Tado, Honeywell klep, en moduleren

Opties

ik heb een Tado systeem op vloerverwarming beneden en radiatorknoppen op de verwarmingselementen boven. De thermostaat is aangesloten op een Honeywell zonneklep. Ik heb een nefit cv ketel van 5 jaar oud.

Wat mij opvalt, is dat wanneer de vloerverwarming niet vol vermogen vraagt (1 of 2 kringeltjes in die ruimte in de app) de klep soms open soms dicht staat. Ook wanneer alleen die ruimte warmtevraag heeft. Dat vind ik gek. De ketel brandt tenslotte wel op een lagere temperatuur. Als dat de klep dicht staat en de ketel brandt, lijkt me dat zinloos verbruik van gas. Ik had verwacht dat de klep altijd openstaat bij warmtevraag (ongeacht een grote of kleine vraag) en dat het vermogen dus geregeld zou worden door de ketel (door op lagere temperatuur te verwarmen als er weinig vraag is, en een hoge temperatuur aan te houden wanneer er veel vraag is).

vraag: is het logisch dat de klep soms dichtslaat bij lagere warmtevraag? Of klopt hier idd iets niet?

Antwoorden

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Ik heb andere mensen ook al zien schrijven dat de klep bij 1 golfje dicht is en pas bij 2 of 3 golfjes open gaat.

    Ik vind dat ook vreemd. Het zou alleen zin hebben als er ook nog radiatoren zijn die wel open staan.

  • MickS
    Opties

    Die ervaring heb ik nog niet eens! Ik krijg de klep niet eens schakelend met de slimme thermostaat ondanks dat de kabeltjes goed aangesloten zijn.

  • romon
    Opties
    Ik heb ook de ervaring dat bij 1 kringeltje de klep dicht blijft. Is het jou al gelukt het op te (laten) lossen?
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    @MickS wat heb je dan voor opstelling, en hoe heb je het ingesteld?

  • Andreplusplus
    Opties

    @MickS Ik vraag me hetzelfde af als @Herres : Probeer je wellicht de thermostaat zowel modulerend de Cv ketel aan te sturen en tegelijkertijd met dezelfde thermostaat de klep? Want daat gaat nooit werken. De thermostaat kan maar een van beide. Wil je wel beide, dan heb je (dus) 2 thermostaten nodig of een draadloze ontvanger.

  • Rola67
    Rola67 ✭✭
    december 2021 aangepast
    Opties

    @romon: In alle eerlijkheid let ik er gewoon niet meer op. De vloerverwarmingverdeler en de klep zitten achter een ombouw, dus ik zie het niet tenzij ik dat er afhaal. Tegelijkertijd wordt het altijd behaaglijk warm. dus ik zit even in de "whatever" modus. Maar vreemd blijft het wel uiteraard.

  • jaimygo
    Opties
    Heb het zelfde probleem als hierboven vermeld. Tado geeft 1 goflje aan in de app maar stuurt de vvw klep niet aan, pas bij 2 of 3 golfjes gaat de klep open. Zelf zit ik aangesloten aan stadsverwarming en heb dus altijd warm water beschikbaar.

    De thermostaat stuurt een draadloze ontvanger aan en die stuurt weer de klep aan. Ik begreep dat de tado standaard ingesteld staat als aan/uit regeling?
  • Ik heb eenzelfde systeem (met nog radiatoren boven) en ben ook niet helemaal happy hoe tado de verwarming regelt en heb vooral het idee dat 1 wiebeltje verwarmen inderdaad niets doet met de vloerverwarming. Hoe kan ik zien dat de klep dichtstaat (of alleen voelen?) want ik vermoed dat ik ook dit probleem heb.

    Tot slot, ik merk dat mijn ketel vaak maar 39 graden levert (wel verwarming symbool, geen vlam) van de max 50 graden terwijl tado in 1 of meerdere ruimtes 100% commandeert. Die 39 graden is prima voor de vloerverwarming (max 35) maar voor de radiatoren is dit niet top en warmen deze ruimtes slecht top. Iemand enig idee waarom de ketel niet lekker op 50 graden blijft verwarmen?