Dekking van Tado netwerk verbeteren met extra internet bridge / range extender

Opties
2

Reacties

  • 2e bridge na zoveel jaar moet toch kunnen. Zouden de ontwikkelaars van het eerste uur weggelopen zijn?
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    Ik wil niet zeggen dat ik de oplossing heb gevonden wat voor iedereen werkt.
    Maar het valt me dat sinds ik de bridge horizontaal heb gelegd, zie ik alle knoppen de hele tijd. Had vaak 1 kamer boven de met regelmaat wegviel. Nu niet meer gehad.
  • Wilfred_de_Groot
    februari 2022 aangepast
    Opties
    Ik ben zelf ook al een hele tijd aan het experimenteren met de plaatsing van de bridge ivm wegvallen van de verbinding naar 1 of meerdere apparaten. Het gaat na zo’n aanpassing vaak een hele tijd goed maar zonder enige wijziging aan mijn hele situatie (dus geen andere apparaten of ook maar iets verplaatst) stoort de verbinding ineens weer voor korte of langere tijd.

    Bij mij levert het horizontaal plaatsen overigens bijna gegarandeerd ellende op dus ik kan deze oplossing helaas niet aanbevelen.

    Een repeater of iets dergelijks zou idd een bijzonder goede aanvulling zijn.

    Komop Tado, laat zien dat het kan!
  • Dragunov
    Dragunov ✭✭✭
    Opties

    Firmware voor de knoppen kan dus gemakkelijk, want kinderslot is zo toegevoegd

  • SvenVB
    Opties
    +1

    ik heb zoals velen ook knoppen die offline gaan.
    Betreft een woonst met een gelijkvloers en 2 etages.
  • Jammer dat ik deze thread niet zag voordat ik alles gekocht heb. Ik heb 14 kranen, waarvan er 4 zelden of nooit online zijn. Aan beide uiteinden van het huis, dus bridge verplaatsen lost niks op. Wifi doe ik al een tijd met een mesh netwerk en dat gaat prima, zou verwachten dat Tado ook zoiets moet kunnen. Echt teleurgesteld en veel geld kwijt...

  • HumanGear
    Opties

    Dit is echt een MUST HAVE voor iedereen die zijn hele huis van slimme radiatorknoppen wil voorzien. Ik heb zelf ook 2 knoppen die erg vaak "offline" zijn. Resultaat: géén slim systeem meer en het vreet ook nog eens batterijen...

    @tado_mod, bedenk hier alstublieft een oplossing voor!

  • Raff
    Opties

    Sinds kort heb ik deze uitdaging. Vraag mij af wanneer Tado met een oplossing kan komen?

    Lijkt mij een mooie toevoeging voor het verdienmodel.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Er is al vaker aangegeven dat dit "moeilijk op te lossen is" door Tado. Ik verwacht dat er op zijn vroegst pas een oplossing komt in de nieuwe "v4" thermostaat. Waarvan het nog niet duidelijk is wanneer die uitkomt.

  • HumanGear
    Opties

    @Rob2 En dan mogen we gratis omruilen als je al flink hebt geïnvesteerd in je v3 systeem, toch? 😜

    Tado kennende laat v4 sowieso nog jaren op zich wachten. Niet dat we dat zeker weten, want roadmaps sharen ze helaas ook niet.

    Erg teleurstellend allemaal... 😕

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Zoals ik al wel vaker aangegeven heb, is mijn vermoeden dat er nu er geld beschikbaar komt via die beursgang, een nieuw software team zal worden opgezet wat enthousiast in de bestaande software en documentatie zal duiken en na 1 dag zal concluderen "hier is niks meer mee te beginnen, we moeten alles van 0 af opnieuw bouwen". Zo gaat dat meestal als je nieuwe mensen op bestaande software zet, zeker als ze jong en "onervaren" zijn.

    Die kunnen dan een v4 systeem ontwerpen en bouwen waarin alle problemen opgelost zijn en er geen hinder is van backward compatibility of effecten van eerdere niet zo handige keuzes.

    Echter, de ervaring leert ook dat die nieuwe ontwikkeling veel langer gaat duren dan men eerst dacht. De oude software mag dan wel "een zootje" lijken, maar er zit achteraf toch een hoop in wat nou eenmaal noodzakelijk is als je met alle ketels wilt omgaan inclusief hun eigenaardigheden.

  • HumanGear
    Opties

    Ik ben zelf developer dus ik herken de situatie maar al te goed. 😉

    En als dit soort zaken zo "moeilijk op te lossen is", dan zijn er zeker onhandige keuzes gemaakt in de architectuur met het oog op schaalbaarheid.

    Wat me wel opvalt is dat er de afgelopen maanden zeer regelmatig (kleine) updates voor de app worden uitgerold, daar waar dat voorheen soms maanden niet gebeurde. Het lijkt er dus op dat er in ieder geval weer wat actiever ontwikkeld wordt. Laten we hopen op betere tijden (v4 incl. Matter support? 🤞) en in de tussentijd dan maar proberen geduld te hebben...

  • wiebje1962
    oktober 2022 aangepast
    Opties
    Voor iedereen met een groot huis neem ik aan dat je voor je internet al met WiFi repeaters (of hoe je die wilt noemen) werkt. Zo een repeater heb je van bijna alle merken ook met een internet stekker uitgang. Dus daar gewoon je tado bridge op aansluiten. Dus op de repeater die zo goed mogelijk overal in huis bereik heeft.
    Of beter nog als je internetkabels naar andere verdiepingen hebt (zoals ik) zet er ergens een hub tussen en sluit je tado bridge daarop aan.
    Of derde oplossing... een tado bridge heeft een antenne, dus je kan door de bridge te bewegen kijken of je wel alle radiatoren bereikt. Denk bijv. aan rechtop zetten ipv liggend of juist omgekeerd.
  • Raff
    Opties

    Klopt met een versterker kan je het bereik van de brigde verbeteren. Dit het ik gedaan en geoptimaliseer om de meeste Tado apparatuur te verbinden. Dan blijven er op een verdieping nog 2 knoppen over die ik niet kan bedienen, omdat de reikwijdte van de bridge er niet komt. Daarom is een tweede internet bridge op hetzelfde account een handige oplossing, mits de software het kan ondersteunen.

  • HumanGear
    Opties

    Bij mij hetzelfde: waar ik de bridge ook plaats, er zijn altijd één of twee knoppen die moeite hebben hun verbinding te behouden...

  • Dragunov
    Opties

    Hier vooral boven in 1 van de slaapkamers, had ik nog een bridge kunnen installeren boven, dan had ik overal maximale dekking

  • Jurian
    Opties

    Laatste info over dit topic heb ik in het Engels gepost:

    https://community.tado.com/en-gb/discussion/comment/45904/#Comment_45904

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Opties
    Met de app tado proffesional kun je eenvoudig zien wat er allemaal on line is.

    Wat ook helpt is zorgen dat de netvoeding van de bridge voldoende afstand heeft tot de bridge zelf
  • luteijn
    Opties
    Zoveel problemen zijn op te lossen met het mogelijk maken van meerdere 'bridges' in een account oftewel het kunnen koppelen van meerdere 'huizen'. De hardware van tado is niet perfect, maar ruim voldoende, alleen wat meer creativiteit aan de software kant nodig.
    Het systeem heeft nu de klassieke fout dat het niet werkt voor het soort huis waar de bewoners die er het meest aan hebben in wonen. Een flatje kan je er makkelijk meedoen, maar daar werkt een ouderwetse thermostaat ook prima. Het gaat juist om grotere pamden, en mensen met een 2e huis, kantoor, b&b, verhuurde etage etc.

    Zo flauw dat de het allemaal wel met homekit van apple werkt, maar je niet zelf met een raspi en een handje microcontrollers met temp-sensor aan de slag mag om de boel te optimaliseren. Je raakt hier geen abonnees mee kwijt, maar wint juist hobbyisten waar je ook nog eens de kunst van kan afkijken. Het hele bestaan van dit 'net goed genoege' systeem maakt het heel moeilijk om zelf iets te knutselen (Wife Acceptance Factor).

    Ik vermoed inderdaad dat ze aan iets nieuws werken (niet noodzakelijk verwarmingsysteem), en bestaande klanten aan het lijntje gehouden worden om de geldstroom niet op te laten drogen en concurrentie de wind uit de zeilen te houden. Jammer dat tegenwoirdig iedereen maar geld wil verdienen dmv een soort koppelverkoop van matige cloud-diensten, ipv gewoon goede, open hardware te bouwenen te verkopen, en ook de eventuele 'dienst' puur op zijn merites zichzelf te laten verkopen.
  • SvenVB
    SvenVB ✭✭
    november 2022 aangepast
    Opties
    De tado° apparaten communiceren draadloos op 868 MHz met behulp van het IPv6-geactiveerde "6LoWPAN" protocol.

    Dus de oplossing is simpel, een repeater die het 868MHz signaal oppikt en terug versterkt lijkt me?

    Of een tweede (en derde?) bridge toelaten waar je kan selecteren dat dit satelieten zijn van de main bridge.

    Maar ik wordt niet betaald om daarover na te denken dus Tado zal mijn oplossing waarschijnlijk zelfs niet overwegen.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Die oplossingen zijn al vaak voorgesteld, maar in de reactie van Jurian hierboven (in het Engels) kun je lezen dat ze dit niet gaan doen.

    Het is ook niet zo heel simpel hoor. Een repeater moet toch wel de intelligentie hebben om te weten wat ie precies wel en niet moet doorsturen, en een extra bridge moet op zijn beurt weer communiceren met de hoofdbridge, ofwel draadloos ofwel via het ethernet netwerk. In alle gevallen zal er extra software moeten worden ontwikkeld en wellicht extra configuratiemogelijkheden in het systeem. Men kiest er kennelijk voor om dat niet meer te gaan doen voor het v3(+) systeem en het op te lossen in een volgende versie van de hardware+software.

  • Als er dan maar een inruilactie met 90% korting komt. De claims die ze met het huidige systeem doen kunnen niet. Internet staat vol met dezelfde bevinding: voor klein huis prima, voor groter huis (of veel beton) af te raden ivm te lage reikwijdte van het signaal.
  • CasR
    Opties
    Mijn garage die los van het huis staat is omgebouwd tot atelier en daar hangt een radiator met Tado knop. De afstand van de plek waar de bridge hangt tot de garage is zo'n 15 meter met weinig obstakels. In de meterkast hangt mijn wifi accesspoint/router. Als de Bridge daar te dichtbij hangt doet niets het. Daarom hangt de bridge iets verderop. Een extender zou perfect zijn. Als klikaan klikuit het kan moet Tado het toch ook kunnen?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    @CasR er is iets misgegaan met het Nederlands, je vraag is onbegrijpelijk.

  • Andreplusplus
    Opties

    @Herres geen probleem hier🙂

    @CasR Tja, klik aan/uit heeft zenders met netvoeding. Er wordt nu al veel geklaagd over batterijverbruik, terwijl er dus zeer energiezuinige communicatie mogelijk is over 6LoWPan. Inderdaad met beperkingen en een groter bereik is wenselijk. Maar dat is niet zo eenvoudig als men denkt.

  • Robbie
    Robbie ✭✭✭
    Opties

    Door de problematische slechte ontvangst ontstaat er een zorgelijk bijkomend probleem;

    Wanneer de verbinding met de bridge verbroken wordt tíjdens warmte vraag, blijft de ketel gewoon branden. Je geld verdampt waar je bij staat.

    Dit heb ik herhaaldelijk willen bespreken met Tado Support, maar ze bieden geen gedegen hulp, en er is geen zicht op een oplossing. Behalve dat we de bridge van positie moeten (blijven) veranderen. De boodschap dat mijn pand niet geschikt is voor Tado, en ik gebruik kan maken van de 30 dagen niet-goed-geld-terug garantie, valt niet meer in goede aarde. Ik heb gefaseerd Tado apparatuur geïnstalleerd en kwam pas lang na 30 dagen erachter hoe gelimiteerd dit systeem is.

    In de tussentijd blijf ik hopen op nieuwe ontwikkelingen, maar development lijkt al jaren stil te staan, terwijl de marketing floreert. Dagelijks word ik geconfronteerd met de ergernissen van een slecht/niet functionerende CV installatie.

    Aldus mijn bevindingen. Ik had graag positiever gereageerd in dit topic, maar de ergernis is groot.

  • YVS
    Opties
    Hier ondertussen 25 graden in de slaapkamer omdat de tado de knop niet vindt.
    Offline zou inderdaad niet moeten beteken gas aanzetten.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik denk dat je buiten de "30 dagen niet-goed-geld-terug garantie" ook gewoon gebruik kunt maken van het Europese consumentenrecht waarin je recht hebt op een werkend product en als dat niet geleverd is en de leverancier niet in staat is het werkend te maken, je recht hebt om de koop ongedaan te maken. Je moet dan minstens een evenredig deel terug krijgen van het aankoopbedrag tov de te verwachten technische levensduur. Een dergelijk systeem moet toch wel 5-10 jaar meegaan dus na 1 jaar moet je nog 80-90% van je aankoop bedrag terug krijgen als je alles teruggeeft.

    Er is al aangegeven dat er aan dit probleem in de v3(+) versie niks meer gedaan gaat worden. Ik neem aan dat het wel op de lijst staat voor v4, maar wanneer die komt en wat je dan allemaal moet upgraden en wat je dan gaat betalen (bijv een korting voor bestaande klanten) dat is allemaal nog niet bekend.

  • Helaas ook hier elke keer hetzelfde probleem. Bridge verplaats naar 1e verdieping, maar bereik op BG of 2e verdieping val regelmatig weg. Advies om hem niet in een hoek te plaatsen, niet te dicht bij een muur, kasten en dergelijke, maakt het er niet makkelijker op. Zeker niet als er ook nog is zeer korte snoeren worden geleverd. Er moet echt een versterker komen, zodat er voldoende dekking is in een normale eengezinswoning. Tado doe hier alsjeblieft iets mee

  • JosM
    Opties

    Beste,

    Mijn dochter wilde het Tado systeem voor haar nieuwe huis gaan aanschaffen. Zij heeft mij gevraagd wat ik van het Tado systeem vind. In eerste instantie was ik positief, maar na al jullie reacties gelezen te hebben, heb ik haar geadviseerd om er op dit moment van af te zien. Reden zijn de problemen die jullie ondervinden met het op wat grotere afstand functioneren van de verbindingen tussen de bridge en de thermostaat kranen. Mijn dank voor jullie reacties over de ervaringen met het Tado systeem.