TaDo vraagt niet voldoende van de pomp?

Opties

Gisteren is er een nieuwe CV bij ons geinstalleerd. We zijn van een 21 jaar oude Nefit aan/uit naar een nieuwe Intergas Xtreme 30 gegaan. Nu duurt het alleen ontzettend lang voordat kamers verwamd worden. De radiatoren zijn wel goed warm.

In de woonkamer wordt er nu verwarmd van 16 naar 18 graden. Na Twee en een half uur zitten we pas op 17,5 graden. De pomp op de CV geeft gemiddeld een % van 50 - 60 aan.

Wat heb ik gedaan?

  • Ketel op maximum moduleren van 100% gezet
  • TaDo via installateursmenu op opentherm ingesteld
  • TaDo verwijderd en helemaal opnieuw geinstalleerd in de app

Iemand enig idee hoe dit opgelost kan worden?

Beste Antwoord

  • Boeran
    Boeran
    Antwoord ✓
    Opties

    @familiedraak het lijkt nu opgelost te zijn. TaDo heeft op afstand toch wat instellingen moeten aanpassen. (nadat ze eerst aangaven dat ik maar een installateur mocht inschakelen.)

    Nee, de draden zijn hetzelfde gebleven. Deze zaten al goed.

Antwoorden

  • familiedraak
    januari 2021 aangepast
    Opties
    @Boeran Wat is je aanvoer en retour temperatuur? Dat zou in principe geregeld moeten zijn, maar laten we dat ook even uitsluiten.
  • Boeran
    Boeran
    januari 2021 aangepast
    Opties

    @familiedraak de CV staat op het moment ingesteld op 90 graden. Hoe weet ik de retour tempratuur?

    De radiatoren zijn wel zo warm dat ze niet aan te raken zijn

  • familiedraak
    januari 2021 aangepast
    Opties
    @Boeran 90 graden is heel veel, zou voldoende moeten zijn. Het retour moet te vinden zijn op de cv dacht ik, maar dat zal dan niet het probleem kunnen zijn met een aanvoer van max 90.

    Volgens mij moet je wel je tado instellingen aanpassen als je een andere ketel neemt. Bij het installatie proces heb je destijds ook je vorige ketel moeten opgeven. Dit kan je aanpassen in de app. Kamers en apparaten > thermostaat > installatie-instructies. Daar zou je dan je ketel moeten kunnen wijzigen.
  • Boeran
    Boeran
    januari 2021 aangepast
    Opties

    @familiedraak Aangepast! Ik kreeg vervolgens dit verzoek, Dus nu hopen dat het afronden van details het probleem oplost!


  • @Boeran laten we het hopen. Indien het niet meteen lukt, denk ik graag weer met je mee. Succes
  • Boeran
    Opties

    @familiedraak dat loste het probleem helaas niet op.

    En TaDo is de laatste tijd ontzettend onbehulpzaam, ze hebben zelfs de telefoonlijnen dichtgegooid 'ga maar chatten'. En daar krijg ik vervolgens dan vragen dat ik foto's moet aanleveren van de aansluiting op mijn oude CV.. alsof ik daar foto's van had gemaakt..

  • @Boeran helaas. De helpdesk is over het algemeen wel behulpzaam. Alleen soms niet doeltreffend en snel.

    Zomaar even een vraag om het uit te sluiten, je zegt in je eerste post dat je de Tado opnieuw hebt geïnstalleerd in de app. Kan ik er dan vanuit gaan dat je de draden in de thermostaat anders hebt aangesloten ivm wisseling aan/uit naar opentherm? En de draden op je ketel zitten nu ook anders dan voorheen?
  • @Boeran oh, ik was in de veronderstelling dat bij aan/uit de draden op COM en NO (?) zitten en bij opentherm op + en -. Dat heb ik dus fout?

    Top dat het nu beter lijkt te werken.
  • leclerc
    Opties

    Hoi, mochten er toch nog problemen blijven ontstaan, houd dan even de waterdruk in de gaten. Kan zijn, na een installatie, dat er toch nog wat waterdruk achterblijft. Dan is bijvullen van je leidingwerk nodig, en hoef je niet moeilijke technische dingen van je Tado te verlangen.

  • Ook is het bij een HR ketel niet verstandig om de aanvoer temperatuur hoog te zetten. 90 graden lijkt mij nogal aan de hoge kant verbruik je heel veel extra gas. Probeer eens op 65 of 70 graden en ga dan je radiatoren kijken naar warmteverloop. Als je radiator op in en uit 10 graden versschil of meer zitten afblijven. Anders aan de voet knijpen en andersom meer open zetten. Dat kan ook wel schelen. Ik haal bij deze actie de knoppen er af en zet via de muur thermostaat op voluit.

    Ligt natuurlijk aan je eigen instalatie of dit kan heb je een kraan bij de in en een afsluiter bij de uit van elke radiator. Hoe is je isolatie van het huis en je leidingen. erf bestaan ook buurt coaches of bedrijven die je daarbij kunnen helpen. alleen een slimme thermostaat is niet de oplossing.