Tado smart radiator knoppen zonder wifi

Opties

Hallo

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om de Tado smart radiator knoppen te laten communiceren via radio link in plaats van via wifi. Dit in de context van een Tado installatie in een pand zonder internet.

Ik weet dat zo'n installatie niet alle voordelen mee heeft van Tado, zoals de smart schedule die, naar ik verneem, via Tado's servers verloopt.

Maar ik vroeg mij af of het mogelijk is.

Bedankt

Dieter

Beste Antwoorden

  • dyte
    dyte
    Antwoord ✓
    Opties

    Interessant om te vernemen dat de knoppen communiceren via een radio-protocol.

    Je zegt: dan kan je beter thermostaatknoppen bij de bouwmarkt halen. Maar ik heb er geen enkele gevonden die - net zoals die van Tado - de thermostaat kunnen aansturen. De knoppen die ik vind kunnen enkel zichzelf aansturen in een opstelling waarin de kamerthermostaat steeds de commando's naar de boiler geeft.

    Dus stel dat de persoon die dit wenst te installeren, geen nood heeft aan de smart schedule en andere internetvoordelen, en tevreden is met de themperatuur via knoppen steeds handmatig in te stellen. Dan biedt een Tado toch nog steeds voordeel t.o.v. bouwmarkt - thermostaat knoppen?

    Of bedoel je met "heb je er niks aan" dat het technisch gewoon niet werkt zonder internet.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    Opties

    Je kunt het in ieder geval niet INSTALLEREN zonder internet. Je zou dan ten minste tijdelijk een 4G router moeten neerzetten die een bedrade internet verbinding kan leveren, waarna je de boel kunt installeren en dan die router weer mee nemen.

    Daarna zou het wel door moeten werken denk ik, met dan als enige feature wat je daar noemt: aansturing van de ketel met de handmatig ingestelde knop.

    Maar zeker weet ik dat niet, het zou kunnen dat dit op een gegeven moment toch mis gaat als er nooit internet is.

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Tado werkt niet via WiFi. Men gebruikt een eigen radioprotocol tussen de bridge en de knoppen, en een bedrade (RJ45) verbinding met internet.

    Zonder internet heb je er niks aan. Dan kun je beter gewoon thermostaatknoppen bij de bouwmarkt halen.

  • dyte
    Opties

    Ok, bedankt voor de info. Ik begrijp dat deze geen-internet situatie nogal uitzonderlijk is. Het betreft een huurhuis waarvan de bewoner geen internet (nodig) heeft.