Kranen staan verkeerd op mijn radiatoren

Opties

Recent TADO kranen aangekocht voor Living en Keuken, maar in feite (en dit is al lang zo ook met mijn vorige termostatische kranen) staan deze verkeerd opgesteld. Namelijk verticaal links bovenaan juist naast de radiator.

Maw als de radiator begint te verwarmen bij vraag, gaat de temperatuur meting veel te hoog oplopen. Naast een temperatuur correctie in de app, bestaan er andere oplossingen om bvb via een tss stuk de Tado kranen horizontaal te kunnen aansluiten


Mvg

Johan L

Antwoorden

  • B79
    B79 ✭✭✭
    Opties
    In dat geval kun je beter kiezen voor een losse temperatuur sensor die op een andere plek de temperatuur opmeet en daarmee je thermostaat knop aanstuurt
  • Hoi,

    Bedankt voor de feedback. Versta ik toch dat als ik mijn huidige bedrade oude mechanisch thermostaat (met dag/nacht/kranen stand) vervang door een Tado bedrade, deze mijn tado kranen zal aansturen voor de ruimte waar deze thermostaat geplaatst is, zonder mijn circulatiepomp stil te leggen. Maw de temperatuur gemeten op de thermostaat stuurt de kranen open/dicht en NIET de temperatuur gemeten door de kraan zelf. Klopt toch


    Johan L

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Nee het is veel complexer. De kranen gaan open en dicht aan de hand van de temperatuur in die kamer, die kunnen ze zelf meten maar je kunt ook een losse temperatuursensor in iedere kamer hangen en die koppel je aan dezelfde ruimte als de kraan. Dat is alleen voor het meten en sturen van de kraan.

    Voor het regelen van de ketel+pomp configureer je een zoneregelaar bij de ruimte (waar die knop en sensor in zitten), en als je daar configureert dat dit de thermostaat in de woonkamer is dan stuurt het systeem via die thermostaat de ketel+pomp aan, dus als het bijv in de slaapkamer te koud is maar in de woonkamer is de temperatuur goed dan gaat evengoed de ketel aan.

  • Hoi,

    Dan lijkt het best dat ik mijn thermostaat laat hangen en enkel overweeg om een temperatuur sensor in mijn living of keuken hang. Nog 1 vraagje : in mij living heb ik 3 radiators - deze staan nu in dezelfde ruimte, maar klopt het dat met deze draadloze termostaat ik alle 3 kranen aanstuur ?

  • Hoi, mijn huidige bedrade termostaat (Theben RAM 225). hier zie ik 5 draden toekomen. Zie foto's beneden de onderste 2 zijn puur voeding voor het klokwerk in deze. De bovenste zijn de schakelaar voor de pomp. Als ik deze vervang door een Tado bedrade thermostaat neem ik aan dat de pomp sturing wel degelijk moet aangesloten worden , maar deze voeding ?


  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Als je de installatie instructies goed volgt zal het goed komen.