[Released] Support voor oplaadbare batterijen in de VA02 Slimme Radiatorknoppen.

Jurian
Jurian | Admin

Goed nieuws voor de meeste mensen die een slimme radiatorknop in/na 2019 gekocht hebben.

Als u de VA02 hardware revisie van de Slimme Radiatorknop heeft (firmware is dan op versie 70 of hoger), kunt u vanaf nu gebruik maken van Panasonic Eneloop AA 1900 mAh NiMH oplaadbare batterijen (we raden af om een ander type oplaadbare batterijen te gebruiken).


Dit is ook na te lezen in dit artikel:

https://support.tado.com/...paraten-hoe-vervang-ik-ze


Technische achtergrondinformatie: Voor deze hardware revisie is het mogelijk om te kijken naar het batterijvoltage terwijl de motor beweegt. (Voltage under load). Door de nieuwe firmware kijken we helemaal niet meer naar het batterijvoltage in standbygebruik, waardoor het verschil tussen NiMh (1.2V standby) en Alkaline (1.5 standby) niet meer uit maakt.

Het was helaas niet mogelijk om deze manier van meting ook naar de VA01 hardware revisie te brengen vanwege compleet verschillende componenten in de knop, VA01 heeft daarnaast een hoger voltage nodig om juist te werken waardoor NiMh met 1.2V niet altijd juist zou werken.


Als het goed is kan de tado knop langer/even lang werken op de Eneloop 1900 NiMh oplaadbare batterijen ten opzichte van alkaline.


Waarom alleen Eneloop 1900? Andere oplaadbare batterijen zijn dikker, en passen niet fysiek in het batterijvakje van de slimme radiatorknop.

Zie ook de data van Project Farm:

En hier een video over de batterijen:

https://youtu.be/RC3RlKyW2Mg

0
0 stemmen

Completed · Laatst bijgewerkt

Reacties

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    De standaard voor de AA batterij specificeert een diameter van 14.5 mm. Daar vallen al die gemelde batterijen binnen, dus als die niet passen dan zit de fout in de slimme knoppen.

    Wellicht een goed idee om zsm de productie mallen aan te passen op de correcte afmetingen.

  • @Rob2 Zelfs als we de mallen nu aanpassen, hebben huidige klanten daar niets aan.

    De meeste Alkaline batterijen zijn veel dunner dan 14.2mm


    Test vooral zelf of uw huidige NiMh batterijen erin passen, als ze passen kunt u ze gerust gebruiken!

  • Kan je ook bv hardware revisie in de app zetten, samen met S/N?

  • @Dragunov Dit staat in de planning maar helaas nog niet in de huidige app beschikbaar.

    U kunt het makkelijk zelf bekijken als u naar de firmware versie in de app kijkt.


    Zit u rond de 50, dan gaat het om VA01

    Als het firmware 70+ is dan gaat het om VA02

  • Ik heb er Ikea ladda 2450 batterijen in.

    deze werken prima en passen qua diameter ook goed.

    deze zijn vrijwel gelijk aan de Panasonic eneloop pro en zijn maar 5,99 per 4

    alleen nu even wat lastiger te krijgen ivm de lockdown natuurlijk

  • Radiatorknop: 79.1

    Thermostaat: 76.1

    Bridge: 60.8

  • Is het enige verschil tussen VA01 en VA02 de diameter van de batterij vakken of zijn er nog andere verschillen? Behalve dan de firmware.

  • Sorry ik heb het al gelezen in VA01 zitten onderdelen die niet in te stellen zijn zoals beschreven door Jurrian in het het begin.

  • Rob2
    Rob2 ✭✭✭

    Er bestaan tegenwoordig ook oplaadbare Li-Ion AA batterijen die 1.5 volt afgeven. Daar zit in de batterij een regulator ingebouwd die van de 3.7 volt die de cel zelf afgeeft een stabiele 1.5 volt maakt.

    Ze zijn moeilijk te vinden en moeilijk te kopen, je moet ze vooral niet verwarren met de Li-Ion cellen die 3.7 volt afgeven die overal te koop zijn, en ook niet met de niet-oplaadbare lithium batterijen die meer bedoeld zijn voor toepassingen waarin ze heel lang bijna geen stroom hoeven te leveren. Ook heb je de speciale lader van hetzelfde merk nodig speciaal voor deze batterijen.

    En zoals dat tegenwoordig gaat is het erg lastig om detail specificaties te vinden zoals de diameter van de cellen (om te checken of ze in de te kleine batterijvakken van de Tado passen) en de maximale stroom die ze kunnen leveren (zou een probleem kunnen zijn bij het gebruik om een motor aan te drijven).

  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Rob, is dit wat je bedoelt? http://unbatteries.com/qa/
  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Rob, is dit wat je bedoelt?
    http://unbatteries.com/qa/
  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Rob, is dit wat je bedoelt? http://unbatteries.com/qa/
  • HGB
    HGB ✭✭✭
    Rob, is dit wat je bedoelt? www://unbatteries.com/qa/
  • Je kan deze litium oplaadbare batterijen (1,5 volt) gebruiken.. gaan gemiddeld 2 jaar mee voordat je ze hoeft op te laden en vervangt meer daan 1000 alkaline batterijen.

    Ik gebruik ze al een tijdje.. top product..

    Hieronder de link..


  • @Jurian Interessante informatie! Dat was dus het issue bij het gebruik van oplaadbare batterijen. Het lagere voltage in standby mode zorgde voor de snelle 'lage batterijspanning' melding.

    Maar houdt dit dan ook in dat ik de oplaadbare batterijen gewoon kan gebruiken, de 'lage batterijspanning' melding(en) op de koop toenemend?

  • Allereerst: top dat Tado dit soort technische achtergrond informatie deelt. Dat zouden meer bedrijven moeten doen i.p.v. hun klanten als kinderen te behandelen. Complimenten dus !

    Ik heb zojuist een setje Ikea Ladda probleemloos in 1 van mijn thermostartknoppen geprobeerd en past zeker wel en werkt prima. De capaciteit van 2450mAh is top voor deze batterijen. De meeste mensen zijn het er wel over eens dat de Ikea Ladda's eigenlijk gewoon Panasonic Eneloops zijn, maar dan veel goedkoper.

    Ik gebruik ze overal waar ik AA of AAA batterijen nodig heb en ze gaan super lang mee, werken perfect en zijn heel snel op te laden. Ook dat ze vol geleverd worden is erg praktisch.

  • Hallo

    Is het mogelijk om ook dummybatterijen te plaatsen verbonden aan het elektriciteitsnetwerk? Ben niet zo'n fan van batterijen maar heb wel een tadosysteem en overweeg plaatsing van tado-knoppen.
  • Herres
    Herres ✭✭✭
    december 2021 aangepast

    @ferb

    Je kunt je natuurlijk ook afvragen of je je auto kunt laten trekken door een paard. Ja, dat kan. Mits het de juiste maat heeft.

    Maar waarom zou je iets wat mooi ontworpen en betrouwbaar is vervangen door iets wat rommelig, onhandig en onbetrouwbaar is?


  • ferb
    ferb
    december 2021 aangepast

    @Herres

    Bedankt voor je mooie metaforen. Uiteraard betreft dit vooral ecologische redenen. Batterijen met zware metalen die jaarlijks (lijkt mij ook een heel gedoe) moeten vervangen worden, of in het beste geval kunnen opgeladen worden, zijn stevige vervuilers. Ik heb overal stopcontacten in de buurt dus wou eens polsen of hier ervaringen rond zijn.

    Waarom denk je dat het onbetrouwbaar zal zijn met dummybatterijen? Lichtnet lijkt mij net betrouwbaarder dan batterijen.


  • Herres
    Herres ✭✭✭

    @ferb, ik begrijp je overwegingen. Al het mogelijke doen om onze footprint te beperken.

    Om praktische redenen lijkt me het lichtnet als voeder van dummybatterijen onbetrouwbaarder. Kinderen over de vloer, een schoonmaker die even een stopcontact nodig heeft, een passant die stoot tegen een lader of een draad. En onpraktisch dat je die stopcontacten niet meer kunt gebruiken voor andere functies, wat mogelijk tot extra verdelers en dus milieubelasting leidt. Verder vraag ik me af of het sluipverbruik van de netvoeders niet juist tot méér energieverbruik leidt.

    Ik hou het zelf bij de herlaadbare Eneloop accu's, die voldoen goed. En met 1x per jaar herladen ga ik het einde van de levensduur niet meemaken.

  • Ik heb 7 knoppen die geen van allen beginnen met serienummer VA01 of VA02. Wel hebben ze allemaal firmware versie 95.1 op dit moment.

    Betekent dit dat ik oplaadbare batterijen kan gaan gebruiken, want ondanks dat 4 knoppen slechts één keer per week de radiatoren open en dicht zetten en de 3 andere knoppen gebruikt worden als temperatuursensor, krijg ik meestal binnen 4 maanden alweer de melding dat de batterijen leeg zijn. Ik gebruik altijd Duracell batterijen, maar dat begint nu toch een dure grap te worden.

    Graag zou ik dus de Ikea Ladda oplaadbare batterijen gaan gebruiken, maar in de binnenkant van alle knoppen staat "input 3V (2xAA)" en oplaadbare batterijen geven maar 1,2V. Ik heb hier wel een setje Panasonic Eneloop Pro 2450 mAh, maar die passen er niet in.

  • Het lijkt erop dat de Eneloop 1900mAh's zijn vervangen door de Eneloop 2000 mAh's

    Wij hebben de 2000mAh versie getest en die lijkt ook gewoon te werken.

    Ik kan alleen maar afraden om een ander merk/type batterij te proberen. De Eneloops zijn niet goedkoop maar lijken wel juist te werken met de tado Slimme Radiatorknopen. Dat is helaas geen garantie bij andere merken/typen.

  • Ze werken in de meeste radiatorknoppen die ik gebruik, maar er is steeds eentje (ook Versie 02) die blijft aangeven dat de batterijspanning te laag is. Is dus nog niet opgelost...bij gewone alkaline batterijen geen probleem.


  • Wij hebben een paar weken geleden de overstap van normale AA naar oplaadbare Eneloop 2000 mAh's gemaakt. Duur grapje en vooralsnog geen succes. We krijgen om de haverklap de melding "Lage batterijspanning", met soms uitval tot gevolg. Gisteren zelfs 6 verschillende knoppen zo ongeveer tegelijk (!), nadat de knoppen er heel even af waren geweest om de radiatoren te ontluchten en de CV bij te vullen.

    Als we vervolgens de 'lege' batterijen in de lader hangen, zijn ze met een paar minuten weer vol (dus waren ze niet leeg). En in sommige gevallen is de notificatie na een uurtje of twee vanzelf weer weg, en is de batterijspanning weer goed.

    Al onze knoppen zitten op firmware 95.1.

    Gaan jullie hier een update voor doorvoeren? Want dit werkt kennelijk niet.

  • Douwe
    Douwe ✭✭✭
    Dit moet je gaan melden aan Tado, niet hier in het forum van medegebruikers
  • Thanks voor de suggestie, Douwe.
  • Knop eraf/erop betekent kalibreren. Dat kost even kort wat meer stroom waardoor de spanning iets kan dalen. De tado lege batterijdetectie is vrij kritisch, en ik negeer dat meestal, tot de knop echt niet meer reageert. En dan blijkt meestal de knop het nog een aantal weken tot maanden vol te houden.
  • Ja negeren werkt op zich wel, maar ik word af en toe gek van de vele meldingen per app en mail.

  • Je moet eigenlijk niet naar de serienummer zien maar wel naar het nummer boven de qr code en ook helemaal rechts staat het duidelijk