Stromingsgeluid / Suizen - Bosch 30 HRC

Opties
diegormf
diegormf
december 2020 aangepast in Algemene vragen en opmerkingen

Hallo allen,

Ik heb een vraag over een probleem: Ik heb een Bosch 30HRC-2 (combi ketel) waar ik onlangs een Tado thermostaat op aangesloten heb. (Voorheen had ik een Bosch FR100 thermostaat). Alles werkt maar sindsdien draait ineens de cv pomp constant op een hoge snelheid wat duidelijk hoorbaar is op de thermostaat kranen van de radiatoren (fluitent/stromingsgeluid/suizen).

Ik heb 7 tado knopen geïnstalleerd. Het stromingsgeluid hoor ik vooral als ik alleen de woonkamer of slaapkamer wil verwarmen. Dus 1 radiator. Zodra 3-4 radiatoren aan het verwarmen zijn wordt het geluid veel zachter.

Helpt het als ik de snelheid van de cv pomp aanpas? Het betreft een modulerende pomp welke helaas geen standen schakelaar heeft. Ik vermoed dat dit via een bepaalde installateur settings dient te gebeuren.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Diego



Antwoorden

  • JGK
    Opties
    Bij ons kwam dat omdat bij het vervangen van de ketel ook de drukregelaar verdwenen is.
    Zie hier, daar kunnen ze het veel beter uitleggen dan ik: https://www.klusbeter.nl/centrale-verwarming/cv-ketel/drukverschilregelaar/
    Gr.,
    Jan
  • diegormf
    Opties

    Hallo Jan, bedankt voor je reactie. Dit klinkt interessant. Ik laat binnenkort een monteur langskomen dan ga ik deze optie met hem bespreken. Mocht er nog meer ideeën zijn dan hoor ik het graag.

  • Paolo_nl
    Opties
    Heb je het uiteindelijk nog op kunnen lossen? Ik heb hetzelfde probleem , de opstelling met de bosch klokthermostaat had dit niet.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Meestal kun je wel een installateurs handboek downloaden van een ketel, bij de importeur of fabrikant, waar je alle settings van de ketel in kunt vinden.

  • Ik ben eerder benieuwd naar hoe je de Tado op deze ketel hebt aangesloten. Ik heb een grote witte stekker met A F 1 2 4 B B aan de ketel kant. Mijn Toon thermostaat zat op 2 en 4. Maar de Tado lijkt daar niet op te werken.
    Hoop op een goeie tip!
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ook voor jou de tip om een installateurs handboek te downloaden.

  • Bruce89
    Opties

    Zojuist ook 4 uur aan het tobben geweest met dit probleem. (bosch hrc30 type 2)


    wat voor bij gewerkt heeft is :


    • verwijder de OMT4 printplaat.(volledig loskoppelen zou ook werken)
    • de +en- draden van de Tado op de B B aansluiting aansluiten.
    • Stekkers er weer in en klaar is Kees.

    Ik hoop dat dit iemand helpt.