w.Intercom = i;Koude slaapkamer - Tado een oplossing? — tado° Community

Koude slaapkamer - Tado een oplossing?

Beste techneuten,

Ik heb een vrij standaard CV installatie thuis; een ketel en radiatoren in alle kamers. Wij hebben nu het volgend probleem:

Onze slaapkamer is boven en hoewel daar ook een flinke radiator staat, komt de kamer nooit op temperatuur. Ik heb een vermoeden dat dit ligt aan het feit dat de sensor beneden is en omdat beneden de gewenste temperatuur eerder behaald wordt, de ketel stopt met verwarmen.

Is het met Tado mogelijk om de kamer te voorzien van zijn eigen sensor, zodat de verwarming daar pas uit gaat als de slaapkamer op temperatuur is?

Zo ja, wat zou ik dan precies aan moeten schaffen? Er zijn zo veel pakketten; ik kan door de bomen het bos niet zien. Is de installatie ook relatief eenvoudig?

Ik zie een reactie tegemoet.

Alvast bedankt!

Antwoorden

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Ja je kunt dit hiermee oplossen maar alleen als je in het hele huis Tado radiatorknoppen monteert.

Dus niet alleen op die slaapkamer. Dan wordt het in de rest van het huis veel te warm.

Wat je precies nodig hebt hangt er vanaf of je bijv ook vloerverwarming beneden hebt, en hoe moeilijk het te installeren is hangt er vanaf of je nu al thermostaatkranen hebt of niet. Indien niet dan moet je waarschijnlijk overal de kranen vervangen.

• We wonen in het centrum van Amsterdam en hebben dus 'gewone' centrale verwarming met radiatoren. In de keuken en badkamers hebben we thermostaatkranen. Ik snap alleen niet zo goed waarom dit relevant zou zijn.

Okay, dus ik moet alle radiatorknoppen vervangen. Heb ik nog iets anders nodig? Een nieuw thermostaat voor aan de muur, bijvoorbeeld?

Alvast bedankt voor je hulp!

• In feite alles omschakelen naar Tado

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Tado knoppen worden gemonteerd ipv de knop van een klassieke thermostaatkraan. Veel mensen zijn teleurgesteld als ze de knoppen bestellen en willen monteren ipv ouderwetse open/dicht knoppen en dit niet mogelijk is. Je moet dan de kraan vervangen door een waar een thermostaatknop op kan.

Als je de hele installatie wilt hebben dan heb je een internetbridge, een thermostaat, en het juiste aantal knoppen nodig.

Je kunt ook extra sensoren bestellen voor in de kamers als bijv de radiator zodanig gemonteerd is dat meten van de temperatuur ter plekke niet goed mogelijk is. (ingebouwd, of op een plek waar het tocht). De aparte sensor meet dan de temperatuur, net als de kamerthermostaat doet.

• Hoi Rob2,

Dus i.p.v. het Tado systeem aanschaffen een extra sensor in de slaapkamer plaatsen? Blijven de radiatoren dan niet in de rest van het huis 'branden' zolang de slaapkamer niet op de gewenste temperatuur is?

• Hoi Spiderguard, als je alle radiatoren dichtdraait en de cv aan zet (thermostaat omhoog), wordt je slaapkamer radiator dan wel warm?

Zo ja, dan zal tado idd helpen, zo nee, dan heb je ergens lucht in de leiding/fout in je installatie.

Ik had hetzelfde probleem, de slaapkamer bleef heel koud. Dit bleek in eerste instantie aan een leidingprobleem te liggen en na dit opgelost te hebben had ik de situatie zoals jij die beschrijft, de ruimte met de thermostaat was vlot warm, de slaapkamer niet. Inmiddels in het hele huis tado (behalve de badkamer) en nu is het prima.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

"Dus i.p.v. het Tado systeem aanschaffen een extra sensor in de slaapkamer plaatsen?"

Nee dat zei ik niet! Ik zei dat je een sensor kunt monteren ALS JE AL TADO KNOPPEN HEBT en het blijkt dat de meting van de knop niet goed is voor die ruimte.

• Hoi Spiderguard

Ik krijg het gevoel dat het niet helemaal duidelijk wordt op deze manier. De tip van mcvries is uiteraard een makkelijke om even te controlen, dus zeker aan te raden.

Mocht je systeem verder helemaal in orde zijn, dan kan tado idd jouw probleem oplossen. Je zult hierbij je huidige thermostaat moeten vervangen door een thermostaat van tado en een bridge (omdat de thermostaat moet kunnen praten met de servers van tado). Verder zul je iig de knoppen van de ruimte waarin de thermostaat hangt ook moeten vervangen door tado knoppen. En uiteraard de knop van de radiator in de slaapkamer. Verder kun je nog meer ruimtes aanpakken, maar dat is niet per see noodzakelijk.

Wat Rob2 bedoeld is dat de knoppen van tado alleen passen op thermostaatkranen en dus niet op die simpele aan/uit knoppen (vaak te herkennen met + en -).

Je kunt nu je slaapkamer instellen op de gewenste temperatuur en het tado syteem houdt dan de ketel net zolang aan totdat je slaapkamer op temperatuur is. De knoppen in de ruimte van de thermostaat zorgen ervoor dat het dan daar niet te warm wordt.
  • Dag mensen,

Ik snap wat Rob bedoelt, echter lijkt het erop dat hij mij niet begrijpt. Ik zal het ietwat envoudiger pogen te formuleren, maar eerst om mcvries zijn vraag te beantwoorden: Ja, de radiator in de slaapkamer werkt gewoon; als je de CV op bijvoorbeeld 22°c zet, wordt de radiator gloeiheet. Het probleem is, zoals ik eerder al zei, dat de target-temperatuur in de rest van het huis eerder bereikt wordt dan in de slaapkamer en schakelt de ketel zich dus uit, voor de slaapkamer op temperatuur is.

Even een concreet voorbeeld:

• Ik zet de temperatuur op 22°c
    • CV gaat in alle kamers branden
    • Beneden is de target-temperatuur van 22°c na 15 minuten behaald
    • De CV ketel schakelt zichzelf uit
    • Boven is het nog maar 20°c

In mijn situatie zou de radiator boven langer door moeten branden om de gewenste temperatuur te halen.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Daarom moet je dus OVERAL die Tado knoppen monteren en niet alleen in je slaapkamer.

Want dan zal het Tado systeem als het op je slaapkamer te koud is overal de kranen dicht draaien behalve in de slaapkamer en dan de ketel inschakelen.

Monteer je alleen in de slaapkamer een slimme knop dan werkt het niet omdat dan het hele huis verwarmd wordt.

• B79
    B79 Volunteer Moderator
    @spiderguard
    Alle tado knoppen en thermostaten communiceren met elkaar. Dat houd ook in dat een losse tado knop zelf om warmte kan vragen. Daardoor is het mogelijk om bv alleen een slaapkamer te verwarmen ipv het hele huis.
    Nadeel is wel dat je in heel je huis dan tado knoppen moet plaatsen omdat het water in de leidingen vrij rond stroomt. En daardoor ook ruimtes gaat verwarmen die open staan.
    Een extra temperatuur voeler is een optie die theoretisch niet nodig is. Omdat een temperatuur sensor in de knop zit. Maar in praktijk werkt dat niet heel lekker.
  • Okay, duidelijk. Dus aan alle radiatoren een thermostaatknop. Heb ik dan nog iets nodig? Zo'n apparaat waar je de temperatuur mee instelt van Tado? Of kan ik mijn huidige temperatuur regelaar gebruiken icm de Tado thermostaatknoppen?

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Nee het werkt alleen als je het hele systeem van Tado koopt. Dus ook de thermostaat (die stuurt de ketel aan) en de internet bridge.

Het specifieke aan de Tado thermostaat is dat deze niet alleen kan kijken naar de temperatuur in de ruimte waar die hangt, maar ook de radiosignalen van de Tado knoppen kan verwerken om de ketel te starten als het ergens anders in huis te koud is. Dat kan je bestaande regelaar niet.

• Duidelijk Rob! Nu heb ik nog een laatste vraag en dan denk ik over te kunnen gaan op aanschaf:

Er is een pakket met 10 radiatorknoppen beschikbaar. Dit zou het hele huis, op één badkamer na dekken. Wat voor gevolgen heeft dit voor deze badkamer?

Verder ziet de installatie er erg eenvoudig uit.

• Rob2
    Rob2 ✭✭✭

Let op: ik ben niet van de klantenservice ofzo. Net als andere mensen die jou antwoord geven zijn we gewoon gebruikers, en we doen geen claims dat iets in jouw situatie optimaal is ofzo.

Als je 1 knop te weinig hebt kun je gewoon naast je pakket een losse knop bestellen lijkt me.

In ieder geval is het zo dat als je een ruimte hebt waar je geen Tado kraan hebt, deze altijd mee wordt verwarmd als er waardanook ergens anders een ruimte is die warmte nodig heeft.

Dat is voor een badkamer wellicht niet heel erg. Je leest vaak dat mensen geen Tado knoppen in hun woonkamer monteren omdat ze denken dat dat niet nodig is want daar zit al de thermostaat, en dan wordt het daar veel te warm.

Ook is er het probleem dat je als je overal Tado of andere thermostatische knoppen hebt je een bypass nodig hebt zodat de ketel niet in problemen komt als alle knoppen dicht staan maar de pomp nog nadraait. Dat zou je oplossen met 1 plek waar geen Tado knop zit.