Slimme thermostaat en slimme radiatorknop in 1 ruimte

Wij hebben Tado slimme thermostaat gekocht met 6 knoppen. De thermostaat hangt in de woonkamer en is ingesteld. Nu is de discussie waar we de slimme knoppen opzetten. In de woonkamer waar ook de thermostaat hangt lijkt mij niet handig. Ik zie de toegevoegde waarde dan niet. Er hangt al sensor in woonkamer waarom dan ook extra sensor op de radiator zetten? Wie kan mij uitleggen wat de toegevoegde waarde is van ook slimme radiatorknop in woonkamer? Ik denk dat je eerder de slaapkamer en studeerkamer voorziet van zo'n slimme knop.

Beste Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Antwoord ✓
    De woonkamer moet je echt wel meenemen. Helaas stopt water niet op een magische manier bij de radiator waar je het niet wil hebben.
    De slimme knoppen en slimme thermostaat koppel je samen aan 1 kamer. In jouw geval je woonkamer. De slimme knop wordt dan niet meer als sensor gebruikt. Hij gaat reageren op commando van je thermostaat.
    Dit voorkomt dat als wanneer je een slaapkamer gaat verwarmen het water niet in je woonkamer radiator komt. Anders wordt je woonkamer een sauna.
    Als je hier nog meer vragen over hebt, lees dan even wat andere topics hier. Je bent niet de eerste namelijk.
  • familiedraak
    januari 2021 aangepast Antwoord ✓
    Helemaal eens met bovenstaande reactie. Als je geen knoppen in de woonkamer zet kunnen deze radiatoren ook niet gesloten worden en zal er altijd verwarmt worden als de cv aan slaat. Heb je daar normale thermostatische kranen, dan kan de radiator wel gesloten worden maar wordt het stukken lastiger om de kamer op een handige manier te verwarmen. Je werkt dan namelijk met 5 verschillende standen ipv verwarmen per 0.1 graden.

    Aangezien je 6 knoppen gaat installeren.. zorg dat je een bypass hebt indien alle aanwezige radiatoren een thermostatische kraan krijgen. Dat kan op meerdere manieren. Anders gaat je cv kapot. Nieuwe installaties hebben dat, maar mijn systeem had dat niet bijvoorbeeld. Ik gebruik nu een radiator als bypass. Ik denk ik meld het even voor de zekerheid.
  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Antwoord ✓

    Ja een radiator die altijd open staat is ook goed. Het probleem is dat als je alleen slimme kranen hebt deze allemaal dicht kunnen staan (eigenlijk een software fout). Dan kan de ketel het water niet meer rond pompen en gaat de boel stuk.

  • familiedraak
    januari 2021 aangepast Antwoord ✓
    Als je thermostaat de cv uit schakelt zal de circulatiepomp altijd nog napompen enkele minuten lang. Als je alleen maar thermostatische kranen hebt, en zij staan dan allemaal dicht ivm voldoende warmte, kan de pomp het water niet kwijt en gaan er onderdelen kapot door de druk.

    Dit kan op meerdere manieren voorkomen worden, de zogenoemde bypass. Een bypass kan je maken door 1 radiator te voorzien van een ouderwetse radiatorknop welke altijd open staat. Een populaire radiator daarvoor is die in de badkamer daar het altijd wel iets warmer mag zijn. Een normale thermostatische kraan kan denk ik ook wel, mits deze op stand 5 gezet wordt. Maar ik zou voor een radiatorkraan kiezen.

    Een andere manier is door de aanvoerleiding te verbinden met de retourleiding. In deze verbinding plaats je dan een drukventiel. Zo'n ventiel noemen ze een AVDO. Belangrijk hierbij is dat de AVDO op ongeveer 6 meter van je cv komt te zitten ivm drukverschillen. Als je googled op bypass verwarming of iets in die richting kan je hier veel informatie over vinden.

Antwoorden

  • Waar is de bypass voor?? Kan dat radiator zonder slimme knop zijn die altijd open staat? Want waarom zou cv stuk kunnen gaan?
  • Ik heb mijn slimme thermostaat in de woonkeuken hangen. Woonkamer is voorzien v gas kachel.

    In de woonkeuken bevinden 3 radiotoren zonder slimme radiatorknoppen maar met de traditionele Danfoss knoppen.

    6 andere kamers heb ik voorzien van slimme radiotorknoppen van Tado.

    De overige kamers bv WC , overloop en slaapkamer heb ik meestal de radiator dicht staan.

    Als ik nu bv alleen de werkkamer wil verwarmen en niet de woonkamer gaat mij dat niet lukken.

    Tenzij ik de 3 radiotoren uitschakel door de knoppen dicht te draaien. Dat is niet erg handig.

    Ik ben het met bovenstaande reacties eens dat ik de ruimte met de slimme thermostaat ook moet voorzien van een slimme radiatorknop. Eigenlijk is het volkomen logisch. Maar het zijn wel extra kosten. Dat hoop ik snel terug te verdienen.

    Vandaag 3 stuks besteld voor een aanbiedingsprijs.

    Ik heb nu dus 9 radiator knoppen maar kan nu mijn woning pas volledig slim maken.

    Ik snap wel dat bij aanschaf de meeste kopers de radiotoren in de ruimte v d thermostaat niet voorzien van slimme radiatorknoppen maar het "moet" wel!!

  • Ik ben aan het overwegen een Tado systeem aan te schaffen, maar liep precies tegen deze vraag aan.

    Ondanks dat sommigen het logisch vinden (JosBos/familiedraak) dat de woonkamer ook slimme thermostaatknoppen heeft, ben ik het daar niet mee eens.

    Een conventioneel CV systeem heeft de thermostaat ook in de woonkamer hangen. Om de woonkamer warmer te krijgen gaat deze thermostaat niet aan de knoppen draaien, maar de ketel harder laten werken. Ik zou mij kunnen voorstellen dat Tado systeem dit herkent, en daarmee de slimme knoppen in de andere kamers juist dichter draait, zodat met minder water, en hogere watertemperatuur, er dus evenveel warmte in die afzonderlijke kamers overblijft.

    Je mag verwachten dat een slim systeem op deze manier functioneert, maar is dat ook zot?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Nee je snapt het niet, die knoppen in de woonkamer zijn nodig als het in de woonkamer al de goede temperatuur is (bijv omdat het systeem al de hele dag aan staat) en dan ineens wil iemand een slaapkamer of badkamer gaan verwarmen. Het Tado systeem start dan de ketel en zet de kraan in die kamer open, maar als ie geen stuurbare kranen in de woonkamer heeft gaat de helft van het water naar de woonkamer en de andere helft naar de slaapkamer en dan wordt het dus in de woonkamer te warm. Heb je wel Tado kranen in de woonkamer dan worden die op zo'n moment dicht gedraaid.

  • Mmm. Ik snap jouw redenatie, en denk ook dat zo bedoelt is. Ik hoopte echter een hoop knoppen te besparen (en op 1 van de radiatoren is geen plek voor een knop) door de woonkamer niet van slimme knoppen te voorzien. Als ik dan de bestaande knoppen op ca.50% open zet, dan gaat de ketel harder werken om de woonkamer warm te krijgen. Van de andere kamers kan Tado dan de knoppen dichtdraaien om te voorkomen dat het daar te heet wordt.

    Andersom geredeneerd, als de woonkamer warm wordt met een 50% open stand, zouden de slaapkamers ook warm moeten kunnen worden met slechts 50% open. Dat betekent dat de TADO knop op de slaapkamer nog ruimte heeft van 50%->100% voordat de ketel harder moet werken en dus voordat de woonkamer mee-opwarmt.

    Wellicht dat de ketel hierdoor wel minder efficient draait.....

  • Ik heb sinds kort Tado.

    Eerst alleen een thermostaat in de woonkamer en op de slaapkamers van de kinderen een slimme knop. Als de kamer op temperatuur is en zij zetten 'm aan op de slaapkamer dan wordt de woonkamer een sauna :).

    Nu heb ik 2 knoppen extra gekocht voor beide radiatoren in de woonkamer. Probleem is nu opgelost.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Ja dat is het punt, je moet die knoppen in de woonkamer hebben maar keer op keer zie je hier gebruikers die gaan zitten redeneren, en op iets anders uitkomen. Dan werkt het niet goed en komen ze hier hun redeneringen plaatsen. Maar aan de werkelijkheid verandert dat niks natuurlijk.

  • Het is ook magisch. Om iets te regelen heb je twee dingen nodig: een meter en een ‘regelaar’. Op basis van wat je meet kun je regelen. De meter detecteert ‘te warm’ en regelaar moet ‘uit’ of regelaar detecteert ‘te koud’ en regelaar moet ‘aan’.

    Traditioneel gaat dat alleen in de woonkamer goed en elders in huis niet (veel mensen kopen toch tado om dat ze elke kamer in huis willen regelen? Want de rest van het huis is koud als je woonkamer op temperatuur hebt).

    Tja, dan vervang je de thermostaat door een tado thermostaat - dat gaat op de traditionele manier prima. Alleen in de woonkamer, want de regelaar is de CV ketel (en de thermostaat de meter). En je kan het ook zien als thermostaat is regelaar (stuurt de ketel aan), dus meter en regelaar in één.

    Als je knoppen gaat toevoegen in de slaapkamers, krijg je er meter/regelaars bij (een knop is beide). MAAR indirect sturen die ook de CV ketel aan en krijgen dus invloed op de woonkamer via de ketel. En dat had je niet bij de traditionele systemen.

    Met andere woorden, er is dan wel een meter in de woonkamer, maar geen regelaar meer. De thermostaat in de woonkamer krijgt concurrentie van de knoppen in de slaapkamers. Dus je moet een regelaar toevoegen in de vorm van een knop (of meerdere bij meerdere radiatoren).

    Of zoiets. Ik weet niet of dit het duidelijker maakt. Je ziet het pas als je het doorhebt of zoiets 😂😉🤔

  • Rest nog een vraag. Hoe koppel ik de knop (regelaar) aan de thermostaat (temperatuur meter) . Is dat echt O simpel door bij beide dezelfde kamer naam neer te zetten?
  • B79
    B79 ✭✭✭
    Ja eenvoudiger is het niet. Ergens in de instellingen moet je wel even aanwijzen dat de thermostaat de temperatuur voeler is.
    Dan werkt knop als een soort slave en laat zich leiden door de thermostaat. Je hebt dan ook maar 1 tegel in de app voor die ruimte.
  • Hoe koppel ik de drie radiatoren met slimme knop aan de slimme thermostaat in dezelfde ruimte?
  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Ga in de app naam instellingen, dan naar kamers en apparaten, klik dan op de pijl naast de naam van de kamer en stel als zoneregelaar de slimme thermostaat in.
  • Dus als ik dit allemaal lees is het niet mogelijk om met enkel een thermostaat in de woonkamer en tado radiator knoppen in bv de badkamer om de badkamer via een schema aan te sturen zonder dat dit invloed heeft op de temperatuur in de badkamer. want ik dacht dit te doen dat de badkamer enkel wordt verwarmd in de ochtend of in de avond voor het slapen gaan dat deze warm is op de momenten dat er iemand in de badkamer is

  • Je bedoelt waarschijnlijk “zonder dat dit invloed heeft op de temperatuur in de woonkamer” (ipv badkamer). En dat klopt. Als je de badkamer verwarmt via een schema, gaat de CV draaien, en wordt dus overal verwarmd waar radiatorkranen open staan, ongeacht of er een thermostaat hangt in de kamer. Maw, wil,je badkamer warm, maar woonkamer niet, moet je in beide tado knoppen monteren (of de woonkamer handmatig open/dichtdraaien)


  • Ik ben ook nieuw in het Tado landschap en heb 5 radiatoren in de woonkamer en hier hangt ook de slimme thermostaat.

    Ik heb de 5 knoppen aan de slimme thermostaat gekoppeld maar moet ik nu ook nog de 5 knoppen apart op temperatuur instellen?

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Nee dat is niet nodig. Als je het maar goed configureert. Plaats die knoppen en de thermostaat in dezelfde kamer, niet in meerdere kamers met dezelfde naam.

  • Hoi Rob dank voor je snelle antwoord.

    Op welke temperatuur stel ik de 5 knoppen dan in in de woonkamer?

    Oke ik heb ook op de 2e verdieping in de slaapkamers knoppen gehangen maar die het ik los gekoppeld van de slimm thermostaat.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Je stelt bij Tado geen knoppen in, je stelt kamers in. De woonkamer zet je op 20 graden en dan zet het Tado systeem alles vanzelf goed.

    Wat veel mensen fout doen is dat ze nieuwe knoppen in een nieuwe ruimte zetten. De installatie procedure vraagt om de ruimte en dan maken ze een nieuwe ruimte aan en die noemen ze dan ook woonkamer. Dat is FOUT.

    Als je de app of website opent moet je maar 1 tegel hebben die woonkamer heet. Zie je er meer, verwijder dan de knoppen en begin opnieuw en doe het nu wel goed.

  • Ah! Oke! Ik ga er dan even een paar verwijderen :0)

  • Hoi Bob,

    Dank voor je hulp het ziet er nu goed uit. 5 knoppen onder de thermostaat. Ik vond het al zo vreemd.

    Ben benieuwd wat get gaat schelen deze winter. :0)

  • Het gaat niks schelen. Je hebt meer gemak, maar om je huis op een bep temp te houden heb je evenveel energie nodig, of dat nu met of zonder tado is.
    Je kan wel gerichter stoken in alleen de ruimtes waar iemand is (itt traditioneel altijd de woonkamer verwarmen om het pp de kamer boven ook warm te krijgen. De tado claim van 30% besparing slaat nergens op, tegenwoordig. Het rapport is ook al 10 jaar oud.