Tado en houtkachel

Opties
Hoi,

Ik vroeg me af of mijn idee omtrent de verwarming en houtkachel klopt?

Ik heb de Tado bedrade thermostaat in de huiskamer, net als de houtkachel. De ketel slaat dus op en gegeven moment af als het in de woonkamer warm genoeg wordt, en dat wordt het al gauw met de houtkachel.

Boven is het dan erg koud. Nu dacht ik dus om daar een draadloze temperatuur sensor te plaatsen. Als ik dan beneden de verwarming uitzet en de sensor boven aangeeft dat het een x aantal graden is, dan zou deze dus door moeten geven dat de ketel moet gaan verwarmen. Omdat de verwarming beneden dan uit staat, zou het alleen boven warm moeten worden. Klopt dit ook? Kan ik hiermee de radiatorknoppen installeren omzeilen?

Reacties

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Dan zal je beneden wel de knoppen handmatig moeten dicht draaien als je boven een thermostaat wil hangen. Wordt een heel gedoe dan.
    Je moet niet verwachten dat als je boven alleen een slimme thermostaat ophangt het water op magische manier alleen boven verwarmt.
    Zodra de cv pomp loopt gaat het water door alle radiatoren heen die open staan.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Precies, dit is de vraag die eigenlijk keer op keer terugkomt.

    Om het "goed op te lossen" zou je slimme thermostaatknoppen moeten monteren (overal).

    Dan wordt in het geval dat je de houtkachel stookt automatisch de kraan of kranen in de woonkamer dicht gedraaid en als het boven koud is gaan daar de kranen open en de ketel gaat aan (dat vragen die kranen via de thermostaat in de woonkamer, waar het wel warm is).

  • MalouJo
    Opties
    Maar als ik dus de radiatoren beneden dichtdraai, wordt alleen boven verwarmd toch? Ik snap dat de radiatorknoppen beter werkt, maar dat is een flinke investering, terwijl de houtkachel niet altijd aanstaat. Vandaar dat ik een goedkopere manier zoek om het te omzeilen.
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Klopt. Als je beneden de knoppen handmatig dicht draait krijg je alleen boven warme radiator platen.
  • Maar ik zou toch maar investeren. Comfort en verbruik betaalt dit snel terug.
  • Had namelijk dezelfde situatie. Niet goed in te regelen en nu met de thermostaatkranen op de andere verdieping perfect.