Nefit Trendline HRC30 CW5 reageert niet op Tado

Opties
MarcoTB
MarcoTB
december 2020 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Ik heb mijn Nefit Easy vervangen door een Tado. Omdat deze in de eerste instantie de ketel niet kon activeren heb ik wat informatie opgezocht over het aansluiten van een modulerende thermostat op de Nefit CW5 ketel. (https://www.gebruikershandleiding.com/Nefit-TrendLine-HRC-30-CW5/download-729666.html)

Ik heb de bedrading van de ketel gecontroleerd en gezien dat - conform de aangegeven instellingen op pagina 14 - de rode en blauwe draad aangesloten zijn op de oranje EMS bus van de ketel.

Volgens de 'Handleiding voor installateurs' wordt bij de bedrade opstelling (zonder extensiekit) de + en - gebruikt om te communiceren met de ketel. Op basis van de ingevoerde ketel werd tijdens de configuratie aangegeven instelling D31 geadviseerd, in plaats van D01. (https://www.tado.com/start/manuals/st/Extensiekit%20Handleiding.pdf)

De ketel lijkt nu willekeurig aan te gaan en daarop slaat de vloerverwarming dus ook maar af en toe aan.

De vloerverwarming is aangesloten met een conventionele radiatorknop.

Heel gek is dat wijzigingen in de temperatuur van het warm water binnen enkele seconden worden overgenomen door de ketel.

Wie kan mij helpen met de juiste instellingen / configuratie?

Antwoorden

  • ovd
    Opties

    Hi Marco, ik heb met exact dezelfde ketel dit gisteren gedaan. Volgens mij werkt alles correct hier. Vloerverwarming heeft een (normale) thermostatische knop , wat volgens mij redelijk standaard is voor vloerverwarming (om te voorkomen dat je 40+ graden door je systeem pompt).

    Eerst ging ik te snel en had ik de bedrading omgekeerd zitten, wat wel degelijk uitmaakte. Ik kwam van een Moduline 100 af, met RC bedrading. Tado gaf in hun app-manual aan welke draad waar op moet bij de tado thermostaat.


    succes.

  • Hey Marco,

    hopelijk zit je niet al weken in de kou... 😉

    Ik heb zelf ook een Trendline-ketel, er bevond me in dezelfde situatie als jij, terwijl het buiten vriest. Dan is het gewoon een kwestie van koel blijven natuurlijk. Of niet!? ⛄️🤔😄

    Bij mij was de oplossing om in het menu op de thermostaat voor instelling D01 te kiezen. 💡

    In de handleiding staat inderdaad D31, maar dat geldt voor Nefit-ketels met een directe (native) Opentherm-aansluiting. Met de EMS/OT-converter die jij en ik hebben, denkt de thermostaat (blijkbaar) met een ketel te maken te hebben van het welbekende merk "Diverse". 🔥

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Volgens mij is het de bedoeling dat je die EMS/OT converter eruit haalt en de Tado direct aan de ketel hangt (met de juiste instelling voor Nefit).

  • JordyNL
    JordyNL
    maart 2021 aangepast
    Opties

    Omdat ik met hetzelfde probleem zat, met dezelfde ketel, wellicht helpt dit anderen juist op weg:

    Die converter moet er inderdaad uit (ook bevestigd door Tado support). Je moet de blauwe en rode draad direct aansluiten op de 1 en 2 van het oranje EMS blokje op de CV ketel.

    Haal de CV ketel van het stroom. Schroef de CV ketel open (grote kap er af met 2 schroefjes onder). Als je de kap er af hebt zit linksonder nog een wit kapje met 3 schroefjes aan de onderkant vast. Die 3 schroefjes draai je los, haalt dat kapje er af, en de gekleurde blokjes komen tevoorschijn. Verwijder de eventuele converter die er op aangesloten is. Uiteindelijk sluit je de blauwe draad aan op de 1 van het oranje EMS blokje. De rode draad sluit je op de 2 aan van het oranje EMS blokje. Schroef alles weer vast. Wacht nog even met het stroom er op zetten. Nu in je Tado sluit je de blauwe (1) op de min (-) aan. De rode draad (2) op de plus (+). Zet het stroom weer op je CV.

    Uiteindelijk maakt het niet uit welke kleur draad je gebruikt, zolang de 1/min en de 2/plus dezelfde kleur gebruiken.

    Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik begreep wat er nou gedaan moest worden. Er circuleren ook een aantal handleidingen op het internet die volgens mij outdated zijn. Deze lijkt te kloppen bij mij:

    En dan gaat het om: Nefit EMS-bus**

    Bij stap 5E: D31 (dus niet D01)

    Bij stap 5F: HC01

    Bij stap 5G: HW + vinkje

    Bij stap 5H: EK + X

    En dan opslaan.

    In die handleiding staat dus ook dat je een aantal minuten moet wachten voordat Tado een signaal naar je CV kán sturen. Bij mij duurt dit dus ook soms even. Ik ga er dus maar van uit dat dat zo hoort. Ik heb de ketel bij mij vrijwel nooit direct zien reageren op commando's vanaf m'n telefoon. Daar zit een soort vertraging in.

  • Rob_M
    Rob_M
    november 2021 aangepast
    Opties
    Bovenstaande uitleg van Jordy klopt bij mij volledig.
    Ik moest wel zo’n 10min wachten totdat het commando van de thermostaat door de ketel werd uitgevoerd. Wees dus geduldig.
  • Beste,

    Ook heb het aangesloten zoals JordyNL hierboven aangeeft. Alles lijkt redelijk te werken. Echter:

    De Nefit Trendline HRC30 CW5 heeft een enorme overshoot bij het ontsteken van de brander. Zelfs als je de max brander power terugschroeft naar 23% (minimum), start the brander op met ongeveer 38-41%, wat tot een hoge temperatuur (50gr) van het aanvoerwater leidt. Daarna schaalt de Trendline weer terug binnen 15-20 seconden, naar een lagere waarde, die ergens rond de 23-25% zit. Dit kan ik helaas er niet uit krijgen en geeft problemen, nl:

    Als een kamer op temperatuur is, vraagt de tado vaak om lagere aanvoer temperatuur (moduleert netjes) van 37 graden (bij mij dan). Echter als de ketel dan opstart, schiet de aanvoer temperatuur richting de 47-50 graden om vervolgens met een 0Y-204 service error (aanvoer hoger dan gevraagd) te komen en vervolgens in de anti-pendel programma te gaan (0A-202). De ketel blijft voor 10min in deze mode, om vervolgens hetzelfde patroon te herhalen.

    Pas als de temperatuur in de kamer zo laag is dat de gevraagde aanvoertemperatuur (van de thermostaat) iets van 50 graden vraagt (ik zie em met stapjes omhoog schalen), gaat hij dit niet meer doen, omdat de gevraagde aanvoertemperatuur overeenkomt met die uitschieter van het opstarten van de brander.

    Oftewel de kachel moduleert wel netjes boven de 50 graden (set temperatuur), maar alles onder de 50 graden, gaat de ketel een raar gedrag vertonen met als gevolg een erg schommelende temperatuur in de kamer.

    Iemand hier een oplossing voor?


    Ik heb het maximale vermogen teruggeschroefd naar het minimum (~6.8kW)

    Ik heb de maximale pomp snelheid teruggeschroefd naar 30%

    Maximale temperatuur van de aanvoer naar 70 graden gezet.

  • Den33
    Opties

    Als je de Tado thermostaat OpenTherm hebt aangesloten moet Tado op afstand de Maximale tempratuur van de aanvoer veranderen. Het heeft geen zin om dit op de ketel te doen.

    Ik had zelf mijn ketel op 70 graden staan maar dat haalde de ketel niet en bleef rond de 60 hangen. Nu kwam ik vanmorgen een filmpje tegen van iemand die het mooi uitlegt. Meteen Tado een vraag gesteld en als antwoord kreeg ik dat Tado dit op afstand moet doen. Dus wil je een andere maximale toevoer? Moeten we helaas contact op nemen met Tado..



  • Haarlem
    Opties

    Goededag, ik heb een Nefit Trendline HRC30 CW5 met nefit Easy thermostaat. Weet iemand of ik de Tado starterskit bedraad of draadloos nodig heb? Dank voor de reactie alvast!


  • Rob_M
    Opties
    @Haarlem, dat ligt er een beetje aan. Als je elke kamer onafhankelijk wil verwarmen dan heb je een bedrade thermostaat nodig. Deze communiceert dan tussen de radiatorknoppen/bridge en je ketel.

    Zonder thermostaat kan de radiatorknop wel warmte vragen, maar is er geen communicatie en dus geen warmteafgifte van de ketel naar je radiator.
  • Andreplusplus
    Opties

    @Rob_M Dat is maar een half antwoord - een draadloze set kan ook prima. Maar ik heb in een andere thread dit al beantwoord.

  • Rob_M
    Rob_M
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    @Andreplusplus, je hebt gelijk. Ik was even in de war met de draadloze thermometer.

    Overigens moet je bij de draadloze thermostaat ook nog een ontvanger bij de ketel hebben. Deze zijn bedraad verbonden met elkaar.

    Maar als je je Nefit Easy thermostaat wil vervangen dan zie ik geen reden waarom je dat draadloos zou doen. Of je wil de thermostaat op een andere plek hebben.
  • Haarlem
    Opties

    @Rob_M @Andreplusplus Doel is om kamers onafhankelijk te kunnen verwarmen. De Nefit Easy thermostaat is wireless, daarom had ik een Tado draadloze starterset gekocht. Kon geen ontvanger vinden op de Nefit Trendline HRC30 CW5, dus vroeg me af of ik die tado draadloze starterset terug moest sturen en een bedrade starterset kopen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tegenwoordig hebben veel ketels een ingebouwde wireless ontvanger. Echter met Tado kun je daar niks mee, daar moet je gewoon de Tado draadloze ontvanger bij hebben en op de ketel aansluiten om de bedrade thermostaat aansluiting. (en evt de ketel omconfigureren)

  • Andreplusplus
    Opties

    En er zit toch gewoon een draadloze ontvanger in de draadloze starterkit?

    Zo niet dan heb je alleen een draadloze temp sensor en geen thermostaat. (Uiterlijk hetzelfde)

    Je kan een bedrade thermostaat kopen mits er bedrading loopt of aangelegd kan worden tussen ketel en waar je de thermostaat wil plaatsen.

    Maar een draadloze thermostaat+ontvanger kan ook prima.

  • Haarlem
    Opties

    We gaan proberen de installatie voor elkaar te krijgen. Hou jullie op de hoogte

  • Er bestaat sinds een tijdje een Tado app voor installateurs en die begeleidt je door alle stappen wanneer je jouw ketel in het menu selecteerd.

    je hoeft geen contact meer op te nemen met Tado om de aanvoersnelheid te verlagen want dat kun je nu zelf doen met behulp van het menu van jouw ketel.


    Joris Vissers legt in onderstaand filmpje uitstekend uit hoe dat gedaan moet worden.

    Mijn Tado thermostaat, slimme radiatorkranen en ketel werken nu perfect samen.

    De overshoot is verdwenen en het pendelen is gestopt en dat is perfect te zien in de grafiek van de P1 meter.


  • berndh1979
    Opties

    @Whachamacollit, ik heb ook die app geinstalleerd en gebruikt. Het probleem met overshoot blijft gewoon in de ketel. Bij opstarten geeft de ketel gewoon teveel vermogen waardoor deze direct weer afslaat. Dit icm met bijvoorbeel veel bochten/dunne cv leidingen levert dat in heel korte tijd een hoge temperatuur in de warmte wisselaar. De ketel kan het hete water niet makkelijk kwijt en gaat gelijk weer uit en schiet in de pendel mode.

    Dit is niet op te lossen met Tado. Je zal echt de stookcurve moeten veranderen en dit kan niet anders dan bij Tado dit te laten aanpassen.

    Ik neem aan dat jij geen EMS bus logger aan jouw ketel hebt, want dan zul je ook zien dat ook jouw ketel dit gedrag laat zien. Ik wist het eerst ook niet totdat ik het gedrag van de ketel ging analyseren met zo'n EMS bus logger. De orignele Nefit thermostaten regelen de Nefit ketel anders invergelijking met Tado of andere OpenTherm geregelde thermostaten.

    Ook John Visser heeft een fimpje gemaakt waarin hij uitlegd dat de aanvoer niet omlaag moet maar het ketel vermogen dit om pendelen tegen te gaan. Dit is een ander filmpje dan die jij aanhaalt en specifiek voor een overbemeten ketel.