Vroege start, Max cv temperatuur, overrulen ketel door TADO, ww instellingen

Opties

De illusie dat tado hier zinnige antwoorden geeft heb ik allang laten varen maar wellicht kunnen jullie mij helpen. Of is tado nog zo vriendelijk om alsnog te reageren.

Ik zit met het volgende:

Vorig jaar veel gezeur gehad met de instellingen en installeren van tado. Uiteindelijk kreeg ik de woning warm maar energie zuinig NEE. Daarnaast werkte mijn vroege start niet, de woning was pas 2 uur later op temperatuur. 

3 weken gelden een expert erbij gehad die verstand heeft van ketel instellingen en waterzijdig inregelen. 

In mijn geval zei hij dat ik simpelweg mijn woning kon verwarmen met een aanvoertemperatuur van 60 graden. Maar voor deze maand wilde ik eerst even proberen met 70 graden en kijken of de vroege start zou gaan werken. Verder heeft hij de Max cv vermogen op 40 gezet en de pomp op Max 55 en min 25. Pompinstelling heeft hij iets verlaagd omdat ik last had van stromingsgeluiden en ik hoorde in de woonkamer de cv op zolder aangaan, zo hard was hij aan het werken. Geen idee waarom. Het is nu beter maar mijn vroege start is nog steeds niet secuur genoeg.

Nu wordt mij doodleuk verteld door tado dat de vroege start alleen is ontwikkeld voor trage verwarmingssystemen zoals vloerverwarming. Dit is toch pure onzin. Daarnaast wilde ik weten wat de Max cv temperatuur is die tado vraagt omdat ik het idee had dat hij nog boven de 70 uit kwam. Hier wilde tado geen overzicht van geven, waar ik deze vorig jaar wel kon krijgen. Toen ik vervolgens de vraag stelde of zij mij konden vertellen welke Max cv temperatuur lijdend is wisten zij dit ook niet, ofwel of de tado thermostaat de cvinstelling kon overrulen konden zij mij niet vertellen, heel handig dat zij dit weten 🤬. 

Tot slot wilde ik weten wanneer de warmwatertemp 24/7 op 65 graden staat hij de boiler van de ketel dus ook op die temp houdt? Of betekend dit alleen dat hij 65 graden kan leveren. De instelling uitzetten zorgt voor koud water helaas. Maar ik moet ook niet hebben dat hij 24/7 het water warm houdt. De instelling op de ketel staat op uit. Dus niet op comfort of eco. 

Resume:

- Is vroege start überhaupt werkend te krijgen, iemand tips;

- Max cv temperatuur bij tado aan laten passen of je eigen ketel;

- Overrulen ketel, als tado een instelling heeft van 80 of misschien wel meer aan Max cv temperatuur kan hij dan de instelling van de ketel overrulen want tado kon hier geen zinnig antwoord op geven. Zie ik dit nu verkeerd? Ik wil dit toch zelf in de hand houden met de instelling op de ketel;

- Verwarmt Tado met de warmwaterinstelling ook het water van de boiler?


Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.


Greets Tom

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Vroege start moet je gewoon vergeten. Dat werkt niet. Klaagt iedereen al over. Zet je slimme schema een half uur eerder is mijn oplossing hier voor.

    Je maximaal cv water wordt door tado begrensd op 70 graden. Dit kan je via de helpdesk omhoog laten zetten. Deze instelling staat vast in de tado en is zelf niet aan te passen.
    Ik had een mail gestuurd met dit verzoek en na drie dagen was dit aangepast.

    Die warm water instellingen zijn denk ik echt verschillend per merk en type cv ketel.
    Naar mijn mening ook niet echt een toegevoegde waarde voor de Nederlands manier met combi ketels.
    Bij mijn intergas maakt het geen verschil. Comfort staat uit en blijft uit. Warm water staat in de tegel uit. Ketel maakt water dan 55 graden. Staat ook weer vast door tado. Zet ik die handmatig op 65, dan komt er ook 65 graden uit de kraan.
    Dit zet ik 1 keer per week een dag op 65 om de leidingen te spoelen tegen bacteriën.
    Die 55 is voor mij verder goed.

    Hoe tado omgaat met de comfort stand en op welke temperatuur die die dan zeg zou ik echt niet weten.
  • Maar had/heb jij het idee of weet jij dit zeker dat het water op temperatuur wordt gehouden bij die 65 graden instelling? Want dit moet ik ook niet hebben. Het lijkt mij niet hoor want dat zou tegen de principes van besparen in gaan.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    februari 2021 aangepast
    Opties

    @Tom198601 De tapwatertemperatuur kun je in de app regelen en ook in een slim schema opnemen om zo te besparen. Dit overruled de temperatuurinstelling op de ketel (althans bij mij).

    @B79 het verbaast me dat de bepaling van de CV-water temperatuur door de Tado thermostaat wordt geregeld. Ik weet niet beter dan dat dit door de ketel wordt bepaald. Ik dacht dat open therm alleen de hoeveelheid modulatie/warmtevraag aangeeft en dat de ketel daar een temperatuur bij bepaalt. Weet je dit zeker? Interessant.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    @Herres
    Ben hier toen achter gekomen toen ik vorig jaar een nieuwe ketel had laten plaatsen.
    Ik zette de tapwater op 65 en paar seconden later stond die weer op 55. Dit nog een aantal keer gedaan en alleen bij losmaken van de thermostaat bleef die op 65 staan. Zodra je de thermostaat weer aansloot sprong deze weer terug op 55.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    @B79 Mijn vraag ging over het CV water, niet over het tapwater :-)

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    @Herres oh sorry. Verkeerd gelezen.
    Tado heeft via de open therm het Max cv water begrensd op 70 graden. Meer zal tado niet vragen van de ketel. En dus de ketel ook niet maken.
    Hoe ben ik daar achter gekomen?
    Heb alle kamers eens op 25 graden en op de ketel uitgelezen wat de de vraag was via open therm.
    (Bij meeste ketels kan die via het display)
    Dit is wel aan te passen. Helaas alleen via de helpdesk.
    Hier staat die nu op 80 graden.

    Vraag me niet waarom dit zo gedaan is.
    Dat weet alleen tado.
  • Wat voor ketel heb jij @B79 ?

    Ik heb de Max aanvoer ook laten aanpassen. Volgens tado zou deze nu onbegrensd moeten zijn en kan ik dit op de ketel zelf regelen. Normaal gesproken 70 graden en als het echt heel koud is zet ik hem gewoon op 80 of zelfs 90.

    Deze instelling heeft tado vanochtend doorgevoerd en ik heb dezelfde test als B79 uitgevoerd. Alle kamers op 25 graden maar de Max aanvoer kwam niet boven de 70 graden. Ik heb geen idee waar het hier mis gaat. Moet ik nog iets herstarten voordat de instelling van Tado werkt?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    februari 2021 aangepast
    Opties

    Sorry, maar ik kan het niet meer volgen hoor. Je zet alle kranen op 25 graden, en kijkt dan naar de optredende temperatuur van het water? Wat is daar dan de bedoeling van? Wat is de betekenis van de uitkomst van dit onderzoek volgens jou?

  • Bij mij was het puur om te kijken of de wijziging van Tado was doorgevoerd. Meer niet.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    aha, ik begrijp het.

    bij deze test wordt de temperatuur beperkt door het maximale vermogen waar de ketel op staat. De maximale temperatuur kun je eerder bereiken door alles dicht te zetten en dan enkele ruimtes op 25 graden.

  • Dankjewel 🙏🏼 ik weet iig wel dat Tado alsnog mijn Max aanvoer begrenst heeft op 70 graden.

    Maar klopt jouw stelling dat de thermostaat via opentherm enkel alleen de hoeveelheid warmtevraag/modulatie aangeeft en de ketel de temperatuur.

    Dat zou beteken dat tado iig parameters van de ketel kan overrulen.
  • Micha
    Opties
    Even over tapwater temperatuur. Is erg afhankelijk van je ketel. Bij mijn oude Nefit kan ik via de tegel alleen het tapwater (warm) uitzetten. Dus besparen via schema door van 23:30u t/m 5:30u deze uit te schakelen. Ik zie dan dat ik 's-nachts geen gas meer verbruik om de interne boiler te verwarmen. Volgens mij kun je met nieuwere ketels via die tegel ook de temperatuur instellen.
  • Ik geloof niet dat Tado bij mijn boiler water op temperatuur houdt. Dit zou tegen alle duurzaamheid in gaan
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    februari 2021 aangepast
    Opties

    Geloof?

    heb je al geprobeerd om een slim schema aan te maken voor het tapwater? Dan weet je het.

  • Als ik hem uit zet heb ik net zo snel warm water als dat is wat je bedoeld. Het liefste zet ik hem uit maar dan zit je met legionella
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Ok, je kunt hem dus niet uitzetten via de app, dan kun je waarschijnlijk de temperatuur ook niet regelen.

    bij mij kan dat wel, het lukt kennelijk niet om de water temperatuur van alle soorten ketel via de app te regelen.

  • Als ik hem uitzet dan gaat de temp van het cv water op de ketel naar 55 wat niet handig is met legionella. Andere tips?

    Ik kan wel de temperatuur regelen maar ik vind tijdsblokken niet handig omdat ik gewoon 24/7 warm water wil hebben maar het hoeft niet warm gehouden te worden. Ik zit 2 meter onder de ketel met de badkamer vandaar.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    U wilt dus niet de watertemperatuur lager zetten ivm legionellagevaar, en u wilt het niet in blokken uitzetten omdat u permanent wilt kunnen beschikken over warm tapwater.

    Uw vraag heeft dus geen relatie met Tado.

    De enige oplossing lijkt daarmee om een andere cv ketel te kopen die beantwoordt aan uw wensen.

  • Dat leest u verkeerd. Als ik geen Tado had gehad. Had ik met mijn ketel de temperatuur van het tap water kunnen bepalen. En of ik deze in de eco, comfort of off zet ivm met het warm houden van het boilerwater. Nu ben ik er dus niet achter wat Tado doet mbt het warm houden van het boilerwater. Lees het voorraad vat wat in de cv zit.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    februari 2021 aangepast
    Opties

    . .

  • Als ik ‘hem’ uitzet was een verwijzing naar jouw reactie die er boven staat. Dus de tap water temperatuur in de app. Ik kan de rest van je tekst niet meer lezen omdat je het bericht hebt aangepast.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Het heeft wel degelijk met het merk/type ketel te maken! Bij mijn ketel werkt het warme water ALTIJD en schakelt de hot water functie van Tado de comfortstand uit/aan. Dus als Tado zegt dat warm water uit is dan wordt het boilertje in de ketel niet warm gehouden maar als ik de kraan open draai slaat de ketel evengoed aan. Dus ik heb 24/7 warm water beschikbaar. Staat volgens Tado het warm water aan dan houdt hij het boilertje op de ingestelde temperatuur en heb ik sneller warm water. Maar voor douchen maakt dat niks uit.

  • Ok goed om te weten maar helaas als ik op Tado het warm water uit zet dan is het warm water vanuit de ketel 55 graden, uiteraard wel warm. En dat is niet wijs ivm legionella. Ik weet niet of jij daar iets over kan zeggen?
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja ik denk dat dat onzin is. Maar goed dat wil je waarschijnlijk niet horen... Legionella is normaal gesproken geen probleem in gesloten systemen waar regelmatig doorstroming in is, zoals bij een waterleiding systeem in een huishouden.

  • Dat is zeker een antwoord maar wel apart toch dat Tado het zo heeft beperkt.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik vind in het algemeen dat Tado alles wat instelbaar is gewoon door de klant moet laten instellen, en dat er wellicht ook meer instelbaar gemaakt moet worden dan er nu is.

    Echter dit lijkt tegen de bedrijfsfilosofie te gaan. Die is toch meer "laat ons nou maar alles bepalen want wij weten wat er goed voor je is". Zelfs als mensen de nadelen melden dan wordt dat nog niet opgepakt of wordt er gezegd "zo werkt het nou eenmaal in de software en dat is niet zo makkelijk aan te passen".

    Dit is uiteraard de nagel aan de doodskist van het product.

  • klopt helemaal, en helemaal mee eens ook. Dat is de reden dat ik langzaam aan naar Honeywell Evo aan het kijken ben.