Optimale ketel temperatuur - vloerverwarming en radiatoren

Opties

We hebben beneden vloerwarming onder een laminaat vloer (uiteraard geschikt voor vloerverwarming)

op de verdiepingen hebben we radiatoren, allemaal met radiatorknoppen


systeem werkt prima, niks mis mee. Ik vraag me alleen het volgende af: wat is nou voor zo een hybrid systeem de ideale aanvoer temperatuur? Dus op welke temperatuur kan ik de cv ketel het best instellen?

voor vloerverwarwming mag de temperatuur niet te hoog zijn. Er zit een aparte temperatuur-ventil voor de verdeler, die staat op 40graden.

de cv ketel heb ik momenteel op 45graden aanvoer ingesteld. Dit vooral omdat de kids op die manier hun handen niet kunnen verbranden aan de radiatoren, en omdat ik in de veronderstelling ben dat de lager de temperatuur, de zuiniger de ketel.

maar is dat ook zo?

ik vind het voor zo een hybrid systeem moeilijk om te bepalen hoe ik de ketel het best kan instellen.

iemand een idee of tips/tricks?

bedankt alvast

Antwoorden

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Zo laag mogelijk stoken inderdaad. Als uw huis comfortabel warm wordt op 45 graden , prima lijkt me. De ketel stookt zuiniger als de retourtemperatuur van het water laag is ivm de warmtewisselaar die de warmte uit de rookgasafvoer moet halen.

    Maar heeft u ook gecontroleerd bij de ketel of het water inderdaad niet warmer wordt dan de ingestelde 45? Bij mij thuis schoot de temperatuur ruim erboven totdat ik met hulp van Remeha een instelling op de ketel heb aangepast.

  • Herres
    Herres ✭✭✭
    Opties

    Als de ketel heel vaak aan en uit moet schakelen om binnen de opgegeven max. 45 graden te blijven is dat minder goed voor de levensduur van de ketel. Dan is het misschien toch zuiniger om iets warmer te stoken.

  • vbchaos
    Opties

    het is met de temperaturen van deze week niet bepaald makkelijk met een vloerverwarming. Ik heb het systeem nog niet lang, het is nog steeds uitzoeken welke instellingen het beste werken en zuinig zijn.


    Ik heb de vloerverwarming op het moment ingesteld via een schema - tussen 8uur in de ochtend en 20uur in de avond op 21graden, tussen 20uur en 8 uur op 20 graden. Of de nacht-vermindering iets oplevert vraag ik me eigenlijk nog steeds af.

    Ik heb de CV eens op 55graden gezet, maar tijdens mijn ochtendwandeling zag ik dikke witte rookpluim uit mijn CV uitlaat komen vanochtend. Dat is ook niet de bedoeling. Met deze temperatuur buiten en een ketel op 100% modulatie (veel wartmevraag in de ochtend) is een beetje rook/condens wel OK, maar het was wel veel. Dus weer naar 45graden terug gezet

    Het lijkt me trouwens wel echt 45 graden te zijn - de aanvoerbuizen zijn net nog zo aan te raken zonder de handen te verbranden. De terugvoer-buizen zijn lau - ik gok zo 20graden. Binnenkort een thermometer regelen om te checken idd.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭
    Opties

    Watertemperatuur van 45 graden bij 100% modulatie dat lijkt me niet OK maar ik ben geen verwarmingsdeskundige en al helemaal geen groenfanaat.

  • vbchaos
    Opties

    Nou, Tado vraagt 3 streepjes, dus vol vermogen. Ik zie net in de handleiding dat de ketel in de fabriek op 70% ingesteld word. Even kijken waar die nu op staat, de monteur is 2 maanden geleden geweest voor de check