Afwezigheid bij handmatig ingestelde temperatuur heeft geen effect

Opties

Gisteren heb ik mijn tado systeem geïnstalleerd: een thermostaat en twee radiatorknoppen.

Ik heb schema's ingesteld waarin op ma t/m vr de temperatuur om 18:00 op 20 graden wordt gezet. Echter, het is vandaag nieuwjaarsdag en heb ik dus handmatig de temperatuur op deze temperatuur gezet. De app laat zien dat het nog X tijd tot 18:00 duurt voordat 'ie om 18:00 naar de 20 graden van het schema schakelt.

Nu zijn we zonet een rondje gaan lopen en heb ik het systeem op Afwezig gezet. Echter blijft de thermostaat nog vrolijk op 20 graden staan, terwijl ik verwacht dat hij naar de ingestelde minimale afwezigheidstemp van 15 graden moet schakelen. Dit gebeurt echter pas als ik de handmatig ingestelde temperatuur van 20 graden Annuleer.

De instelling "Handmatige bediening op het tado apparaat" voor de kamer waar de thermostaat in hangt staat op "Tot de volgende automatische verandering". De notitie bij deze instelling zegt dat vertek of thuiskomen van bewoners effect zou moeten hebben.

Hoe zorg ik ervoor dat de Afwezigheid mijn handmatig ingestelde temperatuur overschrijft?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    januari 2021 aangepast
    Opties

    Dat klopt zo werkt het. handmatige veranderingen gaan door tot de volgende schema verandering maar niet tot de volgende "afwezig" verandering, dat geldt alleen voor schema temperaturen.

    Dus de prioriteit is:

    • handmatige veranderingen
    • afwezig instelling (handmatig of via geofencing)
    • schema

    Dat kun je zelf niet aanpassen.

    Eigenlijk zou je een slim schema willen hebben (ipv het domme schema wat er nu is) waarin je ergens kunt aangeven dat nieuwjaarsdag een feestdag is die je als "weekend" wilt afhandelen. Dan zou het wel werken. Maar Tado lijkt er niet zo veel belangstelling voor te hebben om die schema's beter te maken.

    Als workaround had je het schema voor ma-zo kunnen instellen zoals je het op een dag als vandaag wilt hebben, en dan vandaag even het ma-zo schema kiezen en dat dan morgen weer terug zetten op het ma-vr + za/zo schema. Maar dat is nu te laat en dat is bovendien ook weer gedoe.

  • @Rob2 Hi Rob, dank voor je snelle antwoord! Dat is inderdaad jammer, maar ik kan wel wat knutselen, aangezien ik zowel een Google Home, een Homey en Apple automation zaken heb draaien.

  • Vlug86
    Opties
    Ja dit vind ik ook een probleem lijkt me logisch dat als je handmatig de temperatuur bijvoorbeeld een graad warmer zet en je een uur later weggaat hij uit zou moeten gaan helemaal als je een abonnement heb afgesloten op automatische afwezig moet springen TADO graag hier een aanpassing doen in de regeling!
  • YeP57
    Opties

    Helemaal mee eens. Na een handmatige aanpassing zou het "Slimme Schema" weer geactiveerd moeten worden als ik m'n woning verlaat en de 'Afwezigheids modus" is ingeschakeld. Zoals het nu is, is zeer onlogisch. Het "Slimme Schema" werkt alleen maar goed als je een baan hebt van 9 tot 5 en altijd op dezelfde tijden thuis bent.

    Zodra je eigen routine afwijkt van het "Slimme Schema" is het schema plotseling helemaal niet meer zo slim. Als ik een dag verlof heb, pas ik handmatig de temperatuur in ruimtes aan. Als ik vervolgens m'n woning verlaat, blijft die handmatige instelling behouden tot het volgende schema-blok, terwijl ik verwacht dat Tado de afwezigheid modus inschakelt. Waarom zet de programmeur geen "Vinkje" op het scherm waar je de temperatuur aanpast met de optie 'Keer terug naar slim schema bij afwezigheid' . Dan kan de gebruiker zelf de prioriteit bepalen van Handmatig vs. Slim Schema.

    Ook een "Button" op de home-page van de app met de mogelijkheid om "Vandaag het Slimme Schema als zondag" of een button 'Morgen het Slimme Schema als zondag" zou het al veel eenvoudiger maken. De Honeywell Chronoterm III had die mogelijkheid 20 jaar geleden al.


  • rdhaan
    Opties
    Beste Tado, ik heb speciaal nieuwe producten laten plaatsen in mijn huis en ik heb een abonnement afgesloten maar tot mijn grote verbazing is er geen mogelijkheid om de verwarming automatisch uit te laten gaan als ik naar mijn werk ga en ik heb de verwarming handmatig aan gezet, dit omdat je in het leven vaker moet improviseren dan “plannen”

    Ik heb mensen gesproken die het zelfde probleem ervaren.

    Gaan jullie dit nog fixen? Dat je kan kiezen dat de verwarming die handmatig is ingeschakeld uit gaat als je de woning heb verlaten, nu gaat alleen het tap water uit

    Anders ga ik en mijn collega’s naar een ander merk zoeken.

    Groeten Ron.
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Je bent hier niet "bij Tado" maar bij een groep gebruikers. Als je vragen voor Tado zelf hebt, dan raad ik je aan contact met ze op te nemen
  • rdhaan
    Opties
    Oké, mijn excuses, ik zag het originele tado logo staan vandaar.

    bedankt voor je bericht, ik ga het elders proberen, gr
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ja dit forum wordt wel door Tado aangeboden, maar ze kijken er zelf bijna niet naar om.

    De antwoorden hier komen alleen van medegebruikers.

  • gellimo
    Opties

    Met de geo locatie werkt dat toch wel, mijn vrouw en ik werken vandaag beide op verplaatsing en de verwarming staat nu uit

  • Andreplusplus
    Opties

    Nee, @gellimo , als je geo dinges aan hebt staan, maar je hebt ook handmatig de temp in een ruimte aangepast, dan wordt die ruimte niet volgens thuis/afwezig geschakeld. In mijn ogen een bug/tekortkoming/ontwerpfout.

  • gellimo
    Opties

    dat is inderdaad dan een tekortkoming, ik weet dat het niet handig is maar je kan dan toch via de app het schema veranderen ipv het handmatig te doen. is iets omslachtiger maar zo omzeil je de bug

  • rdhaan
    Opties
    Of op z’n minst een optie die je kan aanvinken dat als er handmatig is aangepast het wel of niet op geo locatie reageert bij het verlaten van de woning. Bedankt voor alle reacties.
  • Jan_nl
    Jan_nl ✭✭✭
    Opties
    Tsja, ik vins het prima dat de verwarming aanblijft bij handmatig en zeker geen bug.

    Wordt erg lastig als je iemand in huis hebt incidenteel zonder de app, die wel de verwarming aan wil.

    Maar via domotica kom je wel een heel eind, met alle uitzonderingen.