Bereiken ingestelde waarde kamerthermostaat duurt uren?

Ik wil dat het om 7 uur s'ochtends 19 graden is. S,nachts staat de temp op 15 graden. Het duurt 2 tot 2,5 uur na de ingestelde tijd voordat de temp 19 graden is. Met de oude thermostaat was dit altijd op tijd. Moet de Tado thermostaat nog leren, en zo ja hoe lang duurt dat? Het gaat om een slimme thermostaat aangesloten op een cv ketel van 2 jaar oud met open therm.

Antwoorden

  • Heb je vloerverwarming of radiatoren?

  • Radiatoren...........

  • Maar normaal begint een thermostaat met opwarmen voordat de ingestelde tijd bereikt is zodat het op de ingestelde tijd de ingestelde temperatuur is bereikt.

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Tado heeft een maand nodig om te leren hoe lang een ruimte nodig heeft om op temperatuur te zijn. En de functie vroege start die werkt gewoon niet. Al heel lang niet. Beste is je schema een uur van te voren aan laten gaan.
  • Fijn is dat. Ik begin er steeds meer aan te denken om alles terug te sturen.

  • Schippie
    Schippie ✭✭✭
    januari 2021 aangepast

    Ik vond het ook jammer dat vroege star nogal hit-or-miss is (en dan vooral miss). Dat heb ik 'opgelost' door zelf een schema te maken. Je ziet snel genoeg hoeveel tijd het kost. En ik werd helemaal gek van de vroege start:

    • Ik heb tado radiatorknoppen in een aantal kleinere kamers met vrij forse radiatoren. Die kamers worden in de nacht vrij koud (slaapkamers, werkkamertje en zo), dus het temperatuurverschil is dan van 14 naar 19 graden. Vervolgens start tado 3 uur van te voren, om dan na 20 minuten de kamer opgewarmd te hebben. Daar worden je kids niet vrolijk van, kan ik je vertellen
    • En ik heb een thermostaat in de woonkamer, met vloerverwarming. Dat blijft in de nacht rond 18 graden, dus het temperatuurverschil is ca. 2 graden. Daar start tado dan een half uur van te voren, om vervolgens pas 1,5 uur te laat de gewenste temperatuur te halen. Ook dat kon in huis op weinig enthousiasme rekenen ;-)

    Ik heb het idee dat tado een heel simpel algoritme gebruikt dat met name naar temperatuurverschil kijkt en redelijk werkt op middelgrote kamers met radiatoren. Helaas heb ik die situatie nergens in huis.

    Voordeel van tado (en de reden dat ik er voorlopig bij blijf) is dat door de combi van knoppen en thermostaat iedere kamer warmtevraag naar de ketel kan sturen. En dat is nu (met thuisschool en thuis werken) toch wel erg fijn. Nadelen zijn er helaas ook, t.o.v. mijn vorige Remeha iSense thermostaat. Mijn stokpaardjes:

    • Geen maximale aanwarmtijd kunnen instellen
    • Geen maximale keteltemperatuur of aanwarm-/afkoeltempo kunnen instellen (met veel getik in de leidingen van mijn oude verwarmingssysteem als gevolg)
    • Temperatuur van de radiatorknoppen kan alleen maar per graad, dat vind ik wel erg grof (0,5 graag zou beter zijn)
    • De radiatorknoppen het verst van de bridge (ca. 6 m) raken af en toe de verbinding kwijt; aangezien er geen extender mogelijk is (of extra bridge) is hier m.i. niks aan te doen