een beveiliging, niet iets waar je steeds tegenaan wilt lopen.

    Schakelen van vloer verwarming pompen gebeurt meestal op temperatuur en dat is niet snel genoeg als de kranen dicht gaan.

  • Interessante discussie. Zou het niet slimmer zijn om te kiezen voor de Magnum Remote Zone Control thermostaten per zone en de Magnum W-Controller die direct de actuators aanstuurt?

    Zou jammer zijn om de Tado weg te moeten doen maar het lijkt me een mooiere optie. Advies?

  • P_Veldhorst
    Opties
    De grundfos alpha pompen zijn ontworpen om met boven beschreven probleem om te gaan. Bestudeer h2 uit onderstaande document maar eens.

    https://api.grundfos.com/literature/Grundfosliterature-5173525.pdf

    Ik gebruik tado dan ook op deze manier. Neemt natuurlijk niet weg dan een ander systeem mogelijk slimmer is.
  • Andreplusplus
    Opties

    Pfffff. Mensen, kijk toch eerst even naar de verdeler. De magnum die genoemd wordt heeft geen pomp

    https://www.magnumheating.nl/product/premium-kunststof-open-lt (de link van @dApple werkt niet).

    Dus zeker niet “op iedere verdeler een bypass nodig”. Ik denk dat het prima gaat werken, in de app een kamer per zone (neem aan dat dat overeenkomt met werkelijke ruimtes) en de knoppen per zone in de kamer plaatsen.

    Dus zone1 woonkamer, 6 knoppen, Zone2 keuken, 2 knoppen etc. Maar dan kom je op 22 knoppen, en er is nog een bridge en in elke ruimte een draadloze temp sensor nodig. Teveel apparaten voor 1 account (max is 25? en 7 per kamer? Wat was max aantal kamers ook al weer?)

    Misschien is tado dan toch niet zo’n goed idee.