Tado, stadsverwarming, vloerverwarming en radiatoren

Hallo,

Ik ga verhuizen naar een nieuwbouwwoning, voorzien van vloerverwarming op de begane grond, en radiatoren op de slaap/bad/werk kamers. De woning is aangesloten op stadsverwarming, de thermostaat hangt in de ruimte waar ook vloerverwarming is en de radiatoren zijn voorzien van thermostaat knoppen

Wat ik graag wil is de vloerverwarming en de radiatoren onafhankelijk van elkaar aansturen. Kan dit, en wat heb ik daar voor nodig?

De bonusvraag: we zijn aan het kijken naar een airco. Als we deze ook op tado willen aansluiten, waar moeten we dan op letten?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Antwoorden

  • Schippie
    Schippie ✭✭✭
    januari 2021 aangepast

    Heeft je huis meerdere verwarmingszones? Dan kan je volgens mij bereiken wat je wil met meerdere thermostaten. Heb ik zelf niet, dus weet niet helemaal hoe dat werkt.

    Ik heb de thermostaat op de vloerverwarming staat en radiatoren die de thermostaat als zoneregelaar gebruiken. Dat betekent dat ieder apparaat (thermostaat en de radiatorknoppen) warmtevraag naar de ketel kan sturen. Nadeel bij mij is dat de vloerverwarming altijd meeverwarmt. Daar merk ik niks van eigenlijk, omdat het echt wel even duurt voordat extra warmte de vloer (en dus ruimte) een hogere temperatuur geeft.

    Mocht dat wel een issue zijn, dan kan er volgens mij een zoneklep worden geïnstalleerd bij de vloerverwarming die weer via een tado apparaat bestuurd zou moeten worden. Zo ver ben ik nog niet gekomen ;-)

    Hopelijk helpt dit een beetje