Systeem met twee zones en een VC4013 servo

Opties

Goedemorgen,

Onze nieuwbouwwoning wordt bijna opgeleverd, dus ik wil gaan bekijken wat er nodig is om Tado in huis te krijgen. Ik snap enigszins hoe het allemaal werkt, maar ik zit met een vraag rondom de aansturing van de vloerverwarming vs de radiatoren.

De setup:

Ketel: Intergas kompakt hre 36/30

Beneden verdieping, vloerverwarming zonder pomp of iets dergelijks. Deze leiding gaat apart naar de CV. Hier lijkt hij aangestuurd te worden door een Honeywell Home VC4013 servo. De thermostaat (bedraadt) beneden bedient de vloerverwarming.

1e en 2e etage zitten zonder servo direct aan de ketel vast. De temperatuur wordt door een draadloze honeywell zender bedient (type is mij nog onbekend).

De vraag waar ik mee zit, welk systeem moet ik als primair nemen? Kan bedraadt zowel als draadloos? Gaat er uiteindelijk om dat er gestookt wordt toch?

Dan moet er nog iets komen om de vloerverwarming aan te sturen. Kan Tado de VC4013 servo aansturen of moet er een thermostaat op de verdeler van de vloerverwarming worden aangesloten en de VC4013 servo er tussenuit?

De CV ketel met de leidingen:

De service die (vermoedelijk) de toevoer naar de vloerverwarming regelt:

De vloerverwarming van de beneden verdieping:

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Antwoorden

  • basvanh
    Opties

    Ik denk dat mijn installatie lijkt op wat er in deze installatie handleiding wordt beschreven. Dus optie twee of drie kan ik hiervoor kiezen: https://www.tado.com/start/manuals/st/Draadloze%20Slimme%20Thermostaat%20Handleiding%20-%20vloerverwarming%20en%20radiatoren.pdf

    Is mijn bevinding juist?

  • O_n_n_o
    Opties

    Hoi Bas,

    Ik vroeg me af of je inmiddels al verder bent gekomen? Ik heb namelijk exact dezelfde opstelling in mijn huis en ik loop tegen hetzelfde vragen aan.

    Ik hoor graag van je!

    Alvast bedankt!

  • basvanh
    basvanh
    januari 2022 aangepast
    Opties

    Hoi, ik zie nu je vraag pas. Ja ik heb het werkend gekregen door middel van optie 2. Dus extentie kit op de CV ketel en de kamerthermostaat aangesloten op de VC4013.

    Tado support gaf wel aan dat de extentiekit een oude was, dat ze hier tegenwoordig iets nieuws voor hebben. Ik heb daar verder niet meer naar gezocht omdat ze bij mij wel die oude extentiekit werkend hebben gemaakt.

    Succes!

  • Andreplusplus
    Opties
    Vraag uit interesse: is je hele systeem een lage temperatuur-systeem? Ik zie nl. geen pomp en thermostaat op je verdeler (wel flowregelaars op elke groep - nice!)
  • basvanh
    basvanh
    januari 2022 aangepast
    Opties

    "Vraag uit interesse: is je hele systeem een lage temperatuur-systeem?"

    Nee, volgens mij niet. Uit de CV komt één leiding, die splitst op naar de vloerverwarming en de radiatoren. Tussen de CV en de vloerverwarming zit die VC4013 servo. De laatste foto is de verdeling voor de vloerverwarming, misschien verlaagt die de temperatuur zodat het geschikt is voor de vlierverwarming?

    Ik heb wel de retour temperatuur flink naar beneden gebracht door de pomp vermogen naar 30 procent te zetten. Aanvoer is 75 graden.

  • Andreplusplus
    Opties

    @basvanh Temp wordt niet vanzelf lager, de verdeler verdeelt, dus als daar 75 graden in gaat, gaat dat ook door de vloer. Kan niet goed gaan als dat echt zo is…

    Ik zie iig niets wat de temperatuur regelt.

  • basvanh
    Opties

    Ik ben er eindelijk achter hoe dit zit. Je ziet op de buis na de servo een klem zitten, dit is een temperatuur sensor. Deze zit op de ketel aangesloten op poort 6/7. Deze sensor zorgt ervoor dat de uitvoer temperatuur voor deze zone niet boven een ingestelde temperatuur komt. Bij mijn Intergas ECO is dit in het service menu optie "5.". Die staat op 50 graden en zo wordt dus geborgd dat de CV het water voor deze zone niet boven de 50 grade verwarmt.

    Die sensor is onderdeel van de twee/drie weg kleppenset.

    https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2111048