Tado werkt (soms) niet

Opties

We hebben nu een maand of 2 tado radiatorknoppen in het hele huis. Super systeem, heerlijk, alleen...soms werkt het niet! Dan zijn er radiatoren die warmte vragen maar er wordt geen warm water naar toe gestuurd. Iets werkt er dan niet, het lijkt er op dat de CV-ketel niet het signaal krijgt dat ie moet gaan pompen (oid). Het wordt dan echt best snel koud (matige isolatie helaas).

Met de ketel is verder niets mis (2012, Nefit Topline Aquapower HRC 45/CW6)) . Het tapwater doet het altijd (dus doet het als de Tado's weigeren) en de CV ketel is ruim genoeg bemeten om ons huis te verwarmen (en simultaan douchen).

Ik heb het nu elke keer kunnen verhelpen door te gaan 'spelen' met de radiatorknoppen; bijvoorbeeld alle knoppen in huis op 10 graden zetten, 1 kamer op 25 zetten, nog een kamer er vragend bij zetten, alles weer uit etc. Dit steeds met een paar minuten pauze om te voelen of er wat gebeurd. Echt ellende. Uiteindelijk gaat ie weer wat doen (tot nu toe). Maar dit is niet zoals het hoort en ik ben bang dat het een keer niet weer opstart. Naast het discomfort zijn er een teleurgestelde vrouw en dochters, get the picture?

Ik heb alle raamdetectie gedeactiveerd, ik heb geen geolocatie aan oid. Alle batterijen van de radiatorknoppen zijn vol. Ik weet niet wat ik zou kunnen doen..... Alles lijkt dus OK en geen gecompliceerde instellingen maar toch dit probleem.

Toen het op 31 december rond 1700 steeds maar kouder werd en ik een CV-monteur belde was zijn advies; weggooien die Tado.... Dat wil ik helemaal niet. Ik heb er 1000 Eu in zitten, ik wil de beloofde functionaliteit en die wil ik 99,999% van de tijd. Als dat niet gerealiseerd kan worden zien we verder.

Ik zou graag horen of dit een bekend beeld (dat er simpelweg niks gebeurd terwijl er wel warmtevraag is) is.

En uiteraard krijg ik tips en advies om het probleem te verhelpen.

Dank!

Reacties

  • Ik heb deze week ook een setje geïnstalleerd . Dit probleem heb ik ook. Ik ben nog in de fase dat ik aan het onderzoeken ben wat ik fout doe. Maar als ik dit forum lees lijkt het meer een systeemfout te zijn. Ik ben ook benieuwd naar eventuele oplossingen.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Een erg lang verhaal maar kijk eerst eens in de app of op de webpagina of de diverse apparaten wel contact hebben met het netwerk en zo niet sluit je dan aan bij die uitgebreide discussie die daar al over is.

  • mimol
    Opties

    Ja de radiatorknoppen hebben verbinding met het netwerk. Dat is het hem dus niet volgens mij.

    De CV ketel wordt dus simpelweg soms niet geactiveerd.

    Ik zie niet welke discussie daar al over gaat. Kan je me wat tips geven hoe die te vinden? Het zijn er zo veel!

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    februari 2021 aangepast
    Opties

    Hoi Mimol,

    Dit klinkt alsof de ketel in storing gaat en na verloop van enige tijd zich weer vrijgeeft.

    Ik kan me het volgende scenario voorstellen. Je hebt een ketel met veel vermogen vanwege het tapwater, maar dit vermogen is te hoog voor het verwarmen van een enkele radiator. Dan gebeurt er dit: er staat een enkele radiator open, de ketel gaat branden en geeft meer warmte dan die ene radiator kan opnemen. De temperatuur van het water stijgt dan snel en komt boven de ingestelde maximum waarde, waarop de ketel in storing gaat. Na verloop van tijd geeft de ketel zich vrij. (of niet, en dan moet de ketel gereset worden).

    Als dit het geval is moeten er enkele parameters op de ketel aangepast worden. Denk aan maximaal cv-vermogen en de manier waarop de ketel terugmoduleert bij te snel stijgende temperatuur. De onderhoudsmonteur zou moeten weten welke parameters dit zijn, anders via de monteur de vraag voorleggen aan de fabrikant.

    Wat je zelf zou kunnen doen om te controleren of deze diagnose klopt is het volgende. Zet alle warmtevragers uit. Ga in de cv ruimte zitten en kijk naar de watertemperatuur. Zet dan via de app één kleine ruimte aan. En kijk wat er gebeurt met de temperatuur, en als er een storing optreedt welke storingscode dit is.

    Ik ben benieuwd naar je bevindingen.